اندیشکده‌های غربی معادله جنگ غزه را طور دیگر می‌بینند

حماس و اسرائیل در موقعیت پات

شماره روزنامه: ۵۸۵۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۸/۲ ...

اندیشکده‌های غربی در گزارش‌های متعددی بیان می‌کنند به لحاظ نظامی توازنی بین حماس و اسرائیل وجود دارد. این توازن را می‌توان به مثابه شرایط «پات» در شطرنج دانست. وقتی که دیگر دو حریف نتوانند مهره‌های خود را تکان دهند، به این شرایط پات می‌گویند. در واقع وضعیتی در بازی شطرنج است که حریفی که نوبت حرکت با اوست، بی‌آنکه شاهش در معرض کیش باشد، هیچ حرکت قانونی نداشته باشد. طبق قوانین شطرنج چنین وضعیتی مساوی محسوب می‌شود.  «دیدیه لوراس» در گزارش 22اکتبر در المانیتور به جنبه دیگری از درگیری اسرائیل و حماس پرداخت. او در گزارشی در همین رابطه نوشت، اسرائیل یکی از مجهزترین ارتش‌های جهان را دارد که به‌شدت توسط واشنگتن حمایت می‌شود. اسرائیل در مقابله با حماس، با یک گروه مسلح بسیار آموزش‌دیده با متحدان منطقه‌ای قدرتمند روبه‌رو است. بد نیست در زیر نگاهی به منابع نظامی طرف‌ها داشته باشیم:

اسرائیل

بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک بریتانیا (IISS) تعداد نظامیان اسرائیلی 169هزار و 500نفر است که 126هزار نفر از آنها ارتشی هستند. علاوه بر این، اسرائیل دارای 400هزار نیروی ذخیره است که از زمان حمله حماس 360هزار نفر از آنها بسیج شده‌اند. اسرائیل همچنین دارای برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات دفاعی در جهان از جمله سامانه ضد موشکی «گنبد آهنین» است. موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک بریتانیا می‌گوید اسرائیل حدود 1300تانک و سایر خودروهای زرهی، 345جنگنده و زرادخانه وسیعی از توپخانه، پهپادها و زیردریایی‌های پیشرفته در اختیار دارد. از سوی دیگر، انبار تسلیحات هسته‌ای اسرائیل یک راز است. با این حال، انجمن کنترل تسلیحات تعداد کلاهک‌های اسرائیل را 90عدد اعلام کرده است.

واشنگتن سالانه 3.8میلیارد دلار به‌عنوان کمک نظامی به اسرائیل بر اساس یک توافق 10ساله که تا سال2028 ادامه دارد، ارائه می‌کند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا یکشنبه گفت که استقرار یک سامانه «تاد» و گردان‌های مضاعف پاتریوت «در سراسر منطقه» را فعال کرده است. وی افزود که «تعداد بیشتری از نیروها را مستقر خواهد کرد... تا آمادگی و توانایی نیروهای فعلی را برای واکنش سریع در صورت لزوم افزایش دهد.» واشنگتن قبلا مهمات فزاینده‌ای را به اسرائیل تحویل داده و همچنین دو ناو هواپیمابر را در شرق مدیترانه مستقر کرده است: «یواس‌اس جرالد فورد»، بزرگ‌ترین ناو جنگی جهان و «یواس‌اس آیزنهاور» تا موجب بازدارندگی طرف‌های منطقه‌ای شود.

حماس

حماس زرادخانه متنوعی در طول سال‌های متمادی ایجاد کرده است. نیروهای مسلح این گروه که گردان‌های عزالدین القسام نامیده می‌شوند، طبق گزارش IISS، حدود 15هزار نفر را تشکیل می‌دهند؛ هرچند رسانه‌های عربی این رقم را 40هزار نفر اعلام کرده‌اند. آنها تسلیحات سنگینی دارند که از سراسر خاورمیانه –به‌ویژه ایران، سوریه و لیبی- به دست می‌آیند و همچنین سلاح‌های دستی و تفنگ‌های تهاجمی را از چین و مناطق دیگر تهیه کرده‌اند. این گروه همچنین دارای انواع مواد منفجره دست‌سازمحلی است و منابع غربی می‌گویند که به اندازه کافی پهپاد، مین، موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک، نارنجک‌انداز و گلوله‌های خمپاره برای نبرد طولانی در اختیار دارد.

حزب‌الله

مرکز سوفان بر این باور است که «حزب‌الله می‌تواند منابع ارتش اسرائیل را بدون تعهد کامل به نبرد و در عوض با تکیه بر حملات موشکی گاه به گاه زمین‌گیر کند. همچنین می‌تواند دست و پای ارتش اسرائیل را بدون وارد شدن ارتش و تخصیص نیروی انسانی و تجهیزات در امتداد مرز شمالی ببندد.» در سال2021، این گروه ادعا کرد که 100هزار جنگجو دارد. موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS)، یک اندیشکده اسرائیلی می‌گوید که تعداد واقعی نصف این رقم است. به گفته «الیوت چپمن» از شرکت تجزیه و تحلیل دفاعی بریتانیا (جینز) «بیشتر نیروهای حزب‌الله مبارزان تمام وقت نیستند، بلکه بر اساس نیاز فرماندهان این گروه، در فعالیت‌های رزمی شرکت می‌کنند.» وی خاطرنشان کرد که حزب‌الله در آغاز جنگ داخلی سوریه 40هزار نیرو بسیج کرد. موسسه مطالعات امنیت ملی می‌گوید زرادخانه این گروه 150 تا 200هزار راکت و موشک شامل «صدها» راکت دقیق را شامل می‌شود.

400شهید فقط در 24ساعت

به گفته وزارت بهداشت فلسطین طی 24ساعت یعنی از یکشنبه (30 مهر) تا دوشنبه (1 آبان) در حملات هوایی اسرائیل 400فلسطینی جان خود را از دست دادند که حدود 60 نفر از آنها در حملات شبانه کشته شدند. «حمزه محمد»، «تد رجنسیا» و دیگران در گزارش 22 اکتبر الجزیره نوشتند، اسرائیل مناطق مسکونی در غزه از جمله اردوگاه آوارگان جبالیه و مناطقی نزدیک به بیمارستان‌های الشفا و القدس را هدف حملات قرار داد. گفته شده است در بیمارستان القدس 400بیمار بستری است و 12هزار نفر هم در آنجا پناه گرفته‌اند. کرانه باختری هم از حملات هوایی صهیونیست‌ها مصون نماند. به دنبال تشدید حملات در غزه، چین خواستار آتش‌بس شد و افزود هر کاری که بتواند برای پایان دادن به خشونت‌ها انجام خواهد داد. بر اساس این گزارش، تاکنون بیش از 4651فلسطینی در حملات اسرائیل به شهادت رسیده‌اند. صلیب سرخ مصر هم اعلام کرد که دیروز دوشنبه اول آبان ماه سومین کاروان کمک‌های امدادی شامل 17کامیون از طریق گذرگاه رفح وارد غزه شد. این کمک‌ها در حالی است که الجزیره اعلام کرد صبح دیروز دوشنبه 10 فلسطینی دیگر در حملات اسرائیل جان خود را از دست دادند.

«کتلین ماگرامو» و «صنعا نور حق» در گزارش 23اکتبر برای سی‌ان‌ان هم نوشتند، اسرائیل اعلام کرده که همچنان به بمباران هوایی خود ادامه می‌دهد و آن را شدت خواهد بخشید. این رژیم بار دیگر با پخش برگه‌هایی با آرم ارتش اعلام کرد که مردم باید شمال غزه را به سوی جنوب ترک کنند. «منوینا سوری» هم در گزارش دیگری نوشت که پزشکان و امدادگران بدون مورفین و مسکن برای درمان بیماران کار می‌کنند. «لئو کانز»، مدیر پزشکان بدون مرز گفت: «آنچه مهم است کیت‌های جراحی است که به‌دلیل محاصره در دسترس نیست.» او گفت پزشکان «بدون مقدار لازم از داروهای مسکن عمل جراحی انجام می‌دهند.» گزارشگران الجزیره نیز در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند که دیده‌بان حقوق بشر به الجزیره اعلام کرد که عدم اجازه ورود به کمک‌های درمانی از سوی اسرائیل «جنایت جنگی» است. این نهاد حقوق بشری اقدام اسرائیل را «مجازات دسته‌جمعی غیرنظامیان» دانست.

دلیل تعویق حمله زمینی

«ادوارد وانگ»، «اریک اشمیت» و دیگران هم در 22اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند که دولت بایدن به اسرائیل توصیه کرده است که حمله زمینی را به تعویق بیندازد. مقام‌های آمریکایی گفتند که خواهان زمان بیشتری برای آماده‌سازی خود برای دفع حملات به منافع آمریکا هستند؛ چراکه با شروع حمله زمینی اسرائیل، ممکن است از سوی برخی طرف‌ها اقداماتی در همین زمینه انجام گیرد. به نوشته این گزارشگران، این چند مقام آمریکایی همچنین گفتند که هدف دیگر از تعویق حمله زمینی یکی خرید زمان برای آزادی گروگان‌ها و دیگر ورود کمک‌های امدادی به غزه است. این مقام‌ها گفتند این درخواست به معنی توقف حمله نیست و «آمریکا همچنان مدافع اسرائیل برای حمله به غزه و پاک‌سازی آنجا از وجود حماس است.»

مقام‌های آمریکایی افزودند وقایع روز جمعه و آزادی دو گروگان آمریکایی دولت بایدن را ترغیب کرد این پیشنهاد را مطرح کند که زمان بیشتری به اسرائیلی‌ها بدهد تا برای آزادی سایر گروگان‌ها مذاکره کنند. بایدن روز یکشنبه با نخست‌وزیر اسرائیل تماس گرفت و پس از آن با همتایان کانادایی، ایتالیایی و فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی هم صحبت کرد. در خلاصه‌ای که کاخ سفید از این تماس‌ها منتشر کرد، آمده است که بایدن و نتانیاهو توافق کردند که پس از ورود دو کاروان اول کمک‌های بشردوستانه به غزه در روز شنبه، «اکنون جریان این کمک‌های حیاتی ادامه یابد.» طرفین همچنین «درباره تلاش‌های جاری برای آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده و فراهم کردن مسیر امن برای شهروندان آمریکایی و غیرنظامیان غزه که مایل به ترک هستند، بحث کردند.»

 به نوشته «وانگ- اشمیت و دیگران»، دو مقام آمریکایی گفتند که توصیه به اسرائیل مبنی بر توقف جنگ زمینی از طریق وزیر دفاع لوید جی.آستین به این دلیل است که پنتاگون به اسرائیل درباره اقدامات نظامی از جمله تهاجم زمینی کمک ‌کند. آستین تقریبا روزانه با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، برای گفت‌وگو درباره مسائل عملیاتی، ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل و استقرار نظامی ایالات متحده در منطقه، تماس‌هایی داشته است. یک مقام آگاه از مذاکرات گفت که بحث گروگان‌ها عمدتا از طریق قطر انجام می‌شود. وی افزود که حماس هشدار داده که تهاجم زمینی احتمال آزادی گروگان‌ها را بسیار کم می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان