ایرانیان دومین خریدار بزرگ مسکن در ترکیه ؛ در ماه فوریه

بیشترین تعداد مسکن فروخته شده به اتباع خارجی در ترکیه با ۶۹۱ باب در استانبول ثبت شد. استان آنتالیا با ۶۵۹ باب خانه رتبه دوم را به خود اختصاص داد. استان مرسین نیز با ۱۵۱ باب خانه در رده سوم قرار گرفت.

درحالی که سال گذشته میلادی حجم زیادی از سرمایه ایرانی‌ها از ترکیه خارج شد. اما امسال دوباره حجم قابل‌توجهی از این سرمایه‌ها به سمت ترکیه حرکت کرده و بازار مسکن آن را رونق داده است. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، به دلیل تغییر سیاست‌های اقتصادی رجب طیب اردوغان و بویژه بانک مرکزی آن در جریان افزایش نرخ بهره، سرمایه‌های پراسترس در ایران به ترکیه فرار کردند.
 
به گزارش اکوایران، بررسی روند خرید خانه در ترکیه نشان می‌دهد بین سال‌های 2016 تا 2021 روند خرید خانه توسط ایرانیان رشد چشمگیری داشته است. روندی که در سال 2022 و 2023 معکوس شده بود و به تدریج خروج سرمایه از ترکیه رشد کرده بود. اما جدیدترین داده‌های سازمان آمار ترکیه (TÜİK)، نشان می‌دهد، سهم خرید مسکن از سوی ایرانیان رشد کرده است.
 
طبق گزارش آناتولی، سهم فروش مسکن به اتباع خارجی در ترکیه در کل میزان فروش مسکن در ماه فوریه 2 درصد ثبت شد. بیشترین تعداد خانه‌های فروخته شده به اتباع خارجی با 691 باب در استانبول ثبت شد. استان آنتالیا با 659 باب خانه رتبه دوم را به خود اختصاص داد. استان مرسین نیز با 151 باب خانه در رده سوم قرار گرفت.
 
میزان فروش مسکن به اتباع خارجی در ترکیه در ژانویه - فوریه با 48 درصد نزول در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به 3907 باب رسید.
 
در ماه فوریه به‌ترتیب اتباع روسیه، ایران، عراق و اوکراین بیشترین خرید مسکن را از ترکیه انجام دادند. روس‌ها 395 باب خانه، ایرانی‌ها 200 باب خانه، عراقی‌ها 112 باب خانه و اوکراینی‌ها نیز 105 باب خانه خریدند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان