آمار مصرف قلیان در ایران

آمار مصرف قلیان در ایران

مصرف قلیان بیش از سیگار به بدن افراد ضرر می رساند اما این آگاهی در نوجوانان و جوانان کامل نشده است

چند درصد از مردن ایران قلیان مصرف می کنند؟

در این بخش قصد داریم تا از مضرات قلیان و تعداد درصد افرادی که در ایران قلیان مصرف می کنند را به شما بگوییم. آمار مصرف قلیان در ایران نشان دهنده این است که از سال 1390- تا 1400 درصد چشمگیری رو به مصرف قلیان آوردند در واقع گفته می شود که آمار مصرف قلیان در ایران در زنان بسیار چشمگیر تر بوده به گونه ای که حدود 57.6 % از بانوان به مصرف قلیان روی آوردند.

مصرف قلیان بیش از سیگار به بدن افراد ضرر می رساند اما این آگاهی در نوجوانان و جوانان کامل نشده است از این رو خانواده ها باید این آگاهی را به فرزندان خود بدهند تا درصد آمار مضرف قلیان در ایران کاهش یابد. بر اساس مطالعات انجام شده در افراد ۱۳ تا ۱۵ سال کشور ، ۱۰.۲ درصد آنها مصرف کننده مواد دخانی بودند که ۵۷.۷ درصد این گروه سنی قلیان مصرف می کردند و ۱.۹ درصد نیز مصرف کننده مواد دخانی بدون دود بودند.

جهت خرید انواع تنباکو،قلیان، پاد و ... می توانید کلیک کنید: مستر قلیون (تنباکو، قلیان و پاد)

آمار مصرف قلیان در ایران

مضرات قلیان:

هر نوع سیگاری که کشیده می‌شود شامل توتون،کاغذ، اسانس و مواد نگهدارنده است. درجه حرارت سیگار در نوک مشتعل مخروطی آن به 900 درجه سانتیگراد می‌رسد. به دلیل این حرارت زیاد تجزیه حرارتی رخ داده و ترکیبات مضری به وجود می‌آید.دود سیگار شامل دو بخش گازی و بخش ذره‌ای است.

از میان شایع‌ترین بیماری‌هایی که با استعمال دخانیات در ارتباط هستند بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های بدخیم تنفسی، حملات مغزی و... را می‌توان نام برد.

در هر بار مصرف قلیان، مصرف کننده آن دودی معادل 100 نخ سیگار و یا بیشتر استنشاق می‌کند. منو اکسید کربن موجود در دود قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز چه برای مصرف کننده و چه برای افراد در معرض دود فراتر است.اسانس‌ها و عطرهای استفاده شده در تنباکوهای معسل یا میوه‌ای حاوی هزاران ماده سمی و کشنده هستند.

در صورتی که مصرف تفننی سیگار و قلیان را نیز در نظر بگیریم حدود 20 تا 25 درصد افراد جامعه (زن و مرد) مصرف دخانیات دارند که در مقایسه با آمارهای جهانی از این نظر در جایگاه متوسطی قرار داریم و این در حالی است که در کشورهای همسایه ما در منطقه خاورمیانه این میزان کمی بالاتر است.

در کشورهای شمال اروپا، کانادا، تایلند، نیوزیلند و استرالیا میزان مصرف سیگار در سنین بالای 15 سال در زنان و مردان به شش تا نه درصد افراد جامعه رسیده است.

سنی که فرد شروع به استعمال سیگار روزانه می‌کند به عنوان سن شروع مصرف تلقی می‌شود که این سن در کشور ما بین 13 تا 15 سالگی است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه ضمن ابراز تاسف از کاهش سن شروع مصرف دخانیات در دو دهه اخیر در کشور٬ گفت: در دهه 40، سن شروع مصرف سیگار در کشور 30 سالگی، در دهه 50 حدود 25 سالگی و در دهه 70 زیر 18 سال بود اما امروز به 13 تا 15 سالگی رسیده است.به گفته وی روند کاهشی سن شروع مصرف دخانیات یک الگوی جهانی است و در بسیاری از کشورهای جهان نیز به واسطه آزادی‌های رفتاری نوجوانان و جوانان سن تجربه مصرف دخانیات پایین آمده است.

آمار مصرف قلیان در ایران

بهتر است با آموزش به فرزندانمان و با آگاه سازی نوجوانان ، امار مصرف قلیان در ایران را کاهش دهیم.

افراد تصور می‌کنند در قلیان به دلیل عبور دود از محفظه آب، اثرات سمی و مضر آن کاهش می‌یابد اما این یک باور غلط است. زیرا دود تنباکو مرطوب شده و شرایط برای جذب عمقی‌تر آن در ریه فراهم می‌شود. همچنین تعداد پک‌هایی که به قلیان زده می‌شود چندین برابر یک وعده سیگار است و استعمال یک سر قلیان ممکن است ساعتها به طول بینجامد و اگر تمام یا خاموش شود نیز قابل تعویض است.

در هنگام استعمال قلیان فرد در مجاورت دودی معادل چندین پاکت سیگار قرار می‌گیرد و این باور که قلیان کاغذ یا ماده کارخانه‌ای ندارد٬ کاملا تصوری اشتباه است. تنباکوهای عطری را بی کیفیت بر میشماریم که در صنایع سیگارسازی استفاده نمی‌شوند و با یکسری ترکیبات رنگی و معطر آنها را آماده می‌کنند و اغلب به میکروب‌های مختلف آغشته هستند.

آمار مصرف قلیان در ایران چقدر تخمین زده می شود؟

تعداد افراد سیگاری و قلیانی 1300000000 نفر تخمین زده می شود که از این تعداد یک میلیارد نفر مرد و 300 میلیون نفر زن هستند.با روند فعلی تا سال ۲۰۲۵ به ۱٫۷ (یک و هفت دهم) میلیارد نفر افزایش می یابد.چهار پنجم این افراد در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند.

در سراسر جهان روزانه 80 تا 100 هزار نفر شروع به سیگار کشیدن میکنند، که نیمی از آنها در آسیا زندگی میکنند.یک سوم سیگاری ها در جهان مرد هستند.طبق آمار حدود یک چهارم کل افراد بالغ جهان مصرف‌کننده سیگار و سایر مواد دخانی هستند.از هر ۲ سیگاری، یک نفر در اثر بیماریهای ایجاد شده در اثر سیگار فوت می کند.عمدتاً در کشور های فقیر و جمعیّت های فقیر روی می دهد.

سیگار و تنباکو به عنوان دومین علل مرگ و میر در جهان شناخته شده است. سیگار سالانه جان 6 میلیون نفر در جهان را می گیرد. یعنی در حال حاضر هر 6 ثانیه یک نفر، روزانه بیش از 15 هزار نفر و سالانه حدود 6 میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. با همین روند بیش از 10 میلیون مرگ تا 2020 پیش بینی می شود. روزانه بیش از 15 میلیارد نخ سیگار در سراسر جهان مصرف می‌شود.به عبارت دیگر هر دقیقه 10 میلیون نخ و یا 5.6 تریلیون نخ در سال. این بدان معناست که در دنیا روزانه به ازای هر ساکن کره زمین سه نخ سیگار به فروش و مصرف می­رسد.

سیگار و قلیان عامل اصلی بیماری های غیر واگیر همچون بیماریهای قلبی و عروقی،سرطان و عفونت های حاد ریوی است که این بیماری ها موجب 60 درصد از مرگ ومیرها در جهان است و 80 درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.بر آورد می شود که دخانیات در سراسر جهان عامل حدود ۸/۸ % از موارد مرگ و ۴٫۱ % (چهار و یک دهم) از DALY ((یا سال های تعدیل شده بر مبنای ناتوانی) ا ۵۹٫۱ (پنچاه و یک دهم) میلیون سال از دست رفته است

این روزها جهان غرب هر روز مقدار کمتری سیگار مصرف می کند. کشورهای ثروتمند عادات خود را تغییر داده اند و از مصرف 38 درصد از کل سیگارهای جهان در سال 1990 به 24 درصد از آن در سال 2009 رسیده اند. اما متاسفانه این بدان معنا است که در این مدت سهم کشورهای در حال توسعه از مصرف سیگارهای جهان به شدت افزایش یافته و در سال 2009 به 76 درصد رسیده است. بطور مثال مصرف سیگار در ایالات متحده امریکا(از جمله سلاطین برندهای سیگار) از 1996 تا سال 2006 به نصف کاهش یافته و میزان مصرف آن در بین بزرگسالان از 42 درصد بزرگسالان این کشور به نزدیک به 20 درصد جمعیت بزرگسال امریکا رسیده است.

آمار مصرف قلیان در ایران

تحقیقات نشان می دهد ۵۰ درصد کسانی که در نوجوانی سیگار می کشند ۱۵ تا ۲۰ سال ادامه می دهند. آمار مصرف قلیان در ایران جالب نیست و والدین باید نظارت بیشتری بر فرزندانشان داشته باشند.

مطالعه نشان می دهد که 75% سیگاری­ ها حداقل یک­بار تلاش کرده ­اند که سیگار را ترک کنند. حدود 40% هر سال یک­بار تلاش می­ کنند و 30% برای دو روز هم که شده نیکوتین را ترک می­ کنند و 5 تا 10 درصد برای همیشه موفق به ترک سیگار می ­شوند. نود درصد سیگاری ها که بدون اطلاعات کافی اقدام به ترک می کنند مجدداً شروع به مصرف می کنند.بر طبق یک گزارش در حدود نیمی از افرادی که در ماه فقط یک تا دو عدد سیگار کشیده و به هیچ عنوان خود را معتاد نمی­ دانستند، در مقابل ترک کامل سیگار مقاومت نشان داده و ناموفق بوده ­اند.

امید است با تلاش والدین و آگاه سازی فرزندانشان، آما مصرف قلیان در ایران کاهش یابد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان