رئیس سازمان امور دانشجویان:

۹۰ درصد دانشجویان بین المللی در ایران از افغانستان و عراق هستند

هاشم داداش‌پور: در جذب دانشجویان بین‌الملل فقط روی دو کشور تمرکز کرده‌ایم و ۹۰ درصد دانشجویان بین الملل از افغانستان و عراق هستند، در حالی که از حدود ۱۰۰ کشور دانشجویانی در ایران درحال تحصیل هستند.

رییس سازمان امور دانشجویان از برنامه های این سازمان را جذب 320 هزار دانشجوی بین الملل طی پنج سال آینده اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، هاشم داداش‌پور در دومین جشنواره ملی ثریا که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: در حال حاضر بیش‌از 200 دانشگاه در کشور مجوز جذب دانشجوی بین‌الملل از سازمان امور دانشجویان را کسب کرده اند که امیدواریم تا پنج سال آینده یعنی تا سال 1407 ، 320 هزار دانشجوی بین الملل را جذب کنیم که عدد بزرگ و آرمان گرایی است ،‌البته اگر دست به دست هم دهیم موفق می شویم.

وی تأکید کرد: وقتی سخن از جذب 320 هزار دانشجوی بین‌الملل می‌کنیم یعنی باید الزامات اجرایی آن را در سطح ملی که سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در سطح دانشگاهی است فراهم و رعایت کنیم. در این حالت دیگر نمی‌توان با موانع شناختی، قانونی و نهادی به اهداف رسید.

رییس سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: باید بتوانیم برای ایران جذابیت‌های بین‌المللی ایجاد کنیم. وقتی صحبت از مرجعیت علمی ایران می‌کنیم جذب دانشجویان بین الملل است، باید برای تحقق این هدف برنامه‌ای راهبردی همراه با برنامه‌های اقدام تهیه کنیم تا مسیر را برای جذب دانشجویان بین‌المللی به عنوان یکی از راه‌های رسیدن به مرجعیت علمی هموارتر کند.

داداش پور ادامه داد: تقریباً بیشتر دانشگاه‌های کشور فاقد برنامه راهبردی برای جذب دانشجویان بین‌الملل هستند،‌به‌همین دلیل مسیر ما شفاف و روشن نیست.

وی همچنین گفت: در جذب دانشجویان بین‌الملل فقط روی دو کشور تمرکز کرده‌ایم و 90 درصد دانشجویان بین الملل از افغانستان و عراق هستند، در حالی که از حدود 100 کشور دانشجویانی در ایران درحال تحصیل هستند. این شرایط نشان می‌دهد که ما با یک مسئله مواجه هستیم یعنی تعداد دانشجویان بین الملل محدود به دو کشور شده‌است، درحالی‌که با بیش‌از 200 کشور در سطح دنیا داریم که می‌توانیم با آن‌ها تعامل کرد و شاهد جذب دانشجویان از این کشور در ایران باشیم.

رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف باید تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی را در دانشگاه کشور بپذیریم؛ هر دانشجویی از هر کشوری که وارد ایران می‌شود با مختصات کشور خود در این کشور حضور پیدا می‌کند. باید هرچقدر می توانیم ظرفیت‌ها را برای حضور آنها ایجاد کنیم تا شاهد افزایش جذب دانشجویان خارجی باشیم.

داداش پور خاطرنشان کرد: باید جذب دانشجوی خارجی را در کشور روان کنیم و باید این روان‌سازی از ابعاد مختلف قانونی، ضوابط و مقررات و ابعاد شناختی باشد.

وی با بیان اینکه زبان فارسی هم در مرجعیت علمی مهم است، گفت: زبان فارسی راه ارتباط ما و دانشجویان بین‌الملل است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مصوبه ای داشتیم که از سوی رییس جمهور به وزارت علوم و دانشگاه ها ابلاغ شد، قرار است دانشجویان بین‌الملل که در ایران حضور پیدا می‌کنند همراه با یادگیری زبان فارسی به‌صورت هم‌زمان بتوانند با یک زبان بین‌المللی که همان انگلیسی است ادامه تحصیل دهند. البته ما زبان دوم را محدود به انگلیسی نکرده ایم .

معاون وزیر علوم افزود: اگر دانشگاهی غیر از زبان انگلیسی هم امکان ارائه کلاس‌های درس دارد، می‌تواند از آن استفاده کنند. باید از ظرفیت‌های سفیران، رایزن ها و وزارت امور خارجه استفاده کنیم. وزیر امور خارجه بخشنامه‌ای را به کل وزارتخانه‌ها ارسال کرده و جذب دانشجویان بین‌الملل یکی از مأموریت‌های سفرای ما در خارج از کشور شده‌است و در ارزیابی سفرا تاثیر دارد.

داداش‌پور تأکید کرد: لازم است از طریق ظرفیتی که شکل می‌دهیم مناسبات اقتصادی سیاسی و فرهنگی خود را با سایر کشورها تقویت کنیم. هر دانشجوی بین‌المللی که به ایران می‌آید هم‌چنان‌که می‌تواند سفیر فرهنگی ایران باشد می‌تواند به اقتصاد ما نیز کمک کند.

وی گفت: حضور این دانشجویان می‌تواند به گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ایران با سایر کشورها کمک کند. برخی دانشگاه‌ها در تبادل با مؤسسات و مجاری قانونی که منجر به جذب دانشجو می‌شود موفق عمل کردند.

رییس سازمان امور دانشجویان یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی ایران برای جذب دانشجوی خارجی خوب عمل کرده و رشته‌هایی تعریف کرده که متناسب با تقاضای دانشجویان خارجی است. انعطاف‌پذیری بین سیستم آموزشی ما و سیستم آموزشی بین‌المللی هم لازم است.

داداش پور افزود: باید از طریق رتبه‌های علمی و دانشمندانی که در دانشگاه‌های ایران وجود دارند به جذب دانشجویان خارجی سرعت ببخشیم و با این کار و بهره گیری از داشته هایی که داریم آوازه دانشگاه‌های ما نیز در سطح بین‌المللی بیشتر می شود.

وی ادامه داد: طراحی دشمنان این است که ما به مرجعیت علمی دست پیدا نکنیم. ما باید در نقطه مقابل آنها به جذب حداکثری فکر کنیم. در پنج سال آینده می‌توانیم 320 هزار دانشجوی خارجی را در داخل دانشگاه‌های کشور داشته باشیم و از همین مسیر مرجعیت علمی کشور را محقق می‌کنیم و برای ایران در جهان اسلام نیز جایگاه والایی را ایجاد خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، دومین جشنواره ملی جایزه ثریا به همت دانشگاه شهید بهشتی امروز با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور دانشجویان در این دانشگاه برگزار شد.

بررسی مهم‌ترین چالش‌های جذب دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه‌ها و معرفی برگزیدگان دانشگاهی در حوزه جذب دانشجویان بین‌الملل از مهم‌ترین بخش‌های این جشنواره است.

این جشنواره با هدف گفتمان سازی در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی، معرفی ظرفیت‌های آموزش عالی کشور جهت تحصیل، ایجاد موازنه در جریان مهاجرت‌های علمی دانشجویی و شبکه‌سازی برای گسترش زیست بوم کنشگران جذب دانشجویان بین‌المللی برپا شد.

دومین جشنواره جایزه ملی ثریا دارای پنج بخش اعطای جایزه ملی دانشگاه‌های برتر «جایزه ملی ثریا»، تقدیر از دانشگاه‌های موفق در جذب دانشجویان بین‌المللی، تجلیل از برترین‌ها در امور دانشجویان بین المللی، همایش الگوها و ساز و کارهای اجرایی جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران، و بخش نمایشگاهی ویژه جشنواره است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان