یادداشت روزنامه نگار لبنانی:

ایران در میان دو جواد / پزشکیان به دنبال مذاکرات مستقیم با امریکاست

جواد ظریف توانست از خستگی اجتماعی گسترده ناشی از انباشت بحران های اقتصادی و تاثیرات منفی تحریم های خارجی در جامعه استفاده کند.

 نقش آفرینی دو جواد ظریف و اذری جهرمی در فعالیت های انتخاباتی پزشکیان، موضوع یادداشت روزنامه نگار لبنانی "حسن فحص" است.

به گزارش عصرایران ، روزنامه مصری در یادداشتی با تیتر "ایران میان میان دو جواد و دوگانه هسته ای و اینترنت" به قلم "حسن فحص" روزنامه نگار لبنانی به نقش جواد ظریف و جواد آذری جهرمی در پیروزی پزشکیان پرداخت. حسن فحص قبلا در ایران خبرنگار روزنامه لبنانی الحیات بود.

در بخش های از این یادداشت روزنامه "المصری الیوم" می خوانیم:

پیگیری فضای تبلیغاتی مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری ایران نقش محوری و اساسی محمدجواد ظریف و جواد آذری جهرمی وزیران خارجه و ارتباطات در دولت سابق (حسن روحانی) را به خوبی آشکار می‌کند. اینکه آنها چگونه توانستند در آخرین روزهای مانده به روز رای گیری در مرحله دوم انتخابات، موازنه را به سود پزشکیان تغییر دهند. اینکه چگونه توانستند سهم تاثیرگذاری در خروج نام پزشکیان از صندوق رای داشته باشند و کاندیدای نیروهای تندرو (سعید جلیلی) را شکست دهند.

یادداشت روزنامه نگار لبنانی در روزنامه المصری الیوم


اعتماد بالای پزشکیان کاندیدای ریاست جمهوری به این دو نفر و درک دقیق آنها از حساسیت های جامعه ایران، عامل اصلی سوق دادن این دو وزیر به سمت ایفای این نقش محوری و تعیین کننده در رقابت های انتخاباتی بود. به ویژه که آنان نقش ها را به خوبی میان خود تقسیم و در تعامل و خطاب قرار دادن رای دهندگان ایرانی به خوبی عمل کردند.

جواد ظریف توانست از خستگی اجتماعی گسترده ناشی از انباشت بحران های اقتصادی و تاثیرات منفی تحریم های خارجی در جامعه استفاده کند. وضعیتی که با مانع تراشی جریان محافظه کار افراطی به رهبری نامزد رقیب سعید جلیلی در مقابل احیای توافق هسته ای (برجام) تشدید شده است. 

جواد دوم، آذری جهرمی، او سوار بر یکی از مهمترین خواسته های نسل جوان و بخش های بهره مند از فناوری های مدرن و اینترنت در توسعه اقتصادهای موازی است که به نوبه خود به کاهش اثرات منفی بحران های اقتصادی نیز کمک کرده است.  

حسن فحص روزنامه نگار و نویسنده لبنانی حسن فحص روزنامه نگار لبنانی

 همچنین بخش های زیادی از جامعه به دنبال شکست انحصار و یکجانبه گرایی رسانه ای و اطلاع رسانی هستند. جریان تندرو به دنبال آن است که از طریق تصویب قوانین در مجلس، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را چهارچوب بندی کند.
 
بحران محدودیت اینترنت و از جمله محرومیت ایرانی ها از امکانات علمی و تجاری و اقتصادی آزادی ارتباط با اینترنت، ممنوعیت شبکه های اجتماعی و دیگر ابزارهای ارتباطی ، نقش محوری در فعالیت های انتخاباتی کاندیدای اصلاح طلبان داشت.

 با این حال، اجرای وعدهای پزشکیان در این حوزه و کار برای لغو محدودیت های اینترنت، آسان نیست. این جاست که احتمال می رود  یکی از "جوادین" وزیر سابق ارتباطات، کاندیدای این ماموریت باشد.

سختی این کار در درگیری حقوقی است که باید با اکثریت محافظه کار داشته باشد که بر پارلمان سیطره دارند و خواهان محدودیت های بیشتری بر اینترنت هستند. این یعنی تلاش برای مانع سازی در برابر کار دولت جدید که آن را در تضاد گفتمان خود می داند.
  
علاوه بر سیاست محدودسازی و بستن از سوی اردوگاه رقیب پزشکیان دنبال شد و می شود اما او توانست با بازکردن فضا، سخنانی را به مردم بگوید که قبل از این و در سال های اخیر، هیچ کدام از مقامات جرات نکرده بودند بگویند. از جمله اینکه، پزشکیان گروه های تندرو (که سعید جلیلی را کاندیدای خود اعلام کرده بودند) را مسوول مستقیم مانع سازی در برابر همه تلاش ها و مذاکرات برای بهبود وضعیت اقتصادی دانست.

جواد ظریف و جواد آذری جهرمی

جواد ظریف و جواد آذری جهرمی

جواد ظریف نیز برنامه اهداف پزشکیان را درباره سیاست خارجی تعیین کرده است که در اولویت آن می توان به بازگشت به مذاکرات برای احیای توافق هسته ای برجام ، لغو تحریم های اقتصادی و پیوستن به دو معاهده پالرمو و FATF در زمینه مبارزه با پولشویی و گروه های تروریستی اشاره کرد. این موارد به مانعی در برابر دست یابی ایران به درآمدهای خود در بخش های انرژی و تجارت بین المللی تبدیل شده اند.

اهداف تعیین شده از سوی پزشکیان و تیم سیاست خارجی او به ویژه در زمینه توافق هسته ای و تحریم ها به این معنی است که این تیم به خوبی درک می کند دست یابی به نتایج مثبت حتما از کانال مذاکرات مستقیم میان ایران و امریکا می گذرد.

به همین دلیل، در مرحله آینده، احتمالا ایران از ابزار تحمیلی اردوگاه تندرو بر سیاست مذاکرات کشور، دست خواهد کشید و به سیاست مذاکرات مستقیم با امریکا منتقل خواهد شد. سیاستی که شامل دست یابی سریع تر و شفاف تر به نتایج است. تغییر دولت امریکا نیز مانعی در برابر این تغییر سیاست نیست تا زمانی که طرف ایرانی تحت سقف تامین منافع ایران فعالیت می کند. چه در بخش های اقتصادی و هسته ای و تحریم ها چه در موضوع نقش منطقه ای ایران در چارچوب حل و فصل های بزرگ که منطقه در مرحله آینده شاهد آن خواهد بود.

رئیس جمهوری منتخب و تیم سیاسی او تلاش کردند تاکید کنند هدف از گشایش در برابر جهان و نبود دشمنان دائمی با هیچ طرفی، تحقق موازنه در سیاست خارجی ایران سیاسی و اقتصادی واجازه ندادن به هیچ طرفی برای تبدیل تحریم های بین المللی به فرصتی برای تحمیل شرط های خود بر ایران است.

سخنرانی ظریف در حمایت از پزشکیان در گرگان - 2 تیر 1403 - ایرنا

سخنرانی ظریف رد حمایت از پزشکیان در گرگان - 2 تیر 1403 - ایرنا


  این اشاره ها به نگاه دولت آینده در دوره رئیس جمهوری جدید، به منبع نگرانی در میان هم پیمانان تهران در شرق به طور ویژه روسیه و چین شده است. در همین ارتباط، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد مسکو آماده امضای نهایی بر توافق استراتژیک میان دو کشور و اجرایی کردن در نزدیک ترین زمان ممکن است.

رهبر عالی کشور نیز با سیاست گشایش در برابر کشورهای غربی و مذاکرات مستقیم با امریکا مخالف نیست.
سیاست خارجی دولت جدید تحت اداره وزیر سابق جواد ظریف، محکوم به توازن است. یعنی کار بر تامین اهداف ائتلاف های استراتژیک نظام از یک سو و از سوی دیگر، ضرروت های توقف تاثیرات منفی بحران ها در روابط با غرب و خلاص شدن از تاثیرات منفی تحریم های اقتصادی سیاسی است.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر