تنش‌های اسرائیل و حزب‌الله به سطح بی‌سابقه رسید

منطقه در وضعیت انفجار

شماره روزنامه: ۶۰۶۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۸ ...

درحالی‌که رهبران سیاسی و نظامی رژیم اسرائیل درباره پاسخ به حمله راکتی به یک زمین فوتبال در «مجدال شمس» در بلندی‌های جولان اشغالی گفت‌وگو می‌کنند، ارتش صهیونیستی حملات هوایی را به مناطقی در سراسر لبنان انجام داد. ارتش این رژیم اوایل دیروز یکشنبه (7مردادماه) ادعا کرد که جنگنده‌هایش انبارهای تسلیحات و زیرساخت‌های حزب‌الله را در دره بقاع در شرق لبنان، شبریحه و برج الشمالی در نزدیکی جنوب شهر صور و روستاهای کفر لیلا، رب الثالثین، خیام و طیر حرفه بمباران کردند. «زینه خدر» در گزارشی برای الجزیره در 28ژوئیه در همین رابطه نوشت، وزارت خارجه اسرائیل پس از مقصر اعلام کردن حزب‌الله، افزود که این گروه «از همه خطوط قرمز» عبور کرده است. به نوشته الجزیره، حزب‌الله مسوولیت این حمله را «قاطعانه» رد کرده است. ادعاهای تاییدنشده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه یک موشک رهگیر و سرگردان اسرائیلی ممکن است باعث این حادثه شده باشد.

خبرنگار الجزیره در گزارشی از بیروت در لبنان گفت: «حملات اخیر اسرائیل پیامی برای حزب‌الله بود؛ اما پاسخی که وعده داده شده بود، نبود.» او گفت: «آنچه شاهدش بودیم واقعا یک اقدام عادی بود، چیزی که در 10ماه گذشته یعنی از زمانی که حزب‌الله جبهه‌ای را در جنوب لبنان برای کمک به مردم غزه گشوده بود، دیده‌ایم.» به گزارش خدر، نحوه پاسخ اسرائیل به اهداف نظامی یا غیرنظامی می‌تواند نشانه نقطه عطفی باشد که مسیر درگیری مرزی را که از 8اکتبر آغاز شد، تعیین می‌کند.

«هرزی هالوی» فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی ویدئویی از محل حمله صبح در روز یکشنبه (دیروز) این ادعا را تکرار کرد که در این حمله از موشک «فلق» استفاده شده که حامل 53کیلوگرم مواد منفجره است که از آغاز جنگ مرزی اکتبر گذشته توسط حزب‌الله استفاده شده است. الجزیره همچنین به نقل از دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل حزب‌الله لبنان را به انجام حمله روز شنبه متهم کرد. او گفت: «ما برای پاسخ به حزب‌الله آماده می‌شویم، اقدام می‌کنیم.»

حزب‌الله به سرعت مسوولیت حمله روز شنبه را رد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قاطعانه ادعاهای گزارش‌شده از سوی برخی رسانه‌های دشمن و پلتفرم‌های مختلف رسانه‌ای درباره هدف قرار دادن مجدال شمس را رد می‌کند.» به نوشته الجزیره، این گروه با اشاره به شاخه نظامی خود گفت: «مقاومت اسلامی هیچ ارتباطی با این حادثه ندارد.» حملات متقابل حزب‌الله (در حمایت از مردم غزه) و اسرائیل ترس از آتش‌سوزی بزرگ‌تر و درگیری وسیع‌تر در منطقه‌ را افزایش داده است. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که او از سفر خود به ایالات متحده زودتر بازگشت. بر اساس بیانیه دفتر وی، نتانیاهو در یک تماس تلفنی به رهبر جامعه دروزی در اسرائیل ادعا کرد: «حزب‌الله بهای سنگینی را خواهد پرداخت؛ بهایی که تاکنون پرداخت نکرده است.»

«حمده سلحوت» خبرنگار الجزیره در گزارشی از قطر گفت که حمله روز شنبه یکی از شدیدترین حوادث از زمان شروع درگیری‌های فرامرزی میان اسرائیل و حزب‌الله بوده و در بحبوحه ترس فزاینده از تشدید تنش رخ داده است. به نوشته این گزارشگر، «حزب‌الله مسوولیت حمله را نپذیرفت.» سلحوت افزود که هیچ‌یک از طرفین خواهان جنگ همه‌جانبه نیستند، «اما هر دو طرف گفته‌اند که برای آن آماده‌اند.» «گیدئون لوی» ستون‌نویس روزنامه اسرائیلی هاآرتص هشدار داد که «اکنون همه چیز واقعا می‌تواند از کنترل خارج شود.» او نوشت: «این یک لحظه دراماتیک است. ما نمی‌دانیم که بعد چه خواهد شد. عدم قطعیت‌های زیادی وجود دارد.» او به الجزیره گفت: «ساعات آینده تعیین‌کننده خواهد بود. معتقدم اسرائیل این حادثه را نادیده نمی‌گیرد.»

این در حالی است که «اوری گلدبرگ» تحلیلگر سیاسی هم گفت که بعید است این حمله منجر به «جنگ همه‌جانبه» بین اسرائیل و حزب‌الله شود. او به الجزیره گفت: «هر دو طرف خواهان یک جنگ همه‌جانبه نیستند، این بارها روشن شده است.» .او خاطرنشان کرد که این حمله به جای قلب اسرائیل، در حاشیه رخ داد. او گفت: «فکر نمی‌کنم این حمله به زمین فوتبال برای بردن ما به سوی یک جنگ همه‌جانبه کافی باشد.»

حمله به زمین فوتبال به دنبال حمله اسرائیل در لبنان انجام شد که در آن چهار رزمنده حزب‌الله در روز شنبه شهید شدند. دو منبع امنیتی در لبنان گفتند چهار رزمنده شهیدشده در حمله اسرائیل به «کفرکیلا» در جنوب لبنان، اعضای گروه‌های مسلح مختلفی حضور داشتند که حداقل یکی از آنها متعلق به حزب‌الله بود. بلندی‌های جولان، یک محدوده 1200کیلومتر مربعی متعلق به سوریه است که اسرائیل آن را در سال1967 پس از جنگ شش‌روزه، قبل از الحاق آن در سال 1981 اشغال کرد؛ اقدامی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا آن را محکوم کرد. بسیاری از ساکنان این قلمرو دروزی سوری هستند که برخی از آنها تابعیت اسرائیلی دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر