برخی کمیته‌های انتخاب وزرا به پایان خط رسیدند؛ برخی دیگر همچنان در میانه راه مانده‌اند

پیچیده‌تر شدن ماموریت شورای راهبری

شماره روزنامه: ۶۰۵۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۳۱ ...

با این حال براساس شنیده‌ها قرار است شورای راهبری تنها نقش مشورتی برای انتخاب وزرا به رئیس‌جمهوری منتخب داشته باشد و رئیس‌جمهوری منتخب می‌تواند براساس تصمیم خود حتی فردی را خارج از چهره‌های معرفی شده برای پست وزارت انتخاب کند؛ موضوعی که می‌توان آن را نشانه‌ای از کمرنگ شدن نقش این بازوی مشورتی به رئیس‌جمهوری منتخب تفسیر کرد. پیش از این روز شنبه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با تیتر «سه خبر اختصاصی از کابینه» به نوعی از کمرنگ شدن نقش شورای راهبری برای انتخاب وزرا خبر داده و به نقل از منابع آگاه تصریح کرده بود که با توجه به اینکه انتخاب وزرا از تکالیف رئیس‌جمهور است، رئیس‌جمهوری منتخب به غیر از مشورت گرفتن از اعضای شورای راهبری احتمالا از کانال‌های دیگری نیز برای انتخاب وزرا مشورت خواهد گرفت.

براساس آنچه به دست «دنیای اقتصاد» رسیده است، ظاهرا بزرگ شدن شورای راهبری و تعدد چهره‌هایی که در این شورا حضور دارند یکی از دلایل احتمالی کمرنگ شدن نقش این شورا برای انتخاب وزرا است. همچنین گفته می‌شود برخی از چهره‌های نزدیک به پزشکیان با انتخاب وزرا از سوی این شورا چندان موافق نیستند‌. در این بین برخی خبرهای دیگر نیز حاکی از آن است که کار انتخاب معاونت‌های مرتبط با کابینه تقریبا پایان یافته است. ازجمله معاونت‌هایی که گزینه‌های آن نهایی شده‌اند می‌توان به پست معاون اولی اشاره کرد؛ خبری که روز شنبه «دنیای اقتصاد» در گزارشی آن را به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرده بود‌.

کار سخت کارگروه تعیین وزیر ارشاد

در همین حال بنابر اعلام یک منبع آگاه از میان کارگروه‌های تعیین شده برای انتخاب وزرا، ظاهرا برخی کارگروه‌ها از جمله کارگروه تعیین وزیر ارشاد از کار خود عقب هستند. دلیل این امر به‌طور مشخص در مورد کمیته انتخاب وزیر ارشاد، معرفی 70نفر از سوی افراد مختلف برای پست وزارت ارشاد است که همین موضوع کار انتخاب گزینه‌های موردنظر را برای وزارت ارشاد سخت کرده بود. بنابرگفته این منبع آگاه، کارگروه مورد نظر تا به حال توانسته براساس شاخص‌های مورد نظر، اسامی 12نفر را نهایی کند، اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به لیستی 5نفره برای معرفی به شورای راهبری به دلیل رقابت بین چهرهای معرفی شده و طولانی شدن روند پایش، راهی سخت پیش‌رو دارد. همچنین کمیته میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یکی دیگر از کارگروه‌ها‌ی عقب مانده از کارزار معرفی وزراست. بر اساس آخرین شنیده‌ها، دستاورد این کمیته در روز شنبه 30 تیرماه این بوده که فهرست 40 نفره نامزدها را به 23 نفر برساند. گویا این کمیته نیاز به دو جلسه دیگر دارد که بتواند از میان انبوه کاندیدای این وزارت، 5 گزینه را به شورای راهبری معرفی کند.

انتخاب بهترین‌ها از هر دو جریان

همزمان جمعه شب مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری منتخب، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‌در شورایی که برای انتخاب اعضای دولت تشکیل شده است شاخص‌هایی تعیین شده و قرار است هر کسی وزن بیشتری دارد بالا بیاید. بنده به تمام افراد از جمله آقای قالیباف، رضایی و حتی جلیلی هم گفته‌ام پیشنهادهایشان را ارائه کنند. البته در نهایت همه باید در قالب یک تیم با هم کار کنیم. بنابراین هماهنگی درون دولت از یک طرف و بین دولت و سایر ارکان حکومت از طرف دیگر باید در انتخاب همکاران مورد توجه قرار گیرد.» او روز گذشته نیز در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی، درخصوص انتخاب اعضای کابینه خود گفت: انتخاب به این سادگی نیست؛ البته همه ما دلمان می‌خواهد در کابینه باشیم، اما این انتخاب باید از بهترین‌ها چه اصولگراها و اصلاح‌طلب‌ها و برای ایران و مملکت باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر