به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، همزمان با آغاز ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله(ع) یکی از بزرگترین فصول تبلیغی در کشور آغاز شد و طلاب حوزههای علمیه کشور به منظور تبلیغ آموزههای اسلامی به سراسر کشور اعزام شدند.
خبرگزاری ایکنا در ایام تبلیغی محرم الحرام با گفتوگو با تنی چند از استادان، علما و بزرگان حوزه به بررسی راهکارهای عملی شدن نیت غایی تبلیغ در ماه محرم و همچنین رفتار و مشی تبلیغی طلاب در این ماه پرداخته است.
آیتالله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اهمیت تبلیغ در اسلام، گفت: فرصتهای تبلیغی در کشور ما به دلیل ساختار زمانی و مکانی در چند فصل و فرصت تبلیغی خلاصه میشوند؛ دهه اول محرم، دهه آخر صفر، فاطمیه اول و فاطمیه دوم و ماه مبارک رمضان از جمله این فرصتهای فراگیر تبلیغی است که البته غنیمتی ارزشمند برای نشر دین است.
وی افزود: این فرصتهای تبلیغی هم فرصت کیفی است و هم فرصت کمی؛ فرصت کیفی است به خاطر آنکه مناسبت زمانی فضای معنوی را میسازد؛ در این فضا مردم با یاد سالار شهیدان زمینه بیشتری برای درک مبانی معرفتی دین دارند؛ این شرایط زمانی چون ماه مبارک رمضان که ماه خدا و قرآن و ماه پرهیز از گناهان است جامعه را آماده دریافتهای علمی و معرفتی در زمینه سلوک معنوی میکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به فصت تبلیغی ماه محرم برای طلاب یادآور شد: در ماه محرم نیز شرایط همچنین است و با توجه به ماه محرم و شور حسینی فضای مناسبی برای بیان الگوی جهادی و سبک زندگی حسینی وجود دارد.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: از جهتی این فرصتها، فرصتهایی کمی است زیرا این فرصتها همچون همایشهای یک روزه و دو روزه نیست که پس از برگزاری نیز آثارش از بین برود بلکه سیزده روز اول محرم به همراه ماه صفر بهترین فضا برای نشر معارف دین است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: مبلغان باید قدرشناس این موقعیت ناب در نظام اسلامی باشند و از فرصتی که نظام اسلامی در اختیار آنها قرار داده نهایت بهره را ببرند؛ آنها سفیران معنویت و نور هستند؛ به تعبیر امام علی(ع) فرصتها به تندی میگذرند و باید فرصتها را غنیمت شمرد، آنچه در پس از دست دادن فرصتها برای ما میماند، حسرت و اندوه است.
آیتالله خاتمی تصریح کرد: سفارش به استفاده از فرصت یک مسئله است و کاربردیتر شدن مباحث تبلیغی مسئله دیگر؛ به همین جهت است که عنوان میکنیم که استفاده از فرصت تبلیغی بدون مطالعه عمیق و دقیق و عالمانه میسر نخواهد شد؛ نکته بسیار مهم در تبلیغ آن است که به مستمع و نیازها و روحیات و دانش او توجه فراوان داشته باشیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: باید به این مسئله توجه کنیم که مستمع و مخاطبان ما در مجالس عزاداری و معنوی یک ساعت فکر و اندیشهاش را در اختیار ما میگذارد اگر یک مجلس، یک صد نفر را در خود جای بدهد، در این مجلس یک صدساعت از زندگی و حیات مردم را در اختیار گرفتهایم که در این جا مسئله مهمی به نام امانتداری رخنمایی کرده و وظیفه طلاب را سنگینتر از پیش میکند.
امام جمعه موقت تهران افزود: اقتضای امانتداری آن است که طلاب و مبلغان با مطالعه و پژوهش گسترده و همه جانبه وارد این فضا شوند؛ یعنی اگر میخواهند در منبر خود آیهای را بیان کنند؛ باید به سراغ تفاسیر مختلف آن و روایات تفسیری در مورد آن روایت بروند و آنها را مطالعه کنند.
آیتالله خاتمی ابراز کرد: در همین راستا اگر احکامی را نیز برای مخاطبان بیان میکنند باید فتوای مراجع تقلید را با هم مطالعه کرده و دستهبندی دقیقی را از آن ارایه کنند و مسائل را به خوبی برای مردم تفهیم کنند که اگر این کار را نکنند ممکن است برخی از حضار به دلیل درک مطلب اشتباه سالها در مسایل خود دچار مشکل شوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: یکی دیگر از راههای استفاده همه جانبه از فرصت تبلیغی در ماه محرم و ایام دیگر تبلیغی، سوای امر تحقیق و احاطه علمی، بهرهبرداری از شرایط زمانی و مکانی است؛ مبلغ باید در متن مردم باشد و دردهای آنها را به خوبی ببیند تا بتواند بهترین نسخه را ارایه دهد که قطعا هیچ نسخهای برای دردهای فرهنگی جامعه به جز عاشورا و فلسفه قیام امام حسین(ع) جواب نمیدهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم ترویج مولفههای سبک زندگی دینی در جامعه عنوان کرد: بدون شک نهضت عاشورا دانشنامه تمام دین است زیرا در آن گنجینهای از معارف اخلاقی و اعتقادی و مبانی دینی از جمله شجاعت، ایثار، حماسه، امر به معروف و نهی از منکر، نماز، وفاداری، رضای الهی و... وجود دارد و بدون هیچ شکی باید گفت که سبک زندگی دینی را باید از نهضت سالار شهیدان آموخت.
حجتالاسلام والمسلمین محمد حسین فقیه یزدی، از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم، بیان کرد: طلاب در فرصت تبلیغی ماه محرم باید به نکات بسیار مهمی که در برگزاری هر چه بهتر مراسمات این ایام به آنها کمک خواهد کرد توجه کنند؛ در واقع طلاب و مبلغان سفرای حوزه و پایگاه امام صادق(ع) و ائمه(ع) طاهرین هستند.
وی افزود: طلاب باید نمایانگر اخلاق و رویه علمی و تهذیبی که نماد پایبندی به مکتب اهل بیت(ع) است باشند؛ همان گونه که اهل بیت(ع) ذکر کردهاند که «معاشر الشیعة کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا، قولوا للناس حسنا و احفظوا السنتکم و کفوها عن الفضول و قبیح القول: ای گروه شیعیان! همواره زینت ما باشید و مایه ننگ ما نگردید، با مردم نیک سخن گویید، مراقب زبان خود باشید و آن را از گفتار بیهوده و زشت باز دارید»، تمامی افعال طلاب باید معرف مکتب امام صادق(ع) باشد.
فقیه یزدی اظهار کرد: طلاب و مبلغان در ابتدا و پیش از سخنوری و منبر و خطابه در ایام تبلیغ باید با رفتار و نوع برخوردشان که منعکس کننده مسیر امام صادق(ع)و اهل بیت(ع) است، به وظیفه خود جامعه عمل بپوشانند.
این استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: در مجموع باید مباحث علمی را به بهترین شکل به مردم انتقال داد؛ در حقیقت مردم باید در این ایام در کنار عزاداری برای سید و سالار شهیدان با احکام ناب و اصیل اسلامی آشنا شوند؛ طلاب باید در این ایام مباحث علمی را به گونهای بچینند که یک مجموعه کامل از معارف و مبانی دین باشد؛ در این تبلیغ باید جنبههای مختلف علوم اهل بیت(ع) و قرآن و معارف دینی و فقهی به خوبی برای مردم بیان شود.
آیتالله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با ذکر این مطلب که محرم یکی از بهترین فرصتها برای انتقال معارف الهی است، گفت: این ایام و ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر ایام بسیار مناسبی برای انتقال و افزایش آگاهی دینی به مردم است.
وی افزود: مبلغان باید قدر این فرصت گرانسنگ تبلیغی را دانسته و به شکلی برای مردم صحبت کنند که عموم مردم این مباحث را از زبان آنها بپسندند؛ زیرا وقتی یک مبلغ مورد توجه واقع شد سخن او نیز گیراتر خواهد بود، در ابتدای کار مبلغ باید به زبان مردم صحبت کند و به نوعی این مباحث را مطرح کند که عموم مردم این مباحث را بفهمند و بپذیرند.
غروی بیان کرد: مبلغان باید به جای اینکه به حاشیههای کم سود بپردازند، اهداف قیام امام حسین(ع) را برای مردم بیان کنند؛ لذا طلاب باید این فرصت را غنیمت بشمارند و فضایی عاشورایی را در مراکزی که در آنجا فعال هستند، ایجاد کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: مبلغان در این سفر تبلیغی باید اهداف غایی رسالت انبیا و ائمه (ع) را روشن کنند؛ آنها باید بتوانند جایگاه اهل بیت(ع) را به خوبی تبیین کنند و نقشی که اهل بیت(ع) در گسترش اسلام و غنی کردن و تبیین اسلام داشتهاند را برای مردم بیان کنند.
عضو شورای مدیریت حوزههای علمیه تصریح کرد: طلاب باید به صورت مجموعهای و هدفمند به صحبت بپردازند و با استفاده از مستندات قوی و تواریخ متقن و با استفاده از روایات مستند و موثق به ارایه مباحث علمی و دقیق تاریخی بپردازند تا جایی برای نفوذ شبهات باقی نماند.
وی ادامه داد: طلاب باید در این برنامهها، به قدری علمی و در عین حال روان و عامه پسند صحبت کنند که کسی نتواند از آنها اشکالی بگیرد؛ در کنار این مسئله باید به یاد داشت که با این همه منابع و مدارک و مستندات هیچ نیازی به بیان خوابها و بعضی رویدادهایی که در صحت آنها شبهه وجود دارد، نداریم و فقه و مدارک روایی ما به قدری قوی است که همه این مباحث را پوشش میدهد.
غروی یادآور شد: طلاب و مبلغان باید در این فرصت تبلیغی ارتباط بسیار خوبی با جوانان ایجاد کنند و با این تعامل به سوالاتی که ذهن آنان را در حوزههای مختلف مشغول به خود کرده است پاسخ دهند.
حجتالاسلام والمسلمین محمود عبداللهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: با لحاظ اینکه محرم و مجالس عاشورایی محور و یکی از وسایل مهم تبلیغاتی است لذا باید محورها همان اصولی باشد که در حرکت امام حسین(ع) اساس کار بود و اصل حرکت امام حسین(ع) مسئله توحید محوری و ولایتمداری است.
وی افزود: وقتی توحید و ولایت مبنا باشد، باید تبلیغات ما هم بر اساس همین اصل پایهریزی شود و وقتی این پایهریزی انجام گیرد، محورهای بعدی نیز مطرح میشود که مسئله حاکم شدن ارزشهای اسلامی است که مبلغان باید ارزشهای اسلامی را در این قالب بیان کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: این ارزشها در همه نظامهای اجتماعی باید پیاده و اجرایی شود؛ تبلیغ ورطه اصلاح امورات جامعه است و چنان چه امام حسین(ع) نیت خود از قیام را اصلاح امت پیامبر(ص) و امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد، مبلغان نیز باید این محورها را به عنوان محورهای اصلی مطرح سازند.
وی ادامه داد: در این ایام باید به مردم تفهیم شود که هیچ کسی نباید نسبت به افعال خاص در جامعه بیتفاوت باشد؛ نباید نسبت به این مباحث بیتفاوت بود و انجام امر به معروف و نهی از منکر باید با تلاش مبلغان فراگیر شود.
عبداللهی عنوان کرد: حرکت امام حسین(ع) کاملا در جهت رضوان و رضایت الهی بود و امام در هنگام وداع با پیامبر(ص) در حرم ایشان حاضر شدند و خداوند را به جدشان قسم دادند که همان چیزی را برای من مقدر گردان که رضایت تو در آن است؛ این شعار تا آخرین لحظات زندگی حضرت و تا کشیدن تیغ کینه شمر نیز در زندگی و مرام حضرت و یارانشان متجلی بود.
وی اظهار کرد: باید هم خود مبلغان این باور را در خود بارور کنند و هم مردم را به این اصل متوجه کنند که در هر شرایطی به فکر جلب رضایت الهی باشند و رضایت هیچ کس برای آنان در مقابل رضایت خدا مهم نباشد؛ همچنین در زمینه کیفیت عزاداریها نیز باید به نصایح علما و بزرگان حوزه و مقام معظم رهبری به خوبی توجه کنند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.
آیتالله سید محمد حسینی زنجانی، از اساتید عالی حوزه بیان کرد: تبلیغ در ماه محرم یکی از مناسبتترین فرصتهای تبلیغی برای فراگیر کردن مبانی دین و شریعت در سطح جامعه است.
وی افزود: مهمترین وظیفه طلاب و مبلغان در سطح کشور نسبت به تبلیغ در این ماه و در مراسمات و عزاداریهای سید وسالار شهیدان این است که باید با زبان روز اهداف و انگیزههای نهضت حسینی را برای نسل جدید بازگو کنند.
مدرس عالی حوزه علمیه بیان کرد: اگر بخواهیم به این مهم نایل آییم و با جوانان ارتباط بهتری پیدا کنیم و سخنان ما در عمق جان و روح مردم رسوخ کند باید، احاطه کاملی بر زندگی امام حسین(ع) و شرایط تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن دوران داشته باشیم تا بتوانیم بهترین تحلیل را در اختیار مردم قرار دهیم؛ زیرا امروز بسیاری از مستمعان از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند و ذهن پرسشگری دارند و برایشان مهم است که ببینند سخنران و مبلغ تا چه حد به حرفهایی که بیان میکند تسلط دارد و چقدر به مطالب علمی مسلط است.
وی ادامه داد: نهضت حسینی حرکت جهانی است و اختصاص به یک دوره خاص ندارد زیرا ماهیتش مبارزه حق علیه باطل است و حق و باطل هم در تمام دوران بشری با هم در جنگ و نزاع بودهاند؛ اگر بتوانیم ملاکها و میزانهای نهضت حسینی را به دست بیاوریم که یک نهضت الهی است میتوانیم با زبان مردم امروز صحبت کنیم و اهداف نهضت را برای مردم بیان کنیم.