فرشتگان چه نوع موجوداتی هستند و چگونه خلق شده اند؟

متکلمان و عالمان علم کلام گفته اند: فرشتگان اجسام نورانی الهی و نیکوکار و سعیدند که بر تصرفان سریع و افعال و اعمال سخت و حیرت انگیز قادرند و نیز می توانند به صورت های گوناگون درآیند

متکلمان و عالمان علم کلام گفته اند: فرشتگان اجسام نورانی الهی و نیکوکار و سعیدند که بر تصرفان سریع و افعال و اعمال سخت و حیرت انگیز قادرند و نیز می توانند به صورت های گوناگون درآیند.جمعی از فلاسفه و حکمای اسلام معتقدند: از آیاتی که دربارهء ملائکه آمده است , استفاده می شود آن ها موجوداتی پیراسته از پیوندهای و مجرد از صفات جسمانی هستند. علامه طباطبایی می گوید: از جمله نصوصی که دلالت بر تجرد فرشتگان می کند, این آیه است : «نزل به الروح الامین على قلبک لتکون من المنذرین ; جبرئیل قرآن را نازل گردانید و آن را بر قلب تو فرود آورد تا خلق رابترسانى.»روشن است مقصود از قلب , عضو گوشتی صنوبری که طرف چپ معده قرار دارد نیست , بلکه چیزی است که می فهمد و می اندیشد; یعنی روح .بنابراین نزول قرآن بر قلب , تنها در صورتی صحیح است که مجرد باشد, مانندوجود معنا.

امام خمینی ره می فرماید: حق آن است که از برای ملائکةالله اصنافی کثیره است که بسیاری از آن ها مجردند و بسیاری از آن ها جسمانی برزخی هستند.شاید بتوان این فرمایش علی (ع)را دلیل بر تجرد فرشتگان دانست : «آن ها دراصلاب پدران و ارحام مادران جاى نگرفته اند و از آب پس آفریده نشده اند و حوادث روزگار, آن ها را متفرق نساخته است».در مورد نوع آفرینش فرشتگان , صدرالمتألهین می گوید: باید بدانی که آفرینش فرشتگان , غیر از آفرینش انسان است ; زیرا آن ها دارای وجود بسیط ومجرد و بُعد عقلانی اند, بی آن که ترکیب یافته از عقل و شهوت باشند.مبدأ آفرینش ملائکه بر ما مجهول است , هر چند از بعضی آثار استفاده می شود این پدیده از نور آفریده شده اند. قرآن کریم که منشأ خلقت انسان را,خاک و منشأ آفرینش جن را, آتش معرفی نموده , درباره مَلَک با صراحت مبدأیی بیان نداشته است . امام صادق(ع)می فرماید:« ان اللّه عزوجل خلق الملائکة من النور; خداوند عزوجل ملائکه را از نور خلق کرد».شاید مقصود روایت ، بیان مجرد بودن فرشتگان است.البته در مورد فرشتگان می توان گفت که چون مجرد باشند ، آفریده شدن از چیزی لازم نیست. مجردات تنها با فرمان «کن» به وجود می آیند. کن فیکون . پس نیاز به چیزی ندارند تا از آن آفریده شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان