ماهان شبکه ایرانیان

افشای یک مانع بزرگ پیش روی دولت پزشکیان برای حذف فیلترینگ /چه کسانی باید برای رفع فیلتر اینستاگرام، تلگرام و توئیتر تصمیم بگیرند؟

اخیرا غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تلاش ستار هاشمی، وزیر ارتباطات برای رفع فیلترینگ روایت کرده و از موانعی که بر سد راه دولت برای رفع محدودیت‌های فضای مجازی است پرده برداشت.

افشای یک مانع بزرگ پیش روی دولت پزشکیان برای حذف فیلترینگ /چه کسانی باید برای رفع فیلتر اینستاگرام، تلگرام و توئیتر تصمیم بگیرند؟

خبرگزاری خبرآنلاین، در بخشی از گزارش خود با عنوان «دوئل «یارانِ پزشکیان» و «موافقان فیلترینگ» در شورایعالی فضای مجازی؛ 8 رأی دولتمردان در مقابل 19 رأی موافق و ممتنع» نوشته است؛

سوال مهم اما این است که فیلترینگ چه زمانی برداشته خواهد شد و آیا رئیس دولت چهاردهم به یکی از مهمترین وعده‌های خود عمل خواهد کرد؟ وعده‌ای که حتی پزشکیان گردن خود را هم در گرو حرف‌هایش گذاشته است.

« مردم قضاوت کنند! بروید نظرسنجی کنید، ببینید مردم چه می‌گویند! هدف من این است که موانعی که بر سر راه زندگی مردم ایجاد شده برطرف شود. خیلی روشن است، فیلترینگ را ما راه انداختیم، کلی از شغل‌ها را از دست دادیم، خیلی از کسانی که از این طریق امرار و معاش می کنند زندگی‌شان بهم ریخته است.»؛ «ما آمده‌ایم در مقابل حامیان فیلترینگ و کاسبان تحریم و کسانی که راه آزادی را مسدود کردند قرار بگیریم و با استفاده از نخبگان تمام قدرت خود را بکار بگیریم، ما نیازمند عقلانیت هستیم. ما نگرانیم افرادی با اندیشه متحجرانه هستیم.» این جملات تنها بخشی از وعده‌های مسعود پزشکیان برای رفع محدودیت‌های فضای مجازی است.

از سوی دیگر، می‌توان پاسخ به این سوال را از لابه‌لای حرف‌های معاونان و مسئولان جست و جو کرد؛ خاصه آنکه معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی نیز با انتشار پستی در اینستاگرام فیلتر شده، از راه سخت و پرمشکل برای رفع فیلتریتگ روایت کرده است.

 مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، درباره اینترنت و رفع فیلترینگ نوشت: «صداقت و وفای به عهد سرمایه اصلی و خصیصه ذاتی رئیس جمهور پزشکیان است. مسأله ساماندهی و ارتقای سرعت اینترنت و رفع فیلترینگ در یک مسیر قانونی و منطقی حل و انتظارات به حق جامعه برآورده خواهد شد. با شتاب زدگی در موضع گیری ها و قضاوت های زودهنگام راه را برای حل مشکلات صعب و دشوار نکنیم. دکتر پزشکیان در حوزه صداقت و راستگویی از سرآمدان عرصه سیاست در ایران معاصر است.»

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در گفت‌وگویی با سیتنا از تلاش ستار هاشمی، وزیر ارتباطات برای رفع فیلترینگ روایت کرد و از موانعی که بر سد راه دولت برای رفع محدودیت‌های فضای مجازی است پرده برداشت. به روایت مصباحی مقدم، مسئله رفع فیلترینگ باید در شورای عالی فضای مجازی حل و فضل شود.

از این اظهارات حتی این کد را نیز می توان برداشت که این شورا و اعضای این شورا از مهم‌ترین موانع برای حل این معضل فیلترینگ هستند. 

چه کسانی شورایعالی فضای مجازی را تشکیل می‌دهند؟

شورایعالی فضای مجازی در تاریخ 17 اسفند 1390 و با دستور رهبر انقلاب به منظور سامان‌دهی و مدیریت تحولات فضای مجازی تشکیل شد؛ شورایی که اعضای آن را دو گروه حقوقی و حقیقی تشکیل می‌دهد و در سال‌های گذشته در بسیاری از تغییر و تحولات فضای مجازی تأثیر گذار بوده‌اند.

بر اساس آنچه در سایت شورایعالی فضای مجازی نوشته شده است، اعضای حقوقی آن را رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورایعالی فضای مجازی (مسعود پزشکیان)، رئیس مجلس شورای اسلامی (محمدباقر قالیباف)، رئیس قوه قضائیه (محسنی اژه‌ای)، رئیس سازمان صداوسیما (پیمان جبلی)، دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی (سید محمدامین آقامیری)، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ستار هاشمی)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (عباس صالحی)، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری (حسین سیمایی صراف)، وزیر آموزش و پرورش (علیرضا کاظمی)، وزیر اطلاعات (اسماعیل خطیب)، وزیر دفاع (امیر عزیز نصیرزاده)، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور (حسین افشین)، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی (مرتضی آقاتهرانی)، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی (محمد قمی)، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سردار حسین سلامی)، فرمانده فراجا (علیرضا رادان)، دادستان کل کشور (محمد موحدی آزاد) تشکیل می‌دهند.

همچنین سعیدرضا عاملی، حمید شهریاری، رضا تقی‌پور، مهدی اخوان بهابادی، مسعود ابوطالبی، کامیار ثقفی، رسول جلیلی، عزت‌الله ضرغامی، محمد سرافراز و محمدحسن انتظاری از اعضای حقیقی این شورا به شمار می‌آیند. 

همچنین بر اساس آنچه ایسنا نوشته است، با حکم شهید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، سازمان پدافند غیرعامل کشور در شهریور ماه سال 1400، عضو جدید شورای عالی فضای مجازی شد اما در آخرین بررسی‌ها از سایت شورایعالی فضای مجازی رئیس پدافند غیرعامل جزو اعضای حقیقی و حقوقی لحاظ نشده است.

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان