دومین فرودگر قمری خصوصی برای سفر به ماه آماده می‌شود

ماموریت آتی موسوم به «آی‌ام-۱»(IM-۱)، فرودگر نوا-سی را در نزدیکی دهانه برخوردی «مالاپرت ای»(Malapert A) فرود خواهد آورد که در عرض جغرافیایی ۱۰ درجه از قطب جنوب ماه قرار دارد. این منطقه مورد توجه دانشمندان و طرف‌داران اکتشاف است زیرا تصور می‌شود که مقادیر زیادی یخ آب در آن وجود دارد.

فرودگر رباتیک «نوا-سی» با قرار گرفتن درون محفظه محموله موشک «فالکون 9»، برای آغاز کردن سفر به ماه آماده شده است.
 
به گزارش ایسنا، یک فرودگر قمری خصوصی، گام دیگری را به سوی سفر تاریخ‌ساز خود برداشته است.
 
به نقل از ام‌اس‌ان، فرودگر رباتیک «نوا-سی»(Nova-C) روز 31 ژانویه درون محفظه محموله موشک «فالکون 9»(Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) محصور شد تا برای پرواز خود آماده شود.
 
«ترنت مارتین»(Trent Martin) معاون بخش سیستم‌های فضایی شرکت «اینتوئتیو مشینز»(Intuitive Machines) در تماس با خبرنگاران گفت: وقتی گروه‌های ما دریچه را بستند، من برای آخرین بار فرودگر قمری را روی زمین دیدم.
 
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پرتاب از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» در سواحل فضایی فلوریدا طی یک بازه زمانی سه‌روزه در اواسط فوریه انجام خواهد شد. اسپیس‌ایکس و اینتوئتیو مشینز هنوز تاریخ‌های دقیق را اعلام نکرده‌اند اما مارتین گفت که فرود نوا-سی روی ماه، در روز 22 فوریه بدون توجه به این که چه روزی پرواز می‌کند، انجام خواهد شد.
 
اگر پرتاب در ماه فوریه انجام نشود، فرصت بعدی در ماه مارس خواهد بود.
 
ماموریت آتی موسوم به «آی‌ام-1»(IM-1)، فرودگر نوا-سی را در نزدیکی دهانه برخوردی «مالاپرت ای»(Malapert A) فرود خواهد آورد که در عرض جغرافیایی 10 درجه از قطب جنوب ماه قرار دارد. این منطقه مورد توجه دانشمندان و طرف‌داران اکتشاف است زیرا تصور می‌شود که مقادیر زیادی یخ آب در آن وجود دارد.
 
فرودگر نوا-سی، شش تجهیزات علمی ناسا را به عنوان بخشی از برنامه «خدمات تجاری باربری به ماه»(CLPS) حمل می‌کند. هدف از برنامه CLPS، به کار بردن فرودگرهای رباتیک خصوصی برای کمک کردن به جمع‌آوری داده‌های علمی است که راه را برای حضور دائمی انسان روی ماه و اطراف آن هموار می‌کند. این همان هدفی است که ناسا با برنامه «آرتمیس»(Artemis) تلاش می‌کند به آن برسد.
 
نوا-سی اولین فرودگر قمری با پشتیبانی برنامه CLPS نخواهد بود که از زمین پرتاب می‌شود. رتبه اول به فرودگر قمری «پرگرین»(Peregrine) شرکت «استروبیوتیک»(Astrobotic) تعلق گرفت که در روز هشتم ژانویه طی اولین ماموریت موشک جدید «ولکان قنطورس»(Vulcan Centaur) متعلق به شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی»(United Launch Alliance) پرتاب شد.
 
شرکت استروبیوتیک روز 18 ژانویه در حساب ایکس خود نوشت که تماس با پرگرین حدود ساعت 3:50 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی قطع شده و این فرودگر قمری پس از ورود به جو زمین سوخته است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان