تصویب قطعنامه علیه ایران در آژانس اتمی / ۲۰ رای موافق، ۲ مخالف و ۱۲ ممتنع

قطعنامه، از سخنان برخی مقامات ایرانی درباره تغییر دکترین هسته ای ، انتقاد کرده است.

 قطعنامه 3 کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شد.

به گزارش عصرایران، این قطعنامه امروز چهارشنبه در شورای حکام (شورای مدیران) آژانس بین المللی انرژی اتمی (وابسته به سازمان ملل متحد) با رای اکثریت اعضا، به تصویب رسید. قطعنامه از تهران می خواهد همکاری اش را با آژانس تقویت و ممنوعیت ورود بازرسان ارشد آژانس به ایران را لغو کند.

شواری حکام (هیات مدیره) آژانس متشکل از 35 کشور است. 20 کشور به این قطعنامه، رای موافق، 2 کشور رای مخالف و 12 کشور هم رای ممتنع دادند. چین و روسیه دو مخالف بودند.

 پیش نویس قطعنامه از سوی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شده بود. امریکا در ابتدا با این قطعنامه مخالفت کرد اما سپس همراه شد.

به نوشته رویترز به نقل از دیپلمات ها در آژانس، امریکا در ابتدا نگران بود تصویب این قطعنامه با افزایش سطح رویارویی از سوی ایران روبه رو شود.

در این قطعنامه ، ایران به عدم همکاری کافی با آژانس متهم شده و از تهران درخواست شده با آژانس همکاری بیشتری داشته باشد.

این اولین قطعنامه علیه ایران در شورای مدیران (شورای حکام)  آژانس از نوامبر 2022 (2 سال قبل) تاکنون است.

قدرت های غربی می گویند نگران هستند ایران به سمت تولید بمب اتمی حرکت کند اما تهران این ادعا را رد می کند.

آرشیوی - شورای حکام (مدیران) آژانس بین المللی انرژی اتمی - وابسته به سازمان ملل متحد - شهر وین پایتخت اتریش

آژانس

سه کشور ایران ، چین و روسیه هم همزمان امروز با انتشار بیانیه مشترک در آژانس، ضمن مخالفت با قطعنامه اروپایی ها، از کشورهای غربی خواستند اراده سیاسی نشان دهند و اقدامات لازم را برای ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای 2015 (برجام) انجام دهند.

قطعنامه چه می گوید

قطعنامه تصویب شده در آژانس می گوید "ضروری و فوری" است تهران "توضیحات فنی معتبر" را درباره وجود ذرات اورانیوم یافت شده در دو مکان اعلام نشده در ایران ارائه کند. 

قطعنامه اضافه می کند: "شکست مداوم" ایران در همکاری کامل با آژانس در مورد تحقیقات چند ساله "ممکن است" نیاز به ارزیابی جامع رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

 قطعنامه همچنین می‌گوید ایران باید "بدون تأخیر" دوربین‌های مورد استفاده برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را دوباره وصل کند. این متن به "نگرانی‌ها" درباره " بیانیه ها/ گفته های عمومی اخیر در ایران... در مورد توانایی‌های فنی این کشور برای تولید سلاح‌های هسته‌ای و تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای ایران" اشاره می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: اگرچه در این مرحله، این قطعنامه ماهیتی نمادین دارد اما هدف آن، افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران با گزینه ارجاع احتمالی موضوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تنها کشور بدون بمب اتمی در جهان است که اورانیوم را تا سطح بالای 60 درصد غنی می کند. این سطح کمی با سطح لازم برای تولید بمب اتمی فاصله دارد. همچنین آژانس می گوید ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به مراتب بیشتر از حجم تعیین شده در برجام است.

انگلیس، فرانسه و آلمان (E3) در بیانیه‌ای گفتند افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور قابل توجهی به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و معماری جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند.
ایران می گوید با آژانس همکاری کامل دارد؛ قصد تولید بمب اتمی را ندارد و به تعهدات بین المللی خود پایبند است. 
مقامات ایران همچنین آژانس را به سوگیری سیاسی متهم می کنند.

برجام

در سال 1394 / 2015 میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) درباره برنامه هسته ای تهران، توافق جامع ( برجام) امضا شد اما در سال 1397 / 2018 ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا از برجام خارج و علاوه بر بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال کرد. بعد از آن هم ایران گام به گام از تعهدات هسته ای برجامی خود فاصله گرفت.

از زمان انتخاب جو بایدن به ریاست دولت امریکا، مذاکرات بازگشت امریکا به برجام، رفع تحریم های ضدایرانی مخالف برجام و بازگشت ایران به تعهدات هسته ای برجامی آغاز شد اما بی نتیجه متوقف شده است.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان