به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی، پنجشنبه، 26 دیماه، در نشست علمی «بررسی طواف کعبه در طبقات فوقانی»، که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: در زمینه طواف در طبقات فوقانی بیتاللهالحرام مباحث مختلفی از سوی علمای فقه و اصول بیان شده است که این مباحث همگی با محوریت قرآن و احادیث اهل بیت(ع) بوده است.
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: امام صادق(ع) احادیث مختلفی در این زمینه دارند که همگی بیان کننده چگونگی حضور حجاج در بیتالله و تصدیق طواف در طبقات فوقانی زمین است.
فاضل لنکرانی بیان کرد: در این رابطه احادیثی مثل اینکه حکم کعبه مثل نماز است و یا اینکه کعبه از طول، عرض و ارتقاع بسیط شده است در زمینه تصدیق این مسئله وجود دارد.
وی ادامه داد: بحث امتداد کعبه از زمین تا هفت آسمان در روایات ما آمده است و به همین دلیل بود که روایاتی در خصوص نماز گزاردن بر کوه ابوقبیس هم که بالای کعبه بوده تایید شده است.
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: یکی از بحثهای رایج در این گونه روایات، مبحث ارتفاع زمینی و هفت آسمان است؛ در حدیثی از امام کاظم(ع) آمده است ایشان فرمودند که مراد از هفت زمین و آسمان آن است که بالای این زمین یک آسمان است و بالای آن آسمان یک زمین و بالای آن آسمان، زمینی دیگر است که البته باید تفسیر و منظور امام از بیان این مباحث و شیوه استنباط خروجیهای دیگر برای اثبات طواف بر کعبه را بر این محور یکسان اقتباس کرد.
وی ادامه داد: در روایات ما بحث از امتداد منالجانبین است و اینکه کعبه امتداد یافته است و طواف از هر سطحی بر کعبه درست است، پس نوعا خبری دال بر نفی این مسئله نداریم و مدارکی که موجود است؛ چنین طوافی را نیز که از طبقات فوقانی زمین باشد، تایید میکند.
این استاد حوزه بیان کرد: در توسعه روایات مرتبط با بیت و امتداد بیت که در روایات آمده است که بیت اللهالحرام مثل نماز است؛ این توسعه به وجود میآید که احکام نماز و طواف مثل هم است؛ ولی مباحثی وجود دارد نظیر این که مثلا اگر کسی در صدها کیلومتری زمین بخواهد به سوی قبله نماز بخواند، نماز او درست است؛ پس اینجا هم باید بپذیریم که طواف هم اگر در همان شعاع باشد درست است.