توکن‌سازی دارایی دنیای واقعی می‌تواند به تثبیت اثرات نوسانات رمزارزی و ساده‌سازی مدیریت پرتفولیو کمک کند

مالکیت در قالبی جدید

شماره روزنامه: ۶۱۰۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ ...

p30 copy
RWAها نماینده دیجیتالی دارایی‌های ملموس مانند املاک و غیرملموس مانند اوراق بهادار در بازار هستند. در طول یک سال گذشته ارزش بازار پلتفرم‌های فعال «دارایی‌های دنیای واقعی» به 26.2میلیارد دلار رسیده‌است. شناخته‌شده‌ترین محصول از این گروه استیبل‌کوین‌ها هستند که پشتوانه آنها پول‌های ملی کشورهاست. براساس داده‌های وب‌سایت CoinMarketCap  حدود 198پلتفرم معاملات رمزدارایی د‌ر حوزه بلاک‌چین مشغول فعالیت هستند. البته بخش قابل توجهی از رمزدارایی‌های لیست‌شده در حد چند هزار دلار خریدوفروش می‌شوند و بازار عمیقی ندارند. توکن‌های RWA به معنای بازنمایی دیجیتالی ابزارهای مالی و دارایی‌هایی با مالکیت سنتی با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین است. برخلاف رمزارز، این دارایی‌های دیجیتال از قوانین اوراق بهادار قابل اجرا در سراسر جهان پیروی می‌کنند. آنها روی پلتفرم‌های رسمی اجرا می‌شوند؛ درحالی‌که از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند.

نمونه‌هایی از دارایی‌های توکن‌شده که در بازار توکن اوراق بهادار به بازار آمده است شامل سهام شرکت قبل از عرضه اولیه عمومی، صندوق‌های الماس و اوراق بهادار منحصربه‌فرد با پشتوانه استخراج بیت‌کوین یا حتی سرمایه در گردش مجموعه‌ای از شرکت‌ها است. به‌عنوان مثال اکنون، رمزدارایی‌هایی مانند صندوق ثانویه VI Hamilton Lane بر پایه اوراق بهادار در بازار هستند و از طرفی دیگر محصولاتی با پشتوانه نقدینگی (سرمایه در گردش) مانند BlackRock USD Inquidity Inquidity Fund (BUIDL) و U.S.State Money Fund (FOBXX) هم در این بازار حضور دارند. بخش مسکن یکی از جالب‌ترین حوزه‌هایی است که توکن‌سازی دارایی‌های واقعی در آن نفوذ کرده است. با وجودی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 100پلتفرم در زمینه توکن‌سازی املاک فعال هستند، تنها رمز‌ارز 5مورد از آنها توانسته‌اند به حجم معاملاتی بالای یک میلیون دلاری دست یابند. نکته قابل تامل اینجاست که توکن‌سازی املاک الزاما هدف اصلی این شرکت‌ها نیست و از ملک برای تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود بهره می‌جویند. برای مثال، تمرکز پلتفرم HiFi Finance  بر وام‌دهی است و از توکن‌های املاک تجاری به‌عنوان وثیقه وام استفاده می‌کند.

سوال اینجاست چه دلیلی برای بازنمایی دیجیتال دارایی‌ها با مالکیت سنتی و سرمایه شرکت‌ها در قالب توکن و بر پایه بلاک‌چین وجود دارد؟ جواب را می‌توان در تنوع دادن به محصولات مالی، توسعه بازار، شفافیت و امنیت بالایی که به واسطه شبکه بلاک‌چین در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد، دید. بدیهی است مشاوران مالی به دنبال دارایی‌های با عملکرد بالاتر برای افزایش سود سبد مشتریان خود باشند. صندوق‌های مالی احتیاج به اعداد و ارقام بزرگی حداقل 5میلیون دلار برای شکل یافتن هستند و این در حالی است که افراد ممکن است تنها تا چند صد هزار دلار برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

بهترین راه برای تقسیم یک کیک بزرگ بدون آنکه واقعا تقسیم شود، توکن‌سازی صندوق‌ها است. با توکن‌سازی دارایی‌ها مشتریان بیشتری می‌توانند از بازده‌های جذاب تعدیل‌شده بر اساس ریسک بهره ببرند و صادرکنندگان صندوق‌ها می‌توانند به لطف امکانی که به واسطه بلاک‌چین فراهم شده است، سرمایه‌گذاران خرد را راحت‌تر مدیریت کنند. ویژگی منحصربه‌فرد بلاک‌چین در این زمینه درباره بسیاری از دارایی‌ها به‌کار می‌آید و سفارشی‌سازی پرتفولیو را به‌ویژه در دورانی که دارایی‌های مختلف، پروفایل ریسک متفاوتی را نشان می‌دهند امکان‌پذیر می‌کند. این شامل نسل‌های جوان‌تر می‌شود که مشتاق شرکت در بازارهای رمزدارایی هستند.

نکته مثبت دیگر درباره عملکرد RWAها در مقایسه با ارزهای دیجیتال در بازه کم‌نوسان آنهاست. نوسانات کمتر کمک می‌کند تا بازار دارایی‌های دنیای واقعی به کمک ثبات دارایی‌هایی که بر پایه آنها تعریف شده‌اند، امنیت بیشتری برای مخاطبان خود داشته باشند. آنها همچنین می‌توانند در تثبیت پرتفو‌هایی که حول دارایی‌های دیجیتالی است نیز موثر باشند. به واسطه ثباتی که توکن‌ها برای بازار رمزدارایی‌ها به ارمغان آورده‌اند، کلاس‌های دارایی چالش‌برانگیز سابق (مانند رمزارزها) می‌توانند در بازار سهم بزرگ‌تری به خود اختصاص دهند.  منفعتی که توکن‌سازی دارایی‌ها برای صنعت دارایی‌های رمزنگاری‌شده دارند خیلی بیشتر از سود بالاتر و گسترش یافتن بازار است؛ نتیجه غایی را می‌توان در شکل گرفتن اکوسیستم مالی در حال تکامل دید.

بیش از یک‌میلیارد دلار از اوراق خزانه‌داری آمریکا در بلاک‌چین‌های عمومی توکن شده‌اند

بر اساس گزارشی که توسط شرکت 21.co و با تحلیل داده‌های داده‌های رمزنگاری‌شده منتشر شده است، ارزش بازار اوراق خزانه‌داری که از طریق بلاک‌چین‌های عمومی مانند اتریومPolygon، Avalanche، Stellar و دیگر شبکه‌ها توکن شده‌اند، برای اولین‌بار از مرز یک‌میلیارد دلار عبور کرده است. «اوراق بدهی توکن‌شده»، بازنمایی دیجیتالی اوراق قرضه دولتی ایالات متحده است که می‌توان آنها را در قالب توکن و بر پایه بلاک‌چین معامله کرد. اگر پیش از این خرید اوراق قرضه آمریکا پیش‌شرط‌های بسیاری داشت، اکنون به راحتی در قالب توکن در معرض معامله قرار گرفته و از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز در سراسر جهان در دسترس عموم افراد قرار گرفته است. ارزش بازار از ژانویه سال گذشته تقریبا 10برابر شده است و از زمانی که غول مالی سنتی BlackRock  در 20 مارس صندوق توکن‌شده مبتنی بر اتریوم، BUIDL، را معرفی کرد، 18 درصد رشد داشته است.

در زمان نگارش این گزارش، BUIDL  ارزش  دارایی‌های تحت مدیریت توکن شده520میلیون دلار، پیش از صندوق دولتی فرانکلین تمپلتون، به بزرگ‌ترین صندوق این بازار تبدیل شده است. صندوق پول دولتی Franklin Templeton's Franklin OnChain U.S. Government Money Fund (FOBXX) که یک سهم آن تحت عنوان توکن BENJI شناخته می‌شود و با 419میلیون دلار سپرده به‌عنوان رهبر شناخته می‌شد، اکنون در رتبه دوم قرار دارد.

افزایش سریع بازدهی اوراق بدهی خزانه در دو سال گذشته باعث افزایش تقاضا برای نسخه‌های توکن‌شده آنها شده است. بازدهی 10ساله، به اصطلاح نرخ بدون ریسک، از 1.69درصد از مارس2022 به 4.22درصد افزایش یافته است و به این ترتیب جذابیت وام دادن و وام گرفتن را از استیبل‌کوین‌های وابسته به دلار را در بازار مالی غیرمتمرکز کاهش داده است. سرمایه‌گذاری در «اوراق بدهی توکن‌شده»، می‌تواند به سرمایه‌گذاران کریپتو کمک کند تا سبد سهام خود را متنوع کنند و به آنها این امکان را می‌دهد که در هر روزی که بخواهند معاملات خود را تسویه کنند.

Untitled-2 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان