وبلاگ مشرق

سنگری که حداد عادل برای دفاع از پزشکیان ساخت/ نظر علی مطهری درباره اولویت دولت چهاردهم

اخباری شبیه به "افزایش پرداخت زکات" را باید بعنوان یک عصای موسوی در نظر گرفت که ریسمان ساحرانی که دائما پیرامون دین‌زدگی جامعه و جوانان القاگری می‌کنند را می‌بلعد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سنگری که حداد عادل برای دفاع از پزشکیان ساخت

سنگری که حداد عادل برای دفاع از پزشکیان ساخت/ نظر علی مطهری درباره اولویت دولت چهاردهم

غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی(ارگان سیاسی اصولگرایان) به مناسبت آغاز به‌ کار دولت اصلاح‌طلب چهاردهم و رأی‌آوری کامل فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان در مجلس، بیانیه‌ای صادر کرد که بخش‌هایی از آنرا در ادامه می‌خوانید:

_ نخستین قدم را دکتر پزشکیان برداشت، آنگاه که برپایه دیانت و شجاعت و صداقت خود و با معرفی فهرستی از سلیقه‌های مختلف سیاسی به مجلس – و البته در چارچوب مبانی انقلاب اسلامی – راه را برای وفاق ملی باز کرد و مجلس نیز با رأی اعتماد به همه آن فهرست، راه را برای دست یافتن به فضای همدلی و همکاری و کوتاه شدن دیوار میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هموار کرد. این اتفاق تازه می‌تواند در سپهر سیاسی جمهوری اسلامی ایران پدیده مبارکی باشد، به شرط آنکه دولت و مجلس و جریانات سیاسی و اصحاب رسانه از آن همچون نوزادی تازه‌متولدشده نگاهداری و پرستاری کنند و اجازه ندهند افرادی از هر دو جناح که این وفاق و همدلی را خوش نمی‌دارند آن را عقیم و ابتر سازند.

_ مجلس ثابت کرد که پیام مقام معظم رهبری را در نخستین دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم به‌خوبی دریافت کرده است، آنجا که رهبری از آنان خواستند به‌ رئیس‌جمهور در تشکیل دولت کمک کنند و پیروزی رئیس‌جمهور را پیروزی خودشان و پیروزی ملت محسوب کنند.

_ اکنون هنگام آن است که وزرای محترم دولت چهاردهم نیز، با پیروی از مشی و مرام جناب آقای دکتر پزشکیان در انتخاب همکاران خود، وفاق ملی را از یاد نبرند و توازن و تعادل پدیدآمده در سطح دولت را در بدنه دولت نیز امتداد بخشند.[1]

*رئیس‌جمهور پزشکیان بایستی این بیانیه نجیبانه که از سوی قدرتمندترین نهاد رقیبش در جریان اصولگرایی صادر شده است را مغتنم بداند.

در این بیانیه که در اضلاع مختلف آن؛ همدلی مصرّحی با دولت جدید بر مبنای "وفاق ملی" دیده می‌شود؛ بخش جالبی وجود دارد که ما از آن با عنوان ایثار در راستای کمک به دولت اصلاح‌طلب پزشکیان یاد می‌کنیم. آنجا که دکتر حداد از لزوم ایستادگی در مقابل کسانی حرف می‌زند که وفاق و همدلی را بر نمی‌تابند و می‌خواهند آنرا ابتر کنند. اعم از اینکه در اردوگاه چپ باشند یا راست!

ایثار یاد شده این است که دکتر حداد در مقابل چشم پزشکیانِ رقیب، سنگری برای دفاع از او می‌سازد. سنگری که حتی قرار است در مقابل راست‌های معارض وفاق نیز ایستادگی کند و اجازه ندهد عزم دولت جدید برای خدمتگزاری خدشه‌دار شود.

پر بیراه نیست اگر بگوییم پس از تأیید همه جانبه مجلس دوازدهم برای کابینه معرفی شده از سوی پزشکیان؛ بیانیه حداد عادل دومین همیاری بزرگ اصولگرایان اصیل در قبال دولت "اصلاح‌طلبان نجیب" بود که عنوان کرده‌اند، می‌خواهند به مردم خدمت کنند.

تأکید می‌شود که تمام این حمایت‌ها و تأییدات در مابه‌اِزای خدمت به مردم هستند.

یعنی اگر رهبر معظم انقلاب وزیری پیشنهادی را تأیید می‌کنند، اگر مجلس اصولگرا کاملا به دولت اصلاح‌طلب اعتماد می‌کند و اگر نفر اول جریان اصولگرایی، سنگری برای دفاع از پزشکیان می‌سازد؛ تمام اینها برای این است که دولت محترم آقایان پزشکیان(حفظه‌ا...) شاخص‌های مبیّن خدمتگزاری که مقوله اقتصاد در صدر آن است را پیشرفت بدهد و از سیاست‌زدگی و سیاست‌بازی به دولت باشد.

***

نظر علی مطهری درباره اولویت دولت چهاردهم

سنگری که حداد عادل برای دفاع از پزشکیان ساخت/ نظر علی مطهری درباره اولویت دولت چهاردهم

علی مطهری، از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در بخشی از یک مصاحبه با خبرآنلاین در پاسخ به این سؤال که "نظر شما درباره وفاق ملی چیست و –این دولت- چه گام‌هایی در پیش دارد؟" گفته است:

"اگر فضای تفاهم همینطور باقی بماند، این دولت می‌تواند موفق باشد. عنوان وفاق ملی، عنوان خیلی خوبی است که برای دولت بیان شده و می‌تواند در موفقیت آن موثر باشد. اولویت دولت هم باید مسائل اقتصادی باشد که وابسته به روابط خارجی و رفع تحریم‌ها، ایجاد موازنه در سیاست خارجی بین غرب و شرق است. کشور باید از نظر شرایط اقتصادی به حالت طبیعی برگردد و در همه این زمینه‌ها باید تلاش شود.[2]

*تأکید مطهری بر اینکه اولویت دولت چهاردهم باید مسائل اقتصادی باشد؛ یک تأکید درست و اصولی است.

دور از متن نیست اگر بگوییم که مسئله اقتصادی به حدی برای دولت جدید پررنگ است که جای هیچگونه حاشیه‌پردازی و پرداختن به علایق سیاسی را باقی نمی‌گذارد.

قدرت خرید مردم طی سالیان گذشته افت کرده است، مالیات‌ها دچار افزایش بیش از حد شده‌اند، نرخ تورم بعنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی کاهش نیافته و بازار ایران نیز بر اثر نبود نظارت و پدیده "بی‌دولتی" دچار گرانی بیقاعده شده است.

این شرایط می‌طلبد که دولت جدید با هر ابزاری که معتقد است نتیجه بخش خواهد بود؛ به مقوله اقتصاد و بهبود معیشت مردم توجه ویژه داشته باشد. و پر واضح است که اگر هم ابزارهای مد نظر دولت در کوتاه مدت نشانه‌های ملموسی از اثربخشی نداشت؛ دولت باید فی‌الفور تغییر ریل دهد و از سمت دیگر یا از جناحین به سمت بهبود اقتصادی گام بردارد.

دقت شود که شاقول مسئله توجه دولت به اقتصاد، ملموس بودن اثر اقدامات دولت است و کابینه چهاردهم بایستی نقشه راه خود را طوری بگسترد که مردم بصورت پله پله اثر اقدامات پزشکیان را در زندگی‌های خودشان احساس کنند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند دولت پزشکیان اگر در گام اول تحرک اقتصادی خود؛ فقط و فقط بحث نظارت بر بازار برای کنترل قیمت‌های افسارگیخته را سامان ببخشد و نیز شیب افزایش مالیات را کم کند؛ خواهد توانست نرخ تورم را چندین مرتبه و تا حد ملموسی کاهش دهد.

***

حقایقی درباره دین‌مداری مردم ایران

سنگری که حداد عادل برای دفاع از پزشکیان ساخت/ نظر علی مطهری درباره اولویت دولت چهاردهم

علیرضا حسین‌نژاد،‌ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اردبیل در مصاحبه با ایرنا گفته است: پارسال در مجموع بیش از 245 میلیارد ریال زکات اعم از زکات واجب، مستحبی و فطریه در استان اردبیل جمع آوری شد.

او تصریح می‌کند: این میزان زکات پرداختی نسبت به سال ماقبل، 29 درصد افزایش داشت.

حسین‌نژاد همچنین با بیان اینکه ظرفیت زکات استان اردبیل بیش از 6 هزار و 560 میلیارد ریال است، گفت: امیدواریم امسال با کمک و مساعدت مردم، نیکوکاران، کشاورزان و روستاییان، زکات پرداختی در استان اردبیل بیش از پیش افزایش یابد تا گام‌های موثری برای رفع نیازهای خانوارهای بی‌بضاعت و نیازمند برداشته شود.[3]

*چنین خبرهایی که یک میزان‌الحراره مناسب و دقیق از وضعیت و کیفیت دینداری در جامعه است را باید دقیق‌تر خواند و بیشتر مورد تأمل قرار داد.

طی سالیان گذشته در عمده موارد مربوط به ارقام وجوهات شرعی و کمک مردم به خیریه‌های عمومی و حکومتی شاهد افزایش هستیم.

افزایشی که از یک‌سو نشان‌دهنده تعمیق باورهای مذهبی در میان اکثریت جامعه و گسترش بیشتر نگاه دینی است و از سوی دیگر و در حیث نهادهای خیریه حکومتی (مثل کمیته امداد) بیانگر افزایش اعتماد مردم به نهاد حکومت.

این گزاره افزایشی را باید بعنوان یک عصای موسوی در نظر گرفت که ریسمان ساحرانی که دائما پیرامون دین‌زدگی جامعه و جوانان القاگری می‌کنند را می‌بلعد.

دقت شود که مبحث افزایش رقم وجوهات شرعی و اعانات مردمی یک مبحث دقیق، مستند و بدون خدشه است که نمی‌توان آنرا مبحثی استمزاجی یا تحلیلی برشمرد. و جالب آنکه این میزان افزایش هیچ دلیلی هم جز اقبال بیشتر مردم به سمت باورهای دینی و رعایت‌های شرعی ندارد.

لذا بر مسئولان ذیربط است که در این زمینه کارهای مطالعاتی بیشتری انجام داده و در تریبون‌های عمومی نظام؛ حقیقت بسط نگاه شریعتمدارانه بین مردم و جوانان را شرح کنند زیرا اطلاع‌رسانی مستند سبب منقّح شدن واقعیت‌های مطلوب می‌شود.

***

1_ mshrgh.ir/1635624

2_ khabaronline.ir/xmzsY

3_ www.irna.ir/xjRpYn

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان