ابراهیم کرمانی گوید:
سوسمار، دلیل بود بر نژاد عرب و خوردن گوشت او مال و منفعت دنیا بود. اگر بیند سوسمار او را بگزید، دلیل کند که از مردی عرب او را مضرت رسد. اگر بیند سوسمار بکشت، دلیل که دشمن را قهر کند.
محمدبن سیرین گوید:
خوردن گوشت سوسمار در خواب، دلیل منفعت کند. اگر بیند که سوسمار در خانه بانگ می داشت، دلیل بود که در آن خانه آوازه مصیبت شنود.
مولف گوید :
سوسمار چون از حیواناتی تغذیه می کند که تعابیری مانند دشمن و مزاحم و از این نوع دارد.واز حمله به انسان بیشتر دوری می کند می توان گفت مردی است غیر قابل اطمینان
منوچهر مطیعی تهرانی گوید:
سوسمار جانور بومی ایران نیست وآن چه در خواب نامه ها درباره این جانور کریه نوشته شده مطالبی است که از زبان عربی به فارسی برگردانده یا ریشه عربی دارد. گفته اند که اعراب قدیم گوشت سوسمار را می خورده اند به همین علت گوشت سوسمار را در ردیف گوشت های ماکول دیگر آورده و چیزهائی درباره آن نوشته اند ولی برای ما چنین نیست و دیدن سوسمار کراهت دارد چه رسد به خوردن گوشت آن که حتی تصورش به ذهن ما نمی آید. کرمانی علیه الرحمه نوشته (سوسمار مردی است عرب و بیابانی) این تعبیر ناشی از همان القا باورهای جاهلیت اعراب است که متاسفانه در اسلام نیز ماند. در حالی که شرع مقدس اسلام خوردن گوشت سوسمار را منع کرده است لیکن تعابیری که درباره سوسمار شده باقی مانده اند. سوسمار دشمن بیابانی است و بسیار خطرناک. این خطری است که نه در شهر بل که در بیابان و بیرون شهربیننده خواب را تهدید می کند. اگر کسی در خواب سوسمار یا بز مچه ببیند و مشاهده کند که از طرف این جانور مورد تهدید قرار گرفت و ترسید و گریخت خطری در خارج از محدوده شهر او را به خود می خواند و انتظارش را می کشد. چنین شخصی اگر راننده است و رانندگی می کند بهتر است چندی از شهر خارج نشود یا اگر کسی بزمچه یا سوسمار در خواب ببیند خوب است مدتی از اقدام به مسافرت خودداری کند. البته باید توجه داشت که سوسمار و بزمچه بیابانی هستند و با تمساح که آبی است متفاوت می باشند. تمساح که در آب زندگی می کند و شکار خود را نیز در آب های کم عمق می یابد تعبیری دیگر دارد.
|