۵ اصل مهم و حیاتی در مدیریت کسب و کار

برای موفق شدن در بیزنس‌تان لازم است که مدیر خوبی داشته باشید. فرقی نمی‌کند که اندازه شرکت شما چقدر است، مدیریت کسب و کار می‌تواند فعالیتی استرس زا و سخت باشد. به خصوص اگر دنبال مدیریت موفق کسب و کار هستید. در این شرایط باید حتماً از اصول مدیریت کسب و کار پیروی و ابزارهای مدیریتی مناسب را استفاده کنید.

5 اصل مهم و حیاتی در مدیریت کسب و کار

اصول اساسی در مدیریت کسب و کار

1. استفاده از ابزارهای بیزینس

استفاده از ابزارهای مدیریت بیزنس‌ها به مدیران کمک می‌کند که در زمان خودشان صرفه‌جویی کنند و بازدهی را بالاتر هم ببرند. مدیران باید روزانه کارهای خسته کننده و تکراری زیادی را انجام دهد. با استفاده از ابزارهای مدیریت بیزینس می‌توانید بخش زیادی از این کارها را از دوش‌تان بردارید و آن‌ها را اتوماسیون کنید. نظرسنجی جهانی McKinsey & Company در سال 2020 نشان داد که 66 درصد از بیزنس از ابزارهای اتوماسیون استفاده می‌کنند یا قبلاً آن را استفاده کردند.

یک نمونه عالی از ابزارهای اتوماسیون، نرم افزار CRM است که مستقیما روی افزایش فروش شما اثر دارد. مدیران باید بتوانند به خوبی از این ابزارها استفاده کنند تا میزان فروش و پیشرفت‌شان را افزایش دهند. اگر که حوصله ندارید که همزمان از چندین ابزار مختلف در بیزنس‌تان استفاده کنید و می‌خواهید همه‌ی آن‌ها را در یک جا جمع آوری کنید، CRM بهترین انتخاب است (البته نه هر سی‌ار‌امی). 

سوال اینجاست که CRM چیست؟

این اصطلاح مخفف عبارت مدیریت ارتباط با مشتریان است. اگر دنبال مدیریت کسب و کارهای کوچک و بزرگ هستید، حتماً باید ارتباط‌تان با مشتریان را مدیریت کنید. یادتان باشد که مشتری بزرگ‌ترین دارایی شرکت شما است. اگر پول نداشته باشید و مشتری داشته باشید، می‌توانید درآمد کسب کنید. ولی برعکس آن خیلی سخت است.

ابزارهای زیادی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتریان یا همان CRM ساخته شده؛ ولی فقط تعدادی از آن‌ها ارزش خرید دارند. برای همین است که می‌گوییم در انتخاب‌تان دقت کنید. دنبال ابزاری باشید که بتوانید آن را با دیگر ابزارهای بیزینس ادغام کنید و پشتیبانی سریعی داشته باشد. با توجه به شرایط تحریم فعلی ایران و ابزارهای داخلی، CRM دیدار بهترین گزینه است. این ابزار بیش از یک CRM است، شما می‌توانید با کمک آن برنامه ریزی و کارهای‌تان را مدیریت کنید. فقط کافی است تا یک بار از آن استفاده کنید تا متوجه شوید که چی می‌گوییم.

2. تقسیم کار

یکی دیگر از اصول مدیریت موفق کسب و کارها، تقسیم کار است. هر یک از اعضای شرکت مشخصات و ترجیحات متفاوتی دارند. هر کس در کار خاصی بهترین عملکرد را دارد. یک مدیر خوب بیزنس باید بتواند وظیفه‌ای مناسب به کارمندی مناسب بدهد. برای این کار باید اول کارمندان‌تان را بشناسید؛ مثلا با شناخت از کارمندان متوجه می‌شوید که یکی از اعضای تیم شما فن بیان خوبی دارد و می‌تواند افراد را به سادگی قانع کند. بهتر است از این فرد در جلسات فروش استفاده کنید.

از آنجایی که فرد مهارت ارتباطی قوی‌ای دارد و به نوعی کاریزماتیک است، از کار خود لذت می‌برد. با تکرار این کار، روی آن تسلط می‌شود. بعد از یک ماه کار در این زمینه، راضی کردن مشتریان به خرید برای اول مثل قدم زدن در پارک راحت می‌شود. همین باعث می‌شود تیمی حرفه‌ای‌تر داشته باشید. وقتی که تقسیم کار باشد، افراد روی یک کار تمرکز می‌کنند و بیشترین بازدهی را خواهند داشت. همچنین احتمال درگیری و سرگم شدن کارمندان وجود خیلی کم‌تر می‌شود.

3. اختیار و مسئولیت

سومین اصل موفقیت کسب و کار گرفتن مسئولیت است. اگر توجه کنید که سرمربی فوتبال خودش را مسئول باخت تیم می‌داند، چون تیم کارهایی که سرمربی گفته را انجام داده است و طبق دستورات او عمل کردند. در مدیریت هم به این شکل است که چه طرح کاربردی باشد و چه نباشد، نباید شما دیگران را مسئول آن اتفاق بدانید. حتی اگر شخصی کم کاری کند، مسئولیتش به عهده شما است. چون شما در ابتدا وظایف را تقسیم کردید و این نقش را به آن دادید.

 برای همین نیاز است که افراد را به خوبی بشناسید و بعد تقسیم وظایف کنید. وقتی که خود را مسئول شرکت‌ها بدانید، کارمندان به شما علاقه‌مند می‌شوند و در چشم‌شان رشد می‌کنید. این باعث می‌شود که کارمندان انگیزه بگیرند و تمام تلاش‌شان را بکنند تا بهترین کارها را انجام دهند. یادتان باشد که سرزنش کارمندان هیچ نتیجه مثبتی ندارد و فقط کارمندان را بی‌انگیزه می‌کند. همچنین چهره شما را در دید کارمندان زشت و سیاه می‌کند.

4. نظم و انضباط

هر شرکتی که فاقد سیستم انضباطی باشد در نهایت ورشکست می‌شود. منظور این نیست که هر روز قوانین را یادآوری کنید یا آن را روی یک تابلوی بزرگ بنویسید. بهتر است که یک بیانیه واضح برای تمامی کارمندان در زمانی که استخدام می‌شوند، ارسال کنید. این بیانیه باید شامل شرایط احترام به یکدیگر، انتظارات رهبر از تیم و قوانین کار باشد. تیم‌تان باید هر روز نظم و انضباط را ببیند و متوجه شود که شما متعهد به کارتان هستید.

نظم یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت کسب و کار است. یادتان باشد که تیم شما بازتابی از خودتان است. وقتی خودتان از این قوانین پیروی نکنید، دیگران هم به آن توجه نمی‌کنند. مدیران با احترام با کارمندان رفتار می‌کنند، چون همه باور دارند احترام، احترام می‌آورد. وجود نظم در یک بیزینس می‌تواند بازدهی کار تیمی را بالا ببرد. همچنین نظم و انضباط باعث حرفه‌ای‌تر شدن برندتان می‌شود.

5. تبعیت از منافع فردی

خودخواهی یک ویژگی فطری انسان است. همه افراد خیر و صلاح خودشان را به دیگران ترجیح می‌دهند. ولی باید تیم درک کند که وظایف مربوط به خودشان نیست و همه یک هدف واحد دارند. از آنجایی که هدف کل شرکت یکی است، افراد تیم باید رفتارهای خودخواهانه را کنار بگذارند. همچنین با دیدن این رفتار باید به صورت محترمانه با آن‌ها برخورد شود. یادتان باشد که همیشه تیمی پیروز است که کارمندانش اهداف شرکت را بر اهداف شخصی خود ترجیح دهند. برای اینکه کارمندان انگیزه بگیرند، لازم است در صورت رسیدن کل تیم به هدف به آن‌ها پاداش دهید.

کلام آخر

برای موفقیت در کسب و کار به مدیریت نیاز دارید. مدیریت کسب و کار هم مثلا هر چیز دیگری اصول خاص خودش را دارد که در بالا مهم‌ترین آن‌ها را آوردیم. مهم‌ترین اصول مدیریت کسب و کار استفاده از ابزارهای تجارت است که کمک‌تان می‌کند فروش‌تان را تا 300% افزایش دهید. در این متن محبوب‌ترین این ابزارها را معرفی کردیم، باشد که رستگار و پردرآمد شوید.

منابع:

https://www.vardot.com/en/ideas/blog/14-must-know-principles-business-management

https://www.caflou.com/10-essential-management-tools-every-small-business-needs

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر