رئیس سازمان توسعه‌تجارت از برنامه‌ریزی برای امضای توافق تجارت آزاد با ۴ کشور خبر داد

توافق‌نامه‌های سمبلیک تجاری

شماره روزنامه: ۵۹۳۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۱/۴ ...

علاوه‌بر این ضیغمی خبر داد که به‌زودی توافق‌نامه‌هایی با سوریه، ونزوئلا و اندونزی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. طبیعی است که باید این اخبار را به فال‌نیک گرفت زیرا پس از چند دهه ‌بحث و گفت‌وگو، در نهایت به‌نظر می‌رسد اهمیت تجارت آزاد در رشد و توسعه کشور، مورد‌توافق سیاستگذاران قرارگرفته‌است، با این‌وجود باید این نکته را درنظر داشت که تجارت آزاد به تنهایی راه‌حل مشکلات تجارت ایران نیست. در اینجا دو نکته اهمیت دارند. مساله اول آن است که میزان تجارت ایران با کشورهایی همچون سوریه و ونزوئلا رقم قابل‌توجهی نیست و به‌نظر می‌رسد توافق تجاری بدون اینکه هنوز تجارتی شکل‌گرفته باشد بیشتر جنبه سمبلیک داشته‌باشد. مساله دیگر آن است که در حال‌حاضر عمده شرکت‌های بزرگ ایران در حوزه‌های نفتی، پتروشیمی و در مرحله بعدی محصولات معدنی مشغول فعالیت هستند، بنابراین صادرات ایران نیز بیشتر شامل همین محصولات می‌شود. جنس محصولات صادراتی ایران به‌صورتی است که عرضه، تقاضای خود را در بازار  پیدا می‌کند، در نتیجه توافق‌های تجارت آزاد تاثیر عمده‌ای بر صادرات مواد خام و با ارزش‌افزوده پایین نخواهد داشت. به‌عنوان نمونه از مجموع ارزش صادرات ایران به اندونزی در 8ماهه نخست امسال 93‌درصد مربوط به صادرات شمش فولاد و 4‌درصد مربوط به صادرات قیر بوده‌است؛ در واقع اصلاحات در سیاست تجاری کشور نیازمند تغییرات در دیگر حوزه‌های اجتماعی و سیاسی است. یکی از این موارد ساخت نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که در آن فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند. تامین امنیت سرمایه داخلی و خارجی کمک خواهد کرد تا فعالان اقتصادی تولید کالاهای با فناوری بالاتر را در دستور کار قرارداده و ارزش‌افزوده بیشتری تولید کنند.اصلاحات تجاری بدون درنظرگرفتن این پیش‌نیازها ممکن است باعث شود که ایران تنها به بازار مصرفی دیگر کشورها تبدیل شود.  مهدی ضیغمی در این همایش با بیان اینکه این رویداد مهم‌ترین رویداد تجاری کشور است، گفت: در سال‌میلادی که گذشت 1300 مهمان داشتیم، بنابراین برنامه دولت افزایش کیفیت مهمانان و رشد مبادلات مالی در نمایشگاه ششم است. همه دولتمردان از این نمایشگاه حمایت می‌کنند و در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

رئیس سازمان توسعه‌تجارت ایران افزود: برنامه ما در سال‌میلادی جدید توسعه زیرساخت‌های نمایشگاه است؛ چراکه هدف ما در رویداد ششم ایران‌‌‌‌‌اکسپو، دعوت از 5‌هزار مهمان خارجی بود اما ظرفیت تهران برای پذیرش حدود 3500نفر است. دبیرخانه دائمی هم برای این نمایشگاه ایجاد می‌کنیم. او با بیان اینکه با حضور مهمان‌‌‌‌‌های خارجی مبادلات تجاری بین ایران و سایر کشورها توسعه می‌‌‌‌‌یابد، گفت: قصد ما این است که با بر‌‌گزاری هر نمایشگاه یک‌میلیارد یورو  به صادرات کشور، افزوده شود.

ضیغمی تصریح کرد: همزمان با این نمایشگاه طی سال‌گذشته تصویب شد موافقت‌نامه‌‌‌‌‌های تجاری و آزاد را با برخی از کشورها رقم بزنیم. در همین راستا امیدواریم تجارت آزاد با اوراسیا طی 6ماه آینده از سوی مجلس شورای‌اسلامی ابلاغ شود.

او افزود: همچنین تجارت آزاد با کشورهای سوریه و ونزوئلا و یکی از کشورهای اروپای‌شرقی در دست اقدام است. تجارت ترجیحی با اندونزی و برخی کشورهای آسیای‌شرقی نیز در دستور کار قرار دارد. تجارت آزاد با پاکستان نیز در مرحله تنظیم فهرست کالاهاست. اضافه‌کردن کشتی در حوزه دریای خزر و خلیج‌فارس به مقصد برخی از کشورها به‌ویژه آفریقا نیز در دستور کار قرار دارد.

آمادگی برای ششمین دوره اکسپوی ایران

محمدصادق قنادزاده؛ معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه‌تجارت ایران هم در همایش «معرفی ظرفیت‌ها، اهداف و برنامه‌های ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران» با تاکید بر اینکه این رویداد دستاوردهای بسیاری برای کشور به‌همراه دارد، گفت: دولت از جمله رئیس‌جمهوری، معاون اول و وزرای دولت حمایت و همراهی لازم برای بر‌‌گزاری این نمایشگاه را دارند و مصوبات مناسبی در این راستا صادر شده‌است که می‌تواند به بر‌‌گزاری بهتر این رویداد کمک کند. او با تاکید بر اینکه این رویداد باید در تقویم سالانه کشور ثبت شود، تصریح کرد: بر‌‌گزاری دوره پنجم ایران اکسپو نشان‌داد اگر این رویداد به‌درستی مدیریت شود، می‌توان با توسعه ظرفیت‌های کشور نتایج بسیاری را به‌دست آورد. قنادزاده با اشاره به بهبود وجهه بین‌المللی ایران با بر‌‌گزاری دوره پنجم ایران اکسپو، گفت: در این رویداد توانستیم با حضور تجار از 70کشور و بر‌‌گزاری 100نشستB2B به قراردادهایی بالغ بر 2‌میلیارد دلار دست‌یابیم. او با تاکید بر اینکه برای بر‌‌گزاری نمایشگاه ششم ایران اکسپو ضعف‌‌‌‌‌ها را احصا کردیم، تاکید کرد: در دوره پیشین انتظار استقبال بزرگی نداشتیم درحالی‌که 700شرکت داخلی و 300شرکت خارجی شرکت کردند، به‌ همین‌دلیل برای دوره بعدی از مهرماه ستاد مرکزی شکل‌گرفت تا برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم با دستگاه‌های مختلف انجام شود و همچنین به‌دنبال بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی هستیم. قنادزاده تاکید کرد: به‌دنبال جذب حدود سه‌هزار تاجر برای دوره ششم ایران اکسپو هستیم و در همین راستا اقدامات لازم از سوی سفارتخانه‌ها آغاز شده‌است. به گفته قنادزاده، بر‌‌گزاری این رویداد اقدام بزرگی است که هزینه محسوب نمی‌شود؛ بلکه اگر از این فرصت به‌درستی استفاده شود، سرمایه‌گذاری مهمی برای توسعه بازارهای کشور محسوب می‌شود.

ظرفیت 4‌میلیارد دلار قرارداد تجاری

رئیس ستاد بر‌‌گزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 بیش از چهار‌میلیارد دلار موافقت‌نامه و قرارداد تجاری منعقد شود. مجید تکبیری با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای مهم برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی کالاها و خدمات کشور محسوب می‌شود، گفت: دیپلماسی‌سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی کشور باشد و جایگاه و نقش دیپلماسی باید در رشد و توسعه اقتصادی دیده شود. او با اشاره به بر‌‌گزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران، تحت‌عنوان ایران اکسپو 2024 که قرار است از تاریخ 8 تا 12 اردیبهشت1403 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود، گفت: این نمایشگاه که بزرگ‌ترین رویداد در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی است، در راستای تحقق شعار رشد تولید و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در افزایش و ارتقای صادرات غیرنفتی برگزار می‌شود. تکبیری افزود: برقراری ارتباط موثر و هدفمند میان شرکت‌های داخلی و تجار خارجی و همینطور زمینه‌سازی جهت انعقاد قراردادهای صادراتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از دیگر برنامه‌های مدنظر است و این امید وجود دارد که با دعوت حدود 3‌هزار تاجر خارجی از بیش از 100 کشور دنیا بتوان یک برنامه عملیاتی و ثمر بخش را اجرا کرد.

به گفته او تمرکز در نمایشگاه ایران اکسپو2024 در 6 گروه کالایی محصولات شرکت‌های ایرانی شامل: صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات؛ صنعت؛ فرش دستباف، صنایع‌دستی و گردشگری؛ دارو  و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی؛ صنعت ساختمان و خدمات فنی - مهندسی؛ گروه پتروشیمی است. او با بیان اینکه دایرکردن فضای بر‌‌گزاری نشست‌های B2B میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور تولید‌کنندگان و صادرکنندگان ایرانی از دیگر برنامه‌های ستاد بر‌‌گزاری نمایشگاه است، گفت: پیش‌بینی بر‌‌گزاری حدود 2‌هزار نشست B2B را در ایام بر‌‌گزاری نمایشگاه داریم. همچنین حدود 25 وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی از کشورهای مختلف و روسای اتاق‌های بازرگانی 20 کشور نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت. رئیس ستاد بر‌‌گزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری‌اسلامی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های لازم برای جذب و آموزش نزدیک به 300 مترجم تجاری در 6 زبان زنده دنیا (انگلیسی، چینی، روسی، عربی، اسپانیولی و فرانسوی) انجام‌‌‌‌‌شده‌است، اظهار کرد: این نمایشگاه در مساحتی حدود 50‌هزار متر‌مربع و با حضور بیش از 800 شرکت برتر صادراتی و همچنین حدود 3‌هزار تاجر خارجی برگزار می‌شود. شکست تحریم‌ها با حضور تجار و بازرگانان کشورهای دنیا در این نمایشگاه و ایجاد روابط اقتصادی گسترده‌‌‌‌‌تر، ایجاد پایگاه‌‌‌‌‌های اقتصادی در دنیا و افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌المللی از دیگر اهداف نمایشگاه به‌شمار می‌رود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان