پیشبینیهای سفر در آژانس مسافرتی آنلاین booking.com در سال 2024 نشان میدهد که سفر فقط یک فرار از محل زندگی و کار نیست، بلکه کاتالیزوری برای تجربه زندگی بهتر برای افراد است. با توجهبه دادههای یک مطالعه جهانی شامل 27هزار مسافر در 33 کشور، هفت پیشبینی برای سفرهای بهتر در سال 2024 مطرح میشود که بر اساس آن، هوش مصنوعی یکی از ابزار مهم برنامهریزی برای سفر بهشمار میرود و از هر پنج نفر شرکتکننده، دو نفر سفر انفرادی خواهند داشت. نسل Z نیز همچنان پیشتاز سفرها برای خودشناسی و آشنایی با افراد جدید و ناآشناست و سفرهای پایدار و سازگار با محیطزیست از اهداف مهم سفرها خواهد بود.
بازگشت به خود
شما احتمالا عبارت «سال نو، من جدید» را شنیدهاید، ممکن است عبارتی کلیشهای به نظر برسد، اما در حال حاضر این جمله بیشتر از همیشه با زندگی و سفر افراد مرتبط است. 68درصد از مسافران معتقدند که در هنگام سفر خارجی به بهترین نسخه از خود تبدیل میشوند، اما این سوال مطرح میشود که کدام نسخه از خود را برای بازدید انتخاب میکنند؟ با توجه به اینکه 62درصد از ناشناس ماندن در مقصد سفر لذت میبرند، 37درصد از آنها داستانهایی تخیلی درباره زندگی خود میگویند و 57درصد رهاکردن انرژیهای درونی خود را مدنظر دارند و برخی از مسافران سال 2024 به دنبال ماجراجوییهای خود هستند. همچنین 42درصد از شرکتکنندگان بهدنبال اجاره یک خانه برای اقامت در سفرهای خود بودند و در مقابل عدهای علاقهمند به داشتن یک ماشین شیکتر از خانه هستند تا در تمام طول مسیر همراه آنها باشد.
شیرجه زدن در آبهای خنکتر
باتوجه به گرم شدن هوا در نیمکره جنوبی، 67درصد از مسافران به دنبال اقامتگاههای آبمحور هستند. 36درصد مشتاق تماشای یک اقیانوس یا دریاچه هستند و 75درصد در کنار آب، آرامش پیدا میکنند. در همین حال، 18درصد رفاه را در اولویت قرار میدهند و برای آرامش به جای رفتن به لبه رودخانهها به عقبنشینی از منطقه نزدیک به آب روی میآورند. 20درصد از مسافران به سمت اقامتگاههای فعال در حوزه سلامت علاقهمند هستند و 14درصد بهسمت استراحتگاههای آرامبخش برای روح و روان با مدیتیشن و یوگا جذب میشوند. برای برخی، خواب آرام در اولویت است، از همینرو 58درصد بر استراحتگاههای با خواب راحت متمرکز هستند، در حالی که 48درصد ترجیحشان خلوت با شریک زندگیشان در سفرهاست.
تسلیم ناشناختهها خواهیم شد
52درصد از مسافران میخواهند سفرهایی را رزرو کنند که مقصد آنها تا زمان رسیدن به صورت یک راز باقی بماند. 56درصد به دنبال فرار از روزمرگی، تمایل به خارج شدن از مسیر همیشگی سفرها و مسیرهای پر از چالش و هیجان دارند و 34درصد مایل به سفر با غریبهها هستند. ما همچنین شاهد تغییر قابلتوجهی از برنامهریزیهای سفر به سمت خودانگیختگی خواهیم بود. اکثریت (55درصد) ترجیح میدهند سفرهای خود را بدون برنامه از پیش تعیینشده آغاز کنند، در حالی که دوسوم (96درصد) برنامههای سفر گروهی را انتخاب میکنند که به آنها امکان میدهد در طول سفر خود را با دیگران تطبیق دهند. با این کار، هوش مصنوعی قرار است به یکی از ویژگیهای اصلی سفر در سال آینده تبدیل شود. اکنون 48درصد از مسافران برای برنامهریزی سفرهای خود به هوش مصنوعی اعتماد دارند.
هوش مصنوعی فرآیند جستوجو را برای مسافران تسهیل میکند و به شرکتها اجازه میدهد تا توصیههای بهتری را برای علایق خاص مسافران تنظیم کنند. هوش مصنوعی نهتنها سفر را برنامهریزی خواهد کرد، بلکه با هتلها ارتباط برقرار میکند، بودجه سفر را درنظر میگیرد، حتی بهعنوان یک دستیار مسافرتی شخصی عمل میکند. این فرآیند اساسا میتواند نحوه برخورد شرکتها با مسافران را تغییر دهد. برایان چسکی، مدیرعامل شرکت ایربیانبی (Airbnb) در گزارشی به تغییراتی که هوش مصنوعی در این سایت جستوجوی آنلاین اقامتگاه ایجاد کرده پرداخته است که حتی درآمد افراد را هم لحاظ میکند. در واقع با هوش مصنوعی، بهجای اینکه از شما سوالاتی پرسیده شود که «کجا میروی و کی میروی» میخواهد نمایهای قوی درباره شما بسازد، تا درباره شما بیشتر بدانند و دو سوال بزرگتر و اساسیتر از شما بپرسند: «چه کسی هستی و چه میخواهی؟»
چشیدن طعمهای تازه و آشنا
وقتی صحبت از ماجراجوییهای آشپزی به میان میآید، 78درصد مسافران تشنه تجربه طعمهای تازه نسبت به طعمهای امتحانشده و همیشگی هستند. نیمی از آنها سفرهای خود را در اطراف رستورانها یا غذاهای خاص برنامهریزی میکنند و 61درصد آنها به یادگیری در مورد منشأ غذاهای محلی مقصد اختصاص میدهند. فناوری نیز نحوه لذت بردن ما از غذا را تغییر داده است و 46درصد به دنبال غذاخوری چندجانبه «فیگیتال» (فیزیکی به علاوه دیجیتال) از طریق VR (واقعیت مجازی) یا AR (واقعیت افزوده) هستند. در حالی که 63درصد مجذوب گزینههای مبتکرانه غذاهای گیاهی مانند استیکهای گیاهی هستند. بیش از یکچهارم مسافران (27درصد) در سال آینده برای استخدام سرآشپزهای شخصی آماده هستند که نسل Z با 37درصد پیشتاز است.
سفر به هر قیمتی؛ چه گروهی چه انفرادی
در سال 2024، سفر و گردشگری شاهد تحولی عمیق خواهد بود که ناشی از عطش جمعی برای ارتباطات عمیقتر و خودشناسی است. 24درصد از مسافران میخواهند پیوندهای خود را با شرکای خود تقویت کنند. سفر باعث احیای دوباره روابط میشود. 39درصد به دنبال سفرهایی برای خواستگاری هستند، در حالی که 35درصد امیدوارند که دلشکستگی خود را در خارج از کشور التیام بخشند. با این حال، سفر انفرادی نیز در حال رونق است و 59درصد به دنبال سرمایهگذاری برای سفر تنهایی هستند. حتی والدین نیز در حال پیوستن به این روند هستند و 58درصد آنها برای سفرهای بدون فرزند برنامهریزی میکنند و رشد خود را در اولویت قرار میدهند. سفرهای انفرادی در بین مردان از استقبال بیشتری برخوردار است. (63درصد مردان در مقایسه با 54درصد زنان)
سفرهای لوکس، اما مقرونبهصرفه
مسافران محدودیتهای بودجه و میل به سفرهای لوکس را متعادل خواهند کرد. 47درصد ممکن است کودکان را برای سفرهای در زمان غیراوج سفر از مدرسه خارج کنند و 46درصد قصد دارند انعام را کاهش دهند. 39درصد از صاحبان حیوانات خانگی برای کاهش هزینههای نگهداری حیوانات خانگی، حیوانات خانگی خود را همراه میآورند. اما اینکه در سال 2024 حساب و کتاب میکنیم به این معنی نیست که نمیتوانیم در سفر شگفتانگیز به نظر برسیم. 34درصد از مسافران برای اجتناب از پرداخت بهای برندهای لوکس، لباسها و لوازم جانبی طراحان را از خانواده یا دوستانشان قرض میگیرند تا در سفر خود از آنها استفاده کنند. با این حال، بیش از نیمی از آنها (54درصد) هزینه ارتقای محل اقامت را پرداخت میکنند و 47درصد مایل به خرج بیشتر برای بالا رفتن کیفیت پرواز یا قطار هستند. البته فقط تا زمانی که از عهده مخارج آن برآیند.
انتخاب پایداری و طبیعت سالم
دنیای سفر برای تغییری پایدار آماده است. بیش از نیمی (53درصد) از مسافران به دنبال اقامتگاههایی هستند که راحتی را با ویژگیهای نوآورانه پایداری (سازگار و همگام با محیطزیست) ترکیب کند. آنها خواهان حضور آرامشبخش طبیعت در داخل خانههایشان هستند و 65درصد خواهان فضاهای سبز و گیاهان در اقامتگاه خود هستند. پایداری فقط یک کلمه رایج نیست بلکه یک سبک زندگی است. مسافران از گزینههای سازگار با محیطزیست و حتی بیشتر از آن، از وجود اپلیکیشنهایی برای انتخاب پایداری قدردانی میکنند(60درصد). اصالت امری کلیدی است، زیرا 47درصد مشتاق به برقراری ارتباط با مردم محلی در مناطق ناشناخته و کممسافر هستند و 44درصد به مکانهای کمتر توریستی میروند.