وبلاگ مشرق

کاش مثل ژاپن بودیم.../ "انتخابات" استندآپ کمدی نیست!

دولت محترم باید بداند مردم بیش از ۲ سال است که منتظر کاهش تورم و لمس اثرات آن هستند و این مطالبه دیگر جایی برای حرف زدن از موانعی مثل کسری بودجه و یا مشکلات بروکراتیک و تقنین ندارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"انتخابات" استندآپ کمدی نیست!

کاش مثل ژاپن بودیم.../ "انتخابات" استندآپ کمدی نیست!

محمدصادق جوادی‌حصار، از اعضای حزب اعتماد ملی در مصاحبه با ایلنا و در پاسخ به این سؤال که "منظور از رأی اعتراضی –که روحانی گفته است- چیست؟!" اظهار کرد:

"یعنی در یک شهری مثل تهران به یک جوان متخصص تأیید صلاحیت شده که هیچ شهرتی در مسائل سیاسی ندارد، اتفاق‌نظر به وجود آمده و به او رأی دهند. خودش هم می‌داند که رأی به خود او نیست چون مردم او را نمی‌شناختند که به او رأی دهند. رأی هدفمند به این شخص و چنین اشخاصی حکایت از این دارد که برگزارکنندگان انتخابات در شیوه خود، یعنی رد صلاحیت‌ نیروهای منتقد خود ناکام ماندند و مردم اگر امکان رای دادن به نیروهای موردنظر خودشان را نداشته باشند، به نیروهای مطلوب جریان برگزارکننده انتخابات هم رأی نمی‌دهند و نخواهند داد."[1]

*اظهارات جوادی‌حصار به وضوح هرچه‌تمامتر میزان ناپختگی سیاسی در اردوگاه اصلاحات را عیان می‌کند... زیرا انتخابات، استندآپ‌کمدی نیست که مردم مشارکت کنند و از لج فلان جریان یا آن دستگاه حکومتی، "رأی بد" بدهند.

چه اینکه اثر رأی بد از مشارکت نکردن هم بدتر است.

اثبات مسئله این است که نتیجه یک انتخابات با هر میزان مشارکتی لازم‌الاتباع است و نهاد انتخابی با رأی همه مشارکت کنندگان و پشتوانه قانونی خود تشکیل خواهد شد. ولی اگر مشارکت کنندگان به جای رأی خوب، رأی بد را به صندوق انداخته باشند و به جای انتخاب اصلح و افراد صاحب کارنامه؛ به غریبگان بی‌کارنامه و یا ناصالحان رأی داده باشند آنگاه منتخبین روزهای تیره و تاری را در منصه انتخابی خود برای مردم رقم خواهند زد. (همچنانکه تجربیات تلخی در این زمینه داشته و داریم)

رأی اعتراضی که آقای روحانی به آن اشاره کرده است نیز اگرچه توضیحات خود ایشان را لازم دارد اما از رویکرد عقلانی و مشارکت‌جوی رئیس‌جمهور سابق اینطور برمی‌آید که منظور وی رأی دادن به "صلحای مشارکت‌جو که البته نزدیک به روحانی و لاریجانی هستند" بوده است نه دور ریختن رأی و یا لجبازی و رأی دادن به آدم‌های بی‌نام و نشان و فاقد کارنامه!

بماند که جوادی‌حصار توضیح نداده اگر قرار بود مردم صرفا به آدم‌های بی‌نام و نشان رأی بدهند پس جریانات سیاسی و احزاب چه کاره‌اند و چرا بوجود آمده‌اند؟!

گفتنیست، جبهه اصلاحات اخیراً بصورت رسمی اعلام کرد که انتخابات 1402 را تحریم می‌کند و لیست و نامزد معرفی نمی‌کند.[2]

***

پیرامون خودی نبودن "منافقین و چپ‌های تحریمی"

کاش مثل ژاپن بودیم...

کاش مثل ژاپن بودیم.../ "انتخابات" استندآپ کمدی نیست!

مرتضی الویری، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه گفته است: مردم در آن زمان (دوران انقلاب)، آینده ایده‌آلی را می‌دیدند که در نوفل لوشاتو تصویرسازی شده بود. یقین دارم اگر کشور با ضرباهنگ شعارها و هدف‌سازی‌های نوفل‌لوشاتو پیش می‌رفت، امروز ایران به عنوان ژاپن خاورمیانه رفاه، توسعه، آرامش و صلح را برای مردمش به ارمغان آورده بود.

به گزارش اعتمادآنلاین، او می‌افزاید: با کمال تاسف باید بگویم به دلیل تخطی از شعارهای اولیه و انحراف‌هایی که در سال‌های بعد شکل گرفت، ایران نه تنها ژاپن خاورمیانه نشد، بلکه در مسیر بدل شدن به کره‌شمالی منطقه قرار گرفت.

الویری همچنین اظهار می‌کند: مهم‌ترین هدف ترسیم شده در نوفل لوشاتو و پیمان‌نامه اولیه‌ای که 22بهمن 1357 را شکل داد، این بود که هر فردی که از شناسنامه ایرانی برخوردار است، خودی محسوب شده و غیر خودی تلقی نشود.[3]

*واقعا ایران امروز دچار آرامش و امنیت و صلح نیست که آقای الویری ترجیح می‌دهد در ژاپن باشد؟!

آیا در ایران امروز هم مثل ژاپن شاهد استقرار پایگاه‌های آمریکایی هستیم و حاکمیت کشور هم از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد که در مراسم یادبود کشته‌شدگان حمله اتمی آمریکا شرکت کند و عذرخواهی هم نکند؟!

می‌ماند مشکلات اقتصادی که الویری توضیح نداده این مشکلات در کجای دنیا نیستند که اول شخص الویری به آن مملکت بدون مشکل اقتصادی برود و بعدا سایرین و حتی ما را هم با خودش ببرد!

آقای الویری باید بداند که انقلاب اسلامی خودش الگوساز است (همچنانکه امروز الگوست) و ایضا هیچ اصراری هم ندارد که برای خود بدون عقلانیت و سند دستاوردسازی کند.

جدای از این بدیهیات، الویری حتی نتوانسته یک سند از خلف وعده امام و انقلاب با مردم ارائه کند و ادعایی را مطرح کرده که در سمت مقابل آن صدها و بلکه هزاران برهان عقلانی وجود دارد که حرف‌های الویری را رد می‌کند.

آیا می‌شود هرکه شناسنامه ایرانی دارد را خودی دانست؟!

آیا سعید حجاریان که دست به "تحریم انتخابات" می‌زند، آن رجلی که در فتنه سال 88 برای براندازی و به خیابان کشاندن مردم نقشه می‌کشد و امثال مسعود رجوی که برای کشتار مردم بمبگذاری می‌کنند و در عین حال همگی شناسنامه ایرانی هم دارند؛ آیا جمله اینان خودی هستند؟

مسلم است که نیستند و الویری که در کبر سنّی جوانانه کمر به ذبح عقلانیت بسته باید به فکر ادعاهای دیگری باشد.

***

مردم منتظرند

در ضرورت مهار تورم توسط دولت؛ با یا بدون کسری بودجه!

کاش مثل ژاپن بودیم.../ "انتخابات" استندآپ کمدی نیست!

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای رفع ناترازی بودجه، گفته است: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه ناترازی‌ها به دلیل تغییرات مجلس در لایحه بودجه انجام شده که منابع لازم برای آن حداقل 400 همت برآورد شده که عدد بسیاربالایی است و به نوعی شاکله کلی بودجه را تحت تاثیر قرار داده است. یعنی حدود یک‌پنجم بودجه با مصارفی مواجه شده که منابعی برای آن در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، او می‌افزاید: کسری بودجه یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم و دیگر مشکلات است و انتظار می‌رود با همکاری و تعامل و کارشناسی بیشتر این موارد را بهتر بررسی کنیم.

بهادری جهرمی اظهار کرده است: همچنان در مجلس فرصت در این زمینه‌ باقی است و به عنوان سخنگوی دولت از مجلس خواهش می‌کنم که خط قرمز همه ما رشد اقتصادی 8 درصدی و جلوگیری از افزایش تورم باشد.[4]

*صد البته مجلس باید در تنظیم لایحه بودجه با دولت همکاری کند و از کسری بودجه و مصوبات تورم‌زا جلوگیری کند.

لکن اینکه چه میزان از 2 سال تورم و گرانی فعلی که مردم را پریشان کرده به بودجه و بروکراسی و رفتارهای مجلس ربط دارد محل سؤال است. و ایضا همه می‌دانیم که وعده دولت هم کاهش تورم بوده است.

از طرفی در سال گذشته مکرر گفته شد که کسری بودجه نداریم![5][6]

لذاست که باید درباره "حسن سؤال" سخنگوی دولت تدقیق بیشتری صورت گیرد.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1444828

2_ mshrgh.ir/1572720

3_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-650813

4_ isna.ir/xdQwXY

5_ isna.ir/xdN6hQ

6_ isna.ir/xdPyf4

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان