دلایل کاهش ۲۹ هزار واحدی « شاخص» بررسی شد

سناریوی دوم ریزش بورس

شماره روزنامه: ۶۰۶۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۹ ...

 در این بین شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 0.85درصد سرخ‌پوش شد و در سطح 22هزار و 74واحدی کار خود را به اتمام رساند. روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار 2هزار و 586میلیارد تومانی را ثبت کرد. به‌علاوه 358میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «انتخاب» و «خاور» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «ذوب»، «فولاد» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار بودند.

 با افزایش موج تنش‌های بین‌المللی که از روزهای گذشته بر شعله‌های آن افزوده شده، طلای جهانی و نرخ ارز افزایش قیمت داشتند. بازار سرمایه نیز روز گذشته وضعیت نامطلوبی را تجربه کرد. در این بین نظرات متفاوتی میان ارتباط افزایش تنش‌های بین‌المللی و سقوط نماگرهای اصلی بازار وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند افت حدود 70درصد سهام بازار روز دوشنبه دلیلی جز افزایش نا‌اطمینانی‌ها نداشته و سرخ‌پوشی تابلوی معاملاتی دلیلی جز تنش‌های منطقه‌ای ندارد. از سوی دیگر برخی معتقدند افزایش تنش‌های بین‌المللی در افزایش نرخ ارز و طلای جهانی تاثیر چندانی نداشته و دلیل سقوط مداوم بازار را سردرگمی و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران و عدم برنامه مشخص و چشم‌انداز واضح عنوان می‌کنند.

به این سبب باید اظهار کرد دلیل افت این روزهای بازار هر چیزی که باشد نباید ادامه پیدا کند، چرا که از هفته‌های گذشته بازار با موج اخبار مثبت و تاثیرگذار افزایش نرخ دلار نیما، لغو مصوبه نرخ خوراک و سوخت 7 و 4هزار تومانی پتروشیمی‌ها برای 5 ماه نخست سال گذشته روبه‌رو بوده و این اخبار می‌توانستند به تنهایی موج امیدوارکننده‌ای در سطح بازار ایجاد کنند. اما همچنان بازار تحرک مثبتی از تغییر روند و آغازی برای فتح قله‌های قبلی از خود متبادر نمی‌سازد. از این رو به نظر می‌رسد در وهله نخست باید بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران در دستور کار دولت چهاردهم قرار بگیرد و از تصویب و ابلاغ برنامه‌ها و سیاست‌های خلق‌الساعه‌ای که به اعتماد سرمایه‌گذاران خدشه وارد می‌کند بپرهیزد.  

شوک‌های کم‌اثر

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت روز گذشته بازار را این‌گونه تحلیل کرد: بازار سرمایه در سایه افزایش تنش‌های منطقه‌ای، کاهش ارتفاع مشخصی را به ثبت رساند. از روزهای گذشته موج جدیدی از تنش‌ها اتمسفر منطقه را تحت‌تاثیر قرار داده است. با این وجود نمی‌توان نسبت به افزایش دامنه تنش‌ها اظهار‌نظر چندانی کرد. افزایش محدود نرخ ارز به محدوده‌های 59هزار تومان و واکنش نه‌چندان پرغلظت طلای جهانی را می‌توان از جمله دلایل عدم افزایش شعله تنش‌ها عنوان کرد.  از این رو نمی‌توان دلیل سرخ‌پوشی بازار روز گذشته را تنها افزایش تنش‌های بین‌المللی دانست، چراکه بازار رنجور سرمایه بیش از گذشته به حمایت و توجه سرمایه‌گذاران و متولیان نیاز دارد. با وجود اینکه رئیس‌جمهور منتخب نخستین صحبت‌های خود را پس از تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان به اظهارنظر پیرامون وضعیت بازار اختصاص داد، اما پس از آن صحبتی درباره وضعیت بازار نداشت.

بلاتکلیفی مزمن بورس‌بازان

 از این رو انتظار می‌رود دولت چهاردهم در روزهای آینده مواضع خود را پیرامون بازار بیان کرده و برنامه‌ها و سیاست‌های مشخصی برای بهبود وضعیت بازار ارائه دهد.  این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در هفته‌های گذشته اخبار بنیادی متفاوتی در جو بازار، مانند برنامه‌های گوناگونی جهت لغو قیمت‌گذاری دستوری، لغو مصوبه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و افزایش دلار نیما تا محدوده‌های 44هزار تومانی، در کنار عدم صعود مجدد و احتمالی نرخ بهره، از جمله موارد مثبت و تاثیرگذار بر بازار بودند که آن‌چنان که باید و شاید تاثیر خود را در بازار نگذاشتند.

 در خصوص تاثیرگذاری نرخ خوراک باید اظهار کرد پس از ریزش کم‌سابقه بازار در اردیبهشت‌ماه سال گذشته و مشخص شدن نامه تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، با گذشت 14 ماه مصوبه فوق لغو شده است که می‌تواند وضعیت بازارهای متانول‌ساز و اوره‌ساز را تحت‌الشعاع قرار دهد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده پس از تحلیف ریاست‌جمهوری و مشخص شدن کابینه اقتصادی دولت، بازار روند مشخص‌تری به خود بگیرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان