ماهان شبکه ایرانیان

فایده بی‌نظیر واکسن کرونا که موقع تزریق نمی‌دانستیم

پژوهشگران می گویند: افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های‌قلبی عروقی شدید مرتبط با عفونت کووید ۱۹ هستند.

فایده بی‌نظیر واکسن کرونا که موقع تزریق نمی‌دانستیم

به گزارش خبرآنلاین،نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پس از تزریق واکسن کووید 19 (کرونا)، خطر ابتلا به بیماری‌های جدی قلبی‌عروقی کاهش می‌یابد.

ایرنا در خبری نوشت: پژوهشگران دریافتند افرادی که در برابر کووید 19 (بیماری کرونا ویروس 2019) واکسینه شده‌اند، به طور چشمگیری کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های‌قلبی عروقی شدید مرتبط با عفونت کووید 19 هستند.

هدف واکسن کووید 19 کاهش عوارض و مرگ‌ومیر کلی ناشی از این بیماری است. یک عارضه جانبی حاد نادر، التهاب عضله قلب یا پریکارد در مردان جوان پس از تزریق واکسن اِم ‌آراِن‌اِی (گونه‌ای واکسن که از نسخه یک ماده شیمیایی طبیعی به نام آراِن‌اِی پیام‌رسان برای ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کند) است. درباره سایر اثرات قلبی‌عروقی پژوهش‌های محدودی انجام شده و نتایج متناقض بوده است.

پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، اطلاعات مربوط به کل جمعیت بیش از هشت میلیون بزرگسال در سوئد را از آغاز واکسیناسیون کووید 19 در پایان دسامبر 2020 تا پایان سال 2022 میلادی بررسی کردند.

پژوهشگران وضعیت افراد بلافاصله پس از هر بار تزریق واکسن کووید را بررسی کردند. سپس سلامت قلب و عروق این افراد پس از واکسیناسیون کامل با سلامت قلب و عروق افرادی که اصلاً واکسن دریافت نکرده بودند، مقایسه شد.

در این پژوهش خطر برخی بیماری‌های قلبی‌عروقی از جمله التهاب عضله قلب یا پریکارد، آریتمی قلبی، نارسایی قلبی، حمله ایسکمی گذرا (حالت و شرایطی گذرا و ناپایدار از عملکرد ناقص مغز یا بخشی از آن گفته می‌شود که دلیل آن اختلال در خون‌رسانی به مغز باشد) و سکته مغزی بررسی شد.

خطر سکته مغزی در افرادی که واکسن کووید 19 دریافت کرده بودند در مقایسه با افرادی که دریافت نکرده بودند کمتر بود؛ در حالی که خطر حمله ایسکمی گذرا به طور موقت پس از دریافت یک نوبت واکسن و در مردان مسن‌تر بیشتر بود (13 درصد خطر بیشتر) که به گفته پژوهشگران یک وضعیت موقت است.

پژوهشگران دریافتند بسیاری از بیماری‌های قلبی‌عروقی پس از واکسیناسیون کووید 19، به ویژه پس از نوبت سوم تزریق کاهش می‌یابد. خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی پس از واکسیناسیون کامل، 20 تا 30 درصد کمتر از زمانی بود که افراد اصلاً واکسن نزده بودند.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان