ماهان شبکه ایرانیان

دیده شدن نشانه‌ حیات در مریخ /عکس

یافتن حیات در مریخ نزدیک‌تر شده است؛ دانشمندان به تازگی مکان‌هایی در مریخ را که احتمال حیات در آن وجود دارد، مشخص کردند.

دیده شدن نشانه‌ حیات در مریخ /عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تحقیقات جدید حاکی از آن است که مناطق محافظت‌ شده‌ای از نور خورشید، بر روی سطح مریخ وجود دارد که می‌توانسته حیات میکروبی را در خود حفظ کرده باشد.

تازه‌ترین دستاورد محققان حاکی از آن است که محتمل‌ترین مکان برای وجود حیات در مریخ، چند سانتی‌متر زیر سطح، اطراف یخی است که حاوی مقدار کمی گرد و غبار است؛ شبیه به آنچه در آلاسکا یافت می‌شود. این محیط به ارگانیسم‌ها اجازه می‌دهد تا از انرژی نور برای فتوسنتز استفاده کنند، در حالی که از اشعه ماوراء بنفش مضر به آن‌ها برخورد نمی‌کند.

حیات می‌تواند چندین متر زیر سطح مریخ قرار داشته باشد، اما وجود حیات، مستلزم تمیز بودن یخ است، یخی که اجازه می‌دهد نور خورشید به عمق بیشتری نفوذ کند. مدل‌سازی رایانه‌ای نشان می‌دهد که مقادیر کمی آب ذوب شده می‌تواند زیستگاهی برای شکل‌های زندگی ساده از جمله جلبک‌ها، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها باشد.

با وجود چندین دهه جستجو، هنوز هیچ مدرکی از حیات در مریخ وجود ندارد، به این معنی که انسان‌ها می‌توانند در منظومه شمسی ما تنها باشند. اما تحقیقات جدید به دانشمندان در طی ماموریت‌های آینده به سیاره سرخ کمک می‌کند تا منطقه جستجوی خود را اصلاح کنند.

تصویر زیر خندق‌های مریخ را نشان می‌دهد که در آن حیات می‌تواند وجود داشته باشد:

دیده شدن نشانه‌ حیات در مریخ /عکس

تصاویر گرفته شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا، فضاپیمایی که برای جستجوی آب در مریخ طراحی شده است، چندین خندق را در مناطق مریخی Terra Sirenum و Dao Vallis نشان می‌دهد که می‌توانند شرایط مناسب را برای حیات ایجاد کنند و نواحی سفید نشان می‌دهد که یخ غبارآلود در کجا ممکن است رخ دهد.

این تیم به سرپرستی دکتر آدیتیا کولر، متخصص یخ سیاره‌ای، دریافتند که مناطق قطبی مریخ برای این فرآیند بسیار سرد هستند، با این حال ذوب می‌تواند در اطراف نواحی عرض جغرافیایی متوسط ​​رخ دهد، زیرا به اندازه کافی گرم است که ذوب شدن اتفاق بیفتد.

منبع: yahoo

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان