ماهان شبکه ایرانیان

فرامرز رستمی در خانه ابدی آرام گرفت

مراسم تشییع پیکر فرامرز رستمی، هنرمند برجسته موسیقی مقامی خراسان شمالی که بیش از نیم قرن صدای آهنگین مردم بود، صبح امروز با حضور هنرمندان و جمعی از علاقه‌مندان به هنر موسیقی مقامی تشییع شد و در خانه ابدی‌اش در قطعه نام‌آوران جاوید آرام گرفت.

فرامرز رستمی در خانه ابدی آرام گرفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر حسن روشان، شاعر و پژوهشگر عرصه فرهنگ عامه در مراسم تشییع پیکر استاد فرامرز رستمی از این‌که امروز به سوگ مردی نشستیم که گوشه‌ای از فرهنگ، هنر و هویت این منطقه را به ظهور و بروز رساند و می‌رود تا دنیاهای دیگر پس از مرگ را فتح کند، سخن گفت.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: اگر با دنیا حرفی داشته باشیم، فقط از دریچه هنر خواهد بود و از طریق هنر می‌توانیم مرزهای ذهنی و دل انسان‌ها را فتح کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به این‌که ما با شعر سعدی، حافظ و مثنوی مولانا، مرزها را درنوردیدیم و دیگر کشورها به احترام ما می‌ایستند و حتی در آمریکا بعد از کتاب مقدس، مثنوی مولانا پرتیراژترین اثر است، اشاره کرد و گفت: در حقیقت زبان هنر هم‌چون آسمان است که مرز نمی‌شناسد و بدون مرز وارد دل‌های مردم شده است، همان‌گونه که می‌توان با دوتار حاج قربان سلیمانی، حاج حسین یگانه و فرامرز رستمی مرزها را درنوردیم.

روشان ادامه داد: وقتی در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی آهنگ «لیاره» سهراب بخشی پخش می‌شود، این به ان معناست که هنرمند متعلق به هیچ رنگ، نژاد و دین و آیین و مذهبی نیست و فرامذهب و فرامرز است و «فرامرز رستمی» نیز این‌گونه بود.

وی با بیان اینکه با صدای این هنرمند برجسته موسیقی مقامی از کودکی بزرگ شدیم و این مرد بزرگ عرصه هنر بسیاری از گوشه‌ها و ملودی‌های ما را زنده نگه داشت، عزت نفس و مردمی بودن را مهم‌ترین خصلت‌های این هنرمند برشمرد.

وی گفت: فرامرز رستمی برخلاف بسیاری از هنرمندان، دستش به سمت خودش دراز بود و یک عمر با عزت زندگی کرد و با تمام سادگی و سختی‌ها و مرارت‌های زندگی، برای دل خود خواند و همیشه درکنار مردم بود.

روشان خاطرنشان کرد: فرامرز رستمی شاید جزو آخرین بزرگان شاخص موسیقی باشد که امروز از دستش دادیم و «سال‌ها صبر بباید پدر پیر فلک را تا مگر مادر گیتی تو چو فرزند بزاید».

در این مراسم همچنین مهدی رستمی، پژوهشگر موسیقی مقامی استان و گرداننده این مراسم، فرامرز رستمی را گنجینه‌ای بی‌بدیل از نوا و نغمه و موزه‌ای گرانقدر و گران‌سنگ از شعر و سرود دانست.  

در این مراسم، عظیم رستمی فرزند مرحوم فرامرز رستمی ضمن تسلیت به دوستداران فرهنگ و هنر، او را فقط پدر خود خطاب نکرد بلکه پدر تمامی اهالی هنر دانست.

سعید رستمی، دیگر فرزند این هنرمند برجسته موسیقی مقامی استان، با خواندن غزلی از پدرش یاد کرد و خاطر این هنرمند بی‌بدیل را گرامی داشت.

همچنین در این مراسم، پیام‌های تسلیت استاندار خراسان شمالی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوانده شد.   

از فرامرز رستمی، دارنده درجه یک هنری بیش از 50 آهنگ ناب و اصیل که تناسب‌خوانی، بازخوانی و براساس سروده‌هایش اجرا کرده است، به یادگار باقی مانده است. او با حضور در رادیو و برنامه «کرمانجی» گام ارزنده‌ای در فراگیر شدن آثارش برداشت و با سرایش و خوانش ده‌ها ترانه و آواز ماندگار شد.

استاد فرامرز رستمی 23 مهر ماه امسال در سن 81 سالگی براثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

245245

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان