به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) این پایاننامه توسط عبدالقادر رسول اف، دانشپژوه از کشور تاجیکستان دفاع شده است. در چکیده این پایان نامه که به راهنمایی «صدیق حسین» تدوین شده، آمده است: «قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت حاوی مطالب ارزشمند و معجزهآسا در زمینههای گوناگون تربیتی است. این دستورنامه الهی در ساحتهای مختلف تربیت به طور عمیق و دقیق وارد شده است که بشر و اندیشه او از رسیدن به این گونه نکات انسانساز بی بهره است».
در ادامه این چکیده آمده است: سوره مبارکه لقمان که یکی از تجلیات برجسته اعجاز تربیتی قرآن کریم است در ضمن دستورات و ذکر مطالب و موضوعات مختلف به صورت مستقیم به نکات ظریف تربیتی پرداخته است که جلوه دیگری از اعجاز این صحیفه آسمانی است. از نگاه این سوره مربی میبایست به هنگام تربیت، اصول و روشهای خاصی را مد نظر داشته باشد تا بتواند در مسیر حرکت به سوی سعادت ابدی، هم خود و هم متربیان را به سرمنزل مقصود برساند.
در ادامه این چکیده بیان شده است: قرآن کریم با بیان این ظرافتهای تربیتی ضمن نشان دادن و جهتدهی صحیح امر تربیت، اعلان تحدی با تمامی کسانی میکند که با خیال خام خود میپندارند این کتاب از جانب خدا نیست و ساخته دست بشر و یا نعوذبالله بافته خیالات مدعی نبوّت است. قرآن کریم به طور غیرمستقیم، ولی قاطعانه میگوید: اگر این پندار خام را دارید، و آیا فکر بشری قدرت بیان همچون مطالب دقیق که مطابق با فطرت و عقل انسان و در نظر گرفتن ابعاد و نیازهای جسمی و روحی، مادی و معنوی انسان است، داشته باشد، پس نظیر آن و یا حد اقل مانند سورهای از آن را بیاورید.
نویسنده پایان نامه عنوان کرده است: بدون تردید، پردازش قرآن کریم به مسایل تربیتی که موضوع و محور قرآن کریم است با چنان ظرافت و نزاکت بیان شده است که به کارگیری الفاظ و تعابیر و ارائه محتوای فراعقلی، جز اعتراف به الهی بودن این کلام الهی و گشودن زبان عجز و اعتراف بر ناتوانی بشر از هماوردی با آن را به دنبال ندارد.