وبلاگ مشرق

نامزدی با وعده گرانی بیشتر!/ یک توصیه اقتصادی به "دولت آینده" بر اساس دولت گذشته

"انصراف انتخاباتی" در لحظات آخر اعلام صلاحیت‌ها، رفتار پسندیده‌ای نیست و مردم آنرا "نذر روغن ریخته برای امامزاده" تلقی می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

به اسم سیاست، به کام منافع شخصی

روغن ریخته‌ای که در ساعات آخر نذر امامزاده شد!

نامزدی با وعده گرانی بیشتر!/ یک توصیه اقتصادی به "دولت آینده" بر اساس دولت گذشته

در روزهای مهلت قانونی برای ثبت نام داوطلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد حضور چهره‌های زیادی از رجال سیاسی، نمایندگان سابق و مدیران اجرایی بودیم که با طمطراق و دوربین و اطرافیان خود به وزارت کشور رفتند.

لکن در 2 روز آخر و ساعات پایانی که شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی بود؛‌ شاهد صدور یکان‌یکان بیانیه‌هایی از سوی برخی از این داوطلبان بودیم که با ادبیات زیبا و انشای ظاهرالصلاح اعلام می‌کردند که به نفع جبهه انقلاب، به نفع نامزدهای قویتر و... از حضور در انتخابات منصرف شده‌اند!

اما تحلیل سیاسی این رفتار چیست و چرا چنین رفتارهایی واجد هیچ ارزش اخلاقی یا سیاسی نیست؟!

*"انصراف انتخاباتی" در سیاست همیشه واجد ارزش نیست و وجوه مختلفی دارد.

گاهی انصراف یک تصمیم شخصی است که نمی‌توان برای آن وزانت سیاسی قائل شد. این طرز انصراف در قالب یک تصمیم یا یک بیانیه با محتوای شخصی بودن تصمیم اعلام می‌شود.

گاهی این انصراف پس از تأیید صلاحیت نامزد منصرف صورت می‌گیرد که در آن صورت می‌توان تحلیل‌های مختلفی را درباره این عمل شاهد بود و بسا که نتایج مفیدی هم از آن تحلیل‌ها به دست آید.

وجه دیگر، انصراف پس از تأیید صلاحیت به نفع یک نامزد دیگر است.

این حالت، بهترین وجه یک انصراف انتخاباتی و نشان از پیشرفتگی سیاسی نامزد منصرف است که اثبات می‌کند او برای پیروزی جریان فکری خود حاضر به ایثارگری است.

اما یک وجه بی‌ارزش و حتی مضرّ هم در انصراف‌های انتخاباتی وجود دارد و آن "انصراف در روزها و ساعات پایانی مهلت اعلام صلاحیت‌ها" است.

این طرز انصراف در نزد افکار عمومی با هیچ پیرایه‌ای قابل بزک شدن، نیست و مردم آنرا به "اطلاع نامزد از تأیید نشدن صلاحیت خود و سپس روغن ریخته را نذر امامزاده کردن" می‌دانند.

مثلا در روزهای اخیر که ساعات چندانی تا اعلام اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده باقی نمانده بود؛ چهره‌هایی از قبیل داود منظور و حبیب‌ا... دهمرده در قالب دو بیانیه اعلام کردند که با توجه به "حضور گسترده نامزدهای جبهه انقلاب در انتخابات ریاست‌جمهوری" از حضور در انتخابات انصراف می‌دهند![1][2]

لکن همانطور که تأکید شد؛ این رفتارها از جانب مردم و رجال سیاسی به هیچ وجه پذیرفته نیست و بعنوان یک نقطه منفی در کارنامه این قبیل داوطلبان انصرافی ثبت خواهد شد.

***

یک توصیه اقتصادی به "دولت آینده" بر اساس دولت گذشته

نامزدی با وعده گرانی بیشتر!/ یک توصیه اقتصادی به "دولت آینده" بر اساس دولت گذشته

محسن زنگنه،‌ نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی طی یک مصاحبه با ایسنا پیرامون نقاظ ضعف و قوت دولت رئیسی گفت:‌ رئیس جمهور شهید مردمی بود، در میان مردم حضور پیدا می‌کرد و حرف مردم را می‌شنید او مدیریت میدانی داشت و پشت میز نبود که اینها از نقاط مثبت رئیس جمهور شهید و دولت سیزدهم است که انتظار می‌رود در دولت آینده ادامه پیدا کند.

او سپس با تاکید بر لزوم رفع نقاط ضعف دولت سیزدهم در دولت آینده تصریح می‌کند:

"یکی از مهم‌ترین این موارد نبود راهبرد جامع اقتصادی و تیم اقتصادی منسجم است به طوری که در مواردی که باید چند وزارتخانه با یکدیگر تصمیم‌گیری می‌کردند مشکلاتی وجود داشت و در مقابل در مواردی که وزارتخانه‌ها به تنهایی کاری را انجام می‌دادند موفقیت‌هایی حاصل می‌شد این نشان‌ می‌دهد که باید دولت چهاردهم تیم منسجم و راهبرد مشخص اقتصادی داشته باشد."[3]

*توصیه درست آقای زنگنه حتما بایستی چراغ راه دولت چهاردهم و رئیس‌جمهوری باشد که مهمترین اولویت او رفع مشکلات اقتصادی مردم است.

مردم نیز برای رأی خوب و یافتن گزینه اصلح حتما بایستی به کارنامه نامزدها و برنامه آنها در این زمینه توجه داشته باشند و با اولویت رفع مشکلات اقتصادی رأی بدهند.

در مقطع فعلی انتخاب یک رئیس‌جمهور گفتمانی صرفا موجب کاهش سرعت حل مشکلات می‌شود.

***

نامزدی با وعده گرانی بیشتر!

نامزدی با وعده گرانی بیشتر!/ یک توصیه اقتصادی به "دولت آینده" بر اساس دولت گذشته

مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب حاضر در انتخابات، چندی قبل طی اظهاراتی در انتقاد از پایین بودن تعرفه‌های درمانی گفته بود: با مکانیزم پرداختی که ما در مملکت درست کردیم و قوانینی که گذاشتیم طبیعتا این روند روز به روز بدتر می‌شود...حق ویزیت مطب، یک و نیم دلار است این در حالی است در خارج باید یک دلار بدهید که دستشویی بروید.

به گزارش مشرق، او تصریح می‌کرد: هر روز مکانیزم پرداخت بدتر می کنند. بیمه هم این پول را نمی دهد. از آن طرف پزشک را به روستا می فرستند که با پولی که می دهند حتی زندگی اش نمی چرخد. آن طرف مرز چهل برابر اینجا پول می دهند. این فشارها را هم ندارند، بار کاری‌شان نیز کمتر است. طبیعتا وقتی اینطوری باشد پزشکان ترجیح می دهند مهاجرت کنند نه تنها پزشکان بلکه پرستاران هم ترجیح می دهند، بروند.[4]

*طبعا آقای پزشکیان در روزی که این حرف‌ها را می‌زد به فکر احتمال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نبود زیرا مردم به کسی که حامی افزایش هزینه‌های درمانی باشد رأی اکثریتی نخواهند داد.

در عین حال لازم است اکنون که پزشکیان پا به عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری گذاشته است، حتما موضع خود را درباره هزینه‌های بالای درمان فعلی که گویا قرار است در دولت احتمالی او بالاتر هم برود؛ توضیحات کاملی را به مردم بدهد.

در موقعیت کنونی، هزینه‌های بالای درمان که طی 3 سال اخیر با افزایش زیادی همراه بود؛ موجب مزاحمت‌ها و دغدغه‌های فراوانی برای مردم شده و گفته می‌شود که مردم برای هزینه‌های درمانی از جمله برای دندانپزشکی و یا سرطان با دغدغه‌های زیادی مواجه‌اند.

***

1_ mshrgh.ir/1610790

2_ mshrgh.ir/1611099

3_ isna.ir/xdRgvf

4_ mshrgh.ir/1537196

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان