ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

شعار اصلی دانشگاه‌ رفع کمبودهای علمی باشد/ درخواست طیبی برای توسعه موقوفات علمی

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نباید سیاست‌زده شوند تاکید کرد: دانشجویان به جای شعارهای سیاسی باید کمبودهای علمی را فریاد بزنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، شامگاه دوشنبه 17 آذر در دیدار رییس و جمعی از مدیران جهاد دانشگاهی با بیان این‌که دانشگاه‌ها مقداری در حال سیاست زده شدن‌ هستند، گفت: براساس آنچه به ما گفته‌اند دلیل این است که از همان ابتدا شعارهایی که در روز دانشجو داده‌اند تنها شعارهای سیاسی بوده است.

وی افزود: شعار اصلی دانشگاه‌ها باید رفع نیازها، کمبودها و پیشرفت علمی باشد نه شعارهای سیاسی؛ درست است که دانشگاهیان و دانشجویان صاحب نظر باید در مسائل سیاسی اظهار نظر کنند و فردی مخالف این موضوع نیست، ولی این‌که شعار اصلی سیاسی باشد مقداری نگران کننده است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که اسلام جامعه‌ای سالم، پیشرفته و پیشرو می‌خواهد، بیان داشت: جامعه جاهل و عقب افتاده نه افتخار بوده و نه اسلام طرفدار آن است، لازمه پیشرفت نیز پیشرو و پیش قدم بودن در علوم است، عزت بدون دانش در علوم مختلف امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: اکنون غربی‌ها که افکار و برنامه‌های خود را بر ما تحمیل می‌کنند به سبب تفرق در علوم مختلف است، به گونه‌ای که در گوشه‌ای از دنیا نشسته و خود را تصمیم گیران دنیا بیان می‌کنند، می‌گویند فلان چیز باید تحریم شود و فلان چیز باید برداشته شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم پیشرفت در صنایع مختلف را یکی از عوامل زورگویی غرب بر کشورهای اسلامی خواند و عنوان کرد: اگر بخواهیم جلوی این زوگویی‌ها را بگیریم باید در علوم مختلف به ویژه نظامی پیشرفت کنیم.

وی یادآور شد: اکنون وقتی کشور ما می‌تواند در دانش نظامی وسایلی همانند پهپاد که غربی‌ها می‌سازند را بسازد، استقلال خود را به دنیا نشان می‌دهد؛ تا زمانی که دست خود را به سوی آنها دراز کنیم وابسته شان می‌شویم.

آیت‌الله مکارم شیرازی نتیجه وابستگی علمی را وابستگی فرهنگی و سیاسی عنوان کرد و گفت: اگر وابسته آنها باشیم حتی فرهنگ فاسد خود را به ما تحمیل می‌کنند، باید سعی کنیم در علوم پیشرو باشیم.

وی افزود: برای پیشرو بودن در علوم نباید تنها به پژوهش‌های ذهنی و مقاله نویسی قناعت کنیم، باید از علوم در جنبه‌های کاربردی استفاده کنیم، یعنی علوم را تا سر حد پیاده شدن در نیازهای مردم بیاوریم، و گرنه سلسله علومی که محدود در دانشگاه و مقالات باشد افتخار نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، علم نافع و با ارزش را علم رفع کننده مشکلات خواند و گفت: هر علمی که گره ای را باز نکند شبه علم است،‌ علم آن است که گره ای از گره‌های جامعه را باز کند.

وی ادامه داد: باید به دانشگاه‌ها مدام توصیه کرد علوم باید کاربردی و گره‌گشا باشد، دانشجویان نیز باید اساس فکری خود را همین مبحث قرار دهند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که اسلام طرفدار علم به صورت مطلق است، بیان کرد: حتی در مباحث فقهی داریم که کسب علوم مورد نیاز جامعه واجب کفایی بوده و عده‌ای باید به دنبال آن بروند؛ در صورتی که اگر به اندازه کفایت نباشد واجب عینی می‌شود و خود این موضوع نشانگر آن است که رابطه عالم دین با علمای دیگر علوم رابطه‌ای جداناپذیر و نزدیک است.

وی افزود: حتی می‌بینیم در کنار حوزه‌های علوم دینی علمای علوم دیگر نیز پرورش یافته‌اند؛ اسلام بر خلاف مسیحیت رابطه تنگاتنگی با تمام علمای علوم مختلف دارد، اسلام عکس آنچه مسیحیت در قرون وسطا با علما و دانشمندان برخورد می‌کرده را بیان می‌کند.

درخواست از علما برای تشویق واقفان به وقف علمی

همچنین حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این دیدار گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه توسعه علمی و فرهنگی و فن‌آورانه کار کرده است تا نشان دهیم جوان مسلمان می‌تواند علم خود را تبدیل به ثروت و اقتصاد متکی بر علم و فن و فرهنگ اسلامی را ایجاد کند.
وی افزود: در دوره جدید هم تلاش ما بر توسعه الگوسازی این حوزه بود و همه واحدهای ما این شاخص را حفظ کرده‌اند در هر حوزه‌ای بر مبنای نیازهای ملی و مزیت‌های بومی استان ها که همه استان‌های کشور دارای مزیت‌های خاص هستند فعالیت‌های شاخصی انجام ‌می‌دهند.
رئیس جهاد دانشگاهی کشور، اظهار کرد: تمرکز ما در حوزه فرهنگ بر اساس الگوی فارغ التحصیلی شاخصه نظام اسلامی تدوین شده است که در هفت شایستگی این الگو تنظیم شده و اگر بتوانیم این موارد را درست اجرا کنیم قطعا حرکت درستی در این زمینه انجام شده است.
طیبی گفت: سه راهکار در این دوره از جمله برنامه پنج ساله سوم جهاد دانشگاهی را نوشتیم و آن را به دولت ارایه می‌کنیم که این توانمندی‌ها را داریم، دوم در جلسه ای که در خدمت رهبری بودیم ایشان فرمودند که جهاد در نقشه علمی کشور جایگاه خود را پیدا کند از این رو برنامه‌های خود را به دولات می‌دهیم و تلاش می‌کنیم وارد عرصه بین المللی شویم.
وی افزود: در عصر جدید صدور فرهنگ انقلاب باید بر اساس علم و فناوری باشد زیرا فکر می کنیم که فرهنگ انقلاب در کنار صدور فناوری، آثار بسیار زیادی دارد.
رییس جهاد دانشگاهی کشور، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در این عرصه است آن است که حداکثر بیست درصد از بودجه ما از دولت است و هشتاد درصد از درآمد همین فناوری‌هاست؛ توقعی که در اینجا علمای بزرگ ما باید کنند کمک علما و مجتهدین به بحث‌های وقف‌های تحقیقاتی است که که بخش زیادی از منابعشان را در حوزه‌های پژوهشی صرف می‌کنند.

طیبی گفت: بحث دیگر عدم سلامت اداری در کشور ماست که در این حوزه مشکلات جدی داریم که توصیه علما می‌تواند راهگشا باشد؛ ما هم نیازمند برنامه ریزی‌های بلند مدت هستیم.
رئیس جهاد دانشگاهی از برگزاری کنگره ضد تکفیر تشکر کرد و گفت: اگر بتوانیم جامعه الگویی درست کنیم که برای همه دنیا زبانزد باشد می‌توانیم بهتر با این جریان‌های افراطی مبارزه کنیم.
دانشگاه‌ها در تولید علم به نوشتن مقاله اکتفا نکنند

وی اظهارکرد: قرار است که دانشگاه‌ها تولید علم کند و ما این علم را تبدیل به فن‌آوری کنیم البته در حوزه علوم انسانی به شکل نظریه است و در حوزه علوم دیگر می توان یک خدمت فنی ارایه کرد؛ اگرچه دانشگاه در تولید علم تعلل می‌کند و بیشتر جنبه مدرک گرایی و چاپ مقاله پیدا کرده است به همین خاطر در تحقیقات پایه و کاربردی مانند رویان وارد شدیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان