ماهان شبکه ایرانیان

گام مهم عبیدی برای حفظ جان نوزادان؛

بانک شیر بیمارستان کودکان مفید با ساخت و راه‌اندازی داروسازی دکتر عبیدی افتتاح شد

بانک شیر بیمارستان کودکان مفید تهران چهارشنبه 25 مهر ماه، با حمایت داروسازی دکتر عبیدی افتتاح شد. داروسازی دکتر عبیدی هم‌سو با اهداف مسئولیت اجتماعی خود و ارتقای سطح سلامت جامعه با راه‌اندازی بانک شیر بیمارستان مفید، گامی مهم برای حفظ سلامت نوزادان برداشت تا زمینه‌ساز آینده‌ای سالم‌تر برای جامعه باشد.

افتتاح بانک شیر با حضور دکتر شمس‌الله نوری‌پور رئیس بیمارستان کودکان مفید، دکتر علی اکبر سیاری رئیس هیئت‌مدیره انجمن نیکوکاری بیمارستان کودکان مفید، دکتر ابوالفضل افجه عضو انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، خانم دکتر گلایل اردلان رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت، مهندس معماریان عضو هیئت‌مدیره داروسازی دکتر عبیدی و از بنیان‌گذاران گروه کوبل، دکتر سید امیر رضویان مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی و جمعی از پزشکان متخصص و کادر بیمارستان مفید برگزار شد.

بانک شیر بیمارستان کودکان مفید با ساخت و راه‌اندازی داروسازی دکتر عبیدی افتتاح شد

همچنین در این مراسم دختر مرحوم حبیب‌الله مفید بنیان‌گذار بیمارستان کودکان مفید به عنوان مهمان ویژه حضور داشت.

دکتر سید امیر رضویان مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی گفت: «داروسازی دکتر عبیدی همواره سلامت انسان‌ها را در اولویت ارزش‌های خود می‌داند و با تولید داروی باکیفیت و تمرکز بر مسئولیت اجتماعی در این راه گام بردارد.» او در ادامه افزود:«من امروز نمی‌توانم احساسات خوب خود را از این پروژه مسئولیت اجتماعی که در راستای نجات جان نوزادان است پنهان کنم.»

دکتر شمس‌الله نوری‌پور رئیس بیمارستان کودکان مفید در مراسم افتتاح بانک شیر ضمن قدردانی از داروسازی دکتر عبیدی، وزارت بهداشت و پزشکان متخصص حاضر در مراسم گفت: «بیماری کشنده‌ای مثل آنتروپولتیک نکروزون تنها با تغذیه شیر مادر می‌تواند روند بهبود درمان را طی کند. ایجاد بانک شیر می‌تواند به نوزادان مبتلا به چنین بیماری‌هایی کمک شایانی کند.» 

در ادامه این مراسم دکتر علی اکبر سیاری رئیس هیئت‌مدیره انجمن نیکوکاری بیمارستان کودکان مفید گفت: «هر ساله در دنیا 10 میلیون و 400 هزار کودک زیر پنج سال فوت می‌کنند که اگر در روز اول شیر مادر بخورند، دست‌کم از کشته شدن یک میلیون از این آمار جلوگیری می‌شود. ایجاد بانک شیر در بیمارستان مفید کار بسیار بزرگی است و می‌تواند جان بسیاری از نوزادان را نجات دهد.»

مهندس معماریان عضو هیئت‌مدیره داروسازی دکتر عبیدی و عضو کمیته مسئولیت اجتماعی گروه کوبل نیز در ادامه این مراسم گفت:«سلامت جامعه در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی آن متبلور است. ما در داروسازی دکتر عبیدی با تمرکز بر تولید باکیفیت دارو در تلاشیم تا سطح سلامت جامعه را اتقا دهیم. افزایش سطح آگاهی پزشکان و عموم جامعه نیز از دیگر اهداف مسئولیت اجتماعی داروسازی دکتر عبیدی است.» معماریان تصریح کرد؛ «گروه کوبل و داروسازی دکتر عبیدی در راستای توسعه پایدار محیط زیست گام‌هایی برداشته‌اند و راه‌اندازی بانک شیر نیز در راستای کمک به توسعه عدالت سلامت پیاده‌سازی شده است.»

به گفته معماریان تاریخچه مسئولیت اجتماعی در گروه کوبل و داروسازی دکتر عبیدی به چندین سال قبل برمی‌گردد: «تیمی از داروسازی دکتر عبیدی پروژه کوچ را اجرا کردند؛ این افراد به مناطق عشایری کشور رفتند و از نقطه نظر پزشکی به آنها کمک کردند و تلاش کردند تا آنها سفر کوچ خود را به سلامت انجام دهند و در نهایت سطح سواد سلامت هموطنان این مناطق را بالا ببرند.» او همچنین به پروژه تجهیز 75 خانه بهداشت در مناطق محروم که در 75 سالگی دکتر عبیدی انجام شد اشاره کرد: «در پروژه عبیدی 75، علاوه بر تجهیز خانه‌های بهداشت، شش هزار کودک به شکل مستقیم آموزش‌های بهداشتی دریافت کردند و 76 هزار نفر تحت پوشش این خانه‌های بهداشت قرار گرفتند.»

درباره بانک شیر

بانک شیر با جمع‌آوری شیر اهدایی از مادران سالم، این کمبود تغذیه‌ای را برطرف می‌کند. شیر اهدایی پس از انجام آزمایش‌های لازم و طی کردن فرایندهای پاستوریزه شدن، به نوزادانی که تغذیه با شیر مادر برای سلامتی‌شان ضروری است، داده می‌شود. وجود بانک شیر مزایای بسیاری از جمله نجات جان نوزادان، تقویت سیستم ایمنی، تسهیل رشد، در نهایت کمک به کاهش هزینه‌های درمانی دارد.

زمانی که نوزادان به دلیل تولد زودرس یا جراحی‌های اولیه با وزن بسیار پایین (کمتر از 1.5 کیلوگرم) در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU)بستری می‌شوند، بدن آن‌ها توانایی هضم شیر خشک را ندارد. این نوزادان به دلیل نارسایی در سیستم گوارشی و ایمنی، قادر به پردازش پروتئین‌ها و مواد مغذی موجود در شیر خشک نیستند. در چنین شرایطی، اگر مادر به هر دلیلی قادر به شیردهی نباشد، خطراتی از جمله عفونت، مشکلات گوارشی مانند انتروکولیت نکروزان(NEC)، و حتی مرگ، نوزادان را تهدید می‌کند.

انتروکولیت نکروزان، یک بیماری التهابی جدی در روده نوزادان نارس است که می‌تواند باعث مرگ سلول‌های روده و در نهایت مرگ نوزاد شود. براساس مطالعات، تغذیه با شیر مادر یا شیر اهدایی از بانک شیر، احتمال ابتلا به این بیماری را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

 

مادران واجد شرایط اهدای شیر

برخی از مادران به دلیل تولید بیش از نیاز شیر برای فرزندشان، ناچار می‌شوند شیر اضافه را بدوشند و دور بریزند؛ در حالی که این شیر می‌تواند جان نوزادانی را که در شرایط ویژه و نیازمند به شیر مادر هستند، نجات دهد. این مادران می‌توانند با اهدای شیر خود به بانک شیر، سهمی بزرگ در سلامت و بقای این نوزادان داشته باشند.

 

ایجاد و تجهیز بانک شیر در بیمارستان مفید

اولین بانک شیر دنیا در کشور اتریش تأسیس شد و امروزه تعداد بانک‌های شیر در سطح جهان به حدود 600 مورد رسیده است. در حال حاضر، اروپا دارای 210 بانک شیر و برزیل به تنهایی 222 بانک شیر فعال دارد.

در ایران، اولین بانک شیر در تیرماه 1395 در بیمارستان الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی تبریز افتتاح شد و اکنون تعداد بانک‌های شیر در کشور به سیزده عدد رسیده است. در تهران، دو بانک شیر در بیمارستان‌های اکبرآبادی مولوی و ولیعصر فعال هستند. چهاردهمین بانک شیر ایران و سومین بانک شیر تهران، که نخستین بانک شیر زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، با حمایت داروسازی دکتر عبیدی در بیمارستان کودکان مفید افتتاح شد.. 

بانک شیر بیمارستان مفید با شماره تماس (22921516-021) پاسخ‌گوی پرسش‌های مخاطبان در زمینه بانک شیر است.

درباره داروسازی دکتر عبیدی

داروسازی دکتر عبیدی، نخستین داروسازی ایران است که با بیش از هفتاد و هشت سال سابقه، میراث‌دار کیفیت و نوآوری در صنعت داروسازی کشور به شمار می‌آید. داروسازی دکتر عبیدی با رعایت دقیق عوامل موثر بر کیفیت دارو و ارائه راهکارهای درمانی همواره در راستای ارتقا‌ی  سطح سلامت ایرانیان گام بر می‌دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان