ویژه‌های مشرق؛

حماس در عملیات طوفان‌الاقصی دچار محاسبه اشتباه شد/ اصلاح‌طلبان به صورت نیابتی در انتخابات شرکت می‌کنند!

اصلاح‌طلبان در انتخابات به نامزدهایی رای می‌دهند که هیچ پیوستگی سیاسی با عنصر دوم و جریان اصلاحات ندارد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه ششم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که آخرین وضعیت بورس، تحلیل‌هایی از ارایش جنگی رژیم صهیونیستی و سخت‌ترین شب غزه، مسئله کمبود معلم بر کیفیت آموزش و اخباری در حوزه مسکن در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روز پنجشنبه باتوجه به پایان یافتن زمان ثبت نام برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همایش انتخاباتی با حضور 4000 نفر از نیروهای جبهه انقلاب با حضور برخی چهره‌های سیاسی مانند «غلامعلی حدادعادل»، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس «محسن رضایی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام والبته «محمد حسینی»، معاون پارلمانی رییس‌جمهور بر گزار شد که هر کدام از این سیاستمداران مواضع انتخاباتی خود را مطرح کردند.

روزنامه آرمان امروز با اشاره بر برگزاری این همایش قابل توجه در آستانه انتخابات نوشت:

در این بین جای چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری‌های به چشم می‌خورد و باتوجه به نام همایش حتی یک نفر هم از پایداری‌ها حضور نداشت و باید بگوییم که برعکس انتخابات 98 و اردوگاه اصولگراها زیر چتر وحدت حضور داشتند این دوره بدون اتحاد قدم به همایش‌های انتخاباتی گذاشتند. با در نظر گرفتن این حاشیه‌ها مورد دیگری که جالب توجه می‌کرد حضور معاون رییس جمهور بود که در کنار سایر اصولگراها حضور داشت. باتوجه به گفته‌های حدادعادل «ابراهیم رییسی» قصد حضور در این همایش را داشت ولی به‌دلیل مشغله‌ای وجود دارد تنها به دادن پیام کوتاهی بسنده کرد. در ادامه به بخشی از است اظهارت اشاره خواهیم کرد.

حماس در عملیات طوفان‌الاقصی دچار محاسبه اشتباه شد/ اصلاح‌طلبان به صورت نیابتی در انتخابات شرکت می‌کنند!

روزنامه هم‌میهن اما به آخرین آرایش اصلاح‌طلبان پرداخته و از حضور نیابتی آن‌ها خبر داده است، در این گزارش آمده است:

یک مدل دیگر از انتخابات نیابتی هم می‌تواند مدنظر قرار بگیرد. در این انتخابات نیابتی هیچ رابط میانی و پیوستگی میان عنصر اول (فرد تایید صلاحیت شده) با عناصر دوم و سوم دیده نمی‌شود. در این وضعیت عنصر اول تنها نقش و کارکردی که دارد این است که جلوی ورود کاندیداهای انتخاباتی جریان رقیب را که حضورشان مترادف است با قوانینی چون صیانت و مسدود کردن اینترنت و همچنین قانون جریمه‌های حجاب و تصویب آنها به صورت آزمایشی و به دور از صحن علنی، گرفته شود.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است:

در این نوع انتخابات عنصر اول می‌تواند فردی باشد همچون «رشید کوچی‌نژاد» که به تنهایی توانست تاحدی در مقابل طرح صیانت بایستد. هیچ پیوستگی سیاسی با عنصر دوم و جریان اصلاحات ندارد. از سوی دیگر با جریان مقابل نیز هیچ پیوند روشنی میان‌شان برقرار نیست. اما در عین حال به خاطر مستقل بودن و بدون پشتوانه بودن توجهش به رای‌دهندگان بیشتر از کسانی است که از سوی جریان‌های سیاسی معرفی می‌شوند. از همین رو این دسته از افراد می‌توانند به‌عنوان یک لیست از سوی عموم مردم (و نه لزوماً عنصر دوم که احزاب اصلاح‌طلب هستند) به خود مردم معرفی شود.

حماس در عملیات طوفان‌الاقصی دچار محاسبه اشتباه شد/ اصلاح‌طلبان به صورت نیابتی در انتخابات شرکت می‌کنند!

آیا رژیم صهیونیستی وارد غزه می‌شود؟

علی‌رغم سخنان نتانیاهو مبنی تعیین زمان حمله زمینی به غزه، اما هنوز هیچ طرح مشخص عملیاتی برای ورود به دالان مرگ صهیونیست‌ها وجود ندارد. آنها با حضور مستشاران آمریکایی در حال بررسی چندین طرح و گزینه مختلف هستند و این در حالی که است که آنها متفق‌القول بر لزوم "درهم شکستن حماس" اصرار دارند.

روزنامه اعتماد در یکی از یادداشت‌های خود درباره آخرین سناریو جنگ می‌نویسد:

بمباران غزه، بمباران شهری یا منطقه‌ای محدود که دفاع هوایی ندارد، عملیات نظامی بی‌افتخار است، چنانکه بمباران درسدن نه تنها عملیات نظامی افتخارآفرین در تاریخ جنگ جهانی دوم نبوده و نیست، بلکه همچنان معرکه آراست، امریکا با انتشار دو گزارش در سال 1953 و 1954 (سال طراحی کودتا علیه حکومت ملی مصدق در ایران!) کوشید بمباران درسدن را اقدامی قابل دفاع برای نابود کردن زیرساخت‌های صنعتی و خدماتی آلمان وانمود کند. پیداست که این استدلال آن‌هم با کشتن 25000 نفر از مردم شهر چه اعتباری می‌تواند داشته باشد. بعید به نظر می‌رسد که اسراییل بتواند تنها با تکیه بر بمباران غزه صحنه جنگ را به سود خود رقم بزند.

حماس در عملیات طوفان‌الاقصی دچار محاسبه اشتباه شد/ اصلاح‌طلبان به صورت نیابتی در انتخابات شرکت می‌کنند!

روزنامه شرق اما حماس را مقصر اصلی جنگ در غزه خوانده و نوشته است:

به نظر می‌رسد حماس در عملیات طوفان‌ الاقصی دچار محاسبه اشتباه شده است. برای جلوگیری و حداقل آمادگی برای چنین شرایطی، باید بدترین گزینه ممکن را در ذهن خود مجسم کنیم:فرض کنیم زمامداران و فرماندهان نظامی اسرائیل، باوجود تلاش‌ها و هشدارهای متحدان خود، حمله به غزه را متوقف نکرده و وارد مرحله بعدی کنند که اشغال غزه و جنگ خانه‌ به‌ خانه در آن فعلا محتمل‌ترین سناریو به نظر می‌رسد. فرض کنیم در واکنش به این اقدام، حزب‌الله لبنان وادار به دخالت تمام‌عیار در جنگ شود. فرض کنیم واکنش اسرائیل به ورود حزب‌الله لبنان به جنگ، محدود به عملیاتی دفاعی نشود و به تهاجم محدود یا همه‌جانبه به خاک لبنان و تبعات نامعلوم آن بینجامد!

حماس در عملیات طوفان‌الاقصی دچار محاسبه اشتباه شد/ اصلاح‌طلبان به صورت نیابتی در انتخابات شرکت می‌کنند!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان