MiG-۴۱ جنگنده نسل ششم روسیه با سرعت نزدیک به مافوق صوت؛ واقعیت یا افسانه؟ (+عکس)

میگ-۴۱ قرار است جایگزین ناوگان قدیمی روسیه از رهگیرهای MiG-۳۱ Foxhound شود. توسعه دهندگان این هواپیما ادعا می کنند که MiG-۴۱ به سرعت های بین ۴ تا ۴.۵ ماخ دست خواهد یافت (بیش از ۵ ماخ مافوق صوت است).

در حالی که روسیه ممکن است در نهایت (و با ترس) از جنگنده های نسل پنجم Su-57 خود در اوکراین استفاده کند، نیروی هوایی ایالات متحده به خوبی در مسیر توسعه یک جت جنگنده نسل ششم قرار دارد.

به گزارش روزیاتو، روسیه نیز اعلام کرده که در حال توسعه یک جت جنگنده نسل ششم به نام PAK DP یا Mikoyan MiG-41 است (اگرچه در حال حاضر فاقد نام رسمی است). با این حال، MiG-41 باعث بحث های زیادی در اینترنت شده است، برخی ادعا می کنند که اولین و بهترین جنگنده نسل ششم خواهد بود در حالی که برخی دیگر آن را چیزی بیش از یک پرواز تبلیغاتی روسی برای رویاپردازی نمی دانند.

MiG-41 جنگنده نسل ششم روسیه با سرعت نزدیک به مافوق صوت؛ واقعیت یا افسانه؟

آنچه در مورد MiG-41 شناخته شده است

پروژه PAK DP (PAK ДП) شکل کوتاه شده عبارت «Prospective Air Complex for Long-Range Interception» است. گزارش های رسانه های روسی ادعا می کنند که این پروژه ای برای توسعه نسل بعدی هواپیماهای رهگیر پنهانکار و جنگنده های سنگین است. با این حال، یافتن اطلاعات درست و کافی در مورد برنامه PAK DP روسیه دشوار است.

همچنین گفته شده که این هواپیما به عنوان یک جنگنده نسل 5++ و “حتی نسل ششم” طبقه بندی می شود. روسیه به یک رهگیر سریع نیاز دارد زیرا این کشور آنقدر پهناور است که پایگاه های هوایی آن اغلب دورتر از مکان مورد نیاز هستند.

میگ-41 قرار است جایگزین ناوگان قدیمی روسیه از رهگیرهای MiG-31 Foxhound شود. توسعه دهندگان این هواپیما ادعا می کنند که MiG-41 به سرعت های بین 4 تا 4.5 ماخ دست خواهد یافت (بیش از 5 ماخ مافوق صوت است).

MiG-41 جنگنده نسل ششم روسیه با سرعت نزدیک به مافوق صوت؛ واقعیت یا افسانه؟

قابلیت های ادعایی MiG-41 

پارامتر  
سرعت 4 تا 4.3 ماخ
تسلیحات رزمی از جمله لیزر ضد موشک
ارتفاع پروازی نزدیک فضا
اولین پرواز هنوز نامشخص
شرایط توسعه احتمالاً در مرحله توسعه مفهومی

همچنین باید توجه داشت که روسیه در حال حاضر درگیر یک جنگ تمام عیار با اوکراین است و این امر روسیه را وادار کرده است تا اقتصاد خود را بر پایه جنگ بسیج کند.

قابل قبول است که روسیه توسعه سیستم های تسلیحاتی مرتبط با جنگ فعلی را به جای برنامه های آینده نگرانه بسیار پرهزینه مانند MiG-41 برای مبارزه در برخی از جنگ های بسیار دور، در اولویت قرار دهد. از این گذشته، بیش از دو سال از جنگ در اوکراین می گذرد و نیروی هوایی روسیه هنوز به طور کامل در ایجاد برتری هوایی بر اوکراین، فراتر از خط مقدم، شکست خورده است.

MiG-41 جنگنده نسل ششم روسیه با سرعت نزدیک به مافوق صوت؛ واقعیت یا افسانه؟

ادعاهای عجیب و غریب در مورد MiG-41

وب‌سایت خبری طرفدار روسیه، Bulgarianmilitary.com، مقاله‌ای را در آگوست 2023 منتشر کرد که در آن PAK DP یا MiG-41 را با تمجید و تحسین های فراوان معرفی می کرد.

در این مقاله آمده است که این یک جنگنده «هواپیمایی پیشگام خواهد بود که دارای قابلیت های فضایی واقعی است و قرار است امسال اولین پرواز خود را انجام دهد». با این حال، سال 2023 گذشته است و هیچ مدرکی مبنی بر وجود نمونه اولیه از این هواپیما وجود ندارد. در این مقاله حتی ادعا شده بود که این هواپیما ظرف 2-3 سال وارد خدمت خواهد شد.

اتحاد جماهیر شوروی زمانی دارای بخش هوانوردی نظامی قابل تحسینی بود. از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، روسیه بخش اعظمی از این صنعت را به ارث برده است و قبل از تهاجم تمام عیار به اوکراین در سال 2022، جت‌های جنگنده یکی از مهمترین صادرات نظامی این کشور باقی مانده بودند. روسیه مشتاق است که جهان را متقاعد کند که هنوز به اندازه اتحاد جماهیر شوروی قبل از خود کارآمد و توانمند است.

اگر آمریکا و سایر کشورها اعلام کنند که یک جت جنگنده نسل ششم می‌سازند، جای تعجب نیست که روسیه ادعا کند می‌تواند زودتر، سریع‌تر و بهتر نسخه خاص خود را بسازد.

روزنامه دولتی تاس در سال 2017 تقریباً در پاسخ به انتقادها نسبت به سوخو-57 روسیه، گزارش داد که روسیه ممکن است Su-57 را به یک جنگنده نسل ششم ارتقا دهد. Su-57 مدرن ترین هواپیمای روسیه است (که ادعا می شود یک جنگنده نسل پنجم است). با این حال، برخی از ناظران می گویند که شباهت بیشتری با یک جنگنده نسل 4.5 نسل دارد.

MiG-41 جنگنده نسل ششم روسیه با سرعت نزدیک به مافوق صوت؛ واقعیت یا افسانه؟

هنوز روی میز طراحی

در آوریل 2024، نشنال اینترست گزارش داد که تحلیلگر دفاعی روسی، واسیلی کاشین، عضور مدرسه عالی اقتصاد مسکو (HSE) گفته است: «برخی بحث‌ها و تحقیقات اولیه در مورد توسعه جانشین MiG-31 وجود دارد – اما در مراحل اولیه است.

آنطور که فهمیده ام، MiG-41 نوعی پروژه آینده‌نگرانه است که هنوز در مرحله طراحی مفهومی است». کاشین در ادامه تصریح کرد که در بهترین حالت، این جنگنده تا سال 2035-2040 وارد سرویس می شود.

MiG-41 جنگنده نسل ششم روسیه با سرعت نزدیک به مافوق صوت؛ واقعیت یا افسانه؟

دیگر برنامه های نسل ششم جت جنگنده

شاید پیشرفته ترین جت جنگنده نسل ششم در چرخه توسعه، NGAD نیروی هوایی ایالات متحده باشد (برنامه ریزی شده است تا سال 2030 وارد خدمت شود). جت جنگنده نسل ششم بعدی می تواند Tempest یا Global Combat Air System (که به طور مشترک توسط بریتانیایی ها، ایتالیایی ها و ژاپنی ها تولید می شود) و برنامه F/AXXX نیروی دریایی ایالات متحده باشد.

کشور جت جنگنده نسل ششم سال احتمالی ورود به سرویس
نیروی هوایی ایالات متحده NGAD 2030
بریتانیا، ژاپن، ایتالیا Tempest / Global Combat Air Programme 2035
نیروی دریایی ایالات متحده F/A-XX Program دهه 2030
فرانسه، آلمان، اسپانیا Future Combat Air System پس از 2040
روسیه PAK DP / MiG-41 2035 تا 2050
چین ناشناخته نامشخص

چین در حال کار بر روی یک جنگنده نسل ششم است، اما اطلاعات کمی از این هواپیما در دست است. فرانسوی ها و آلمانی ها نیز برای تولید جنگنده نسل ششم تلاش می کنند، اما اختلافات بین کشورها این برنامه را به تاخیر انداخته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان