یـکى از علل قیام سیدالشهدا (ع ) فساد دودمان بنى امیه (شجره ملعونه ) بود که حکومت اسـلامـى را در دسـت گـرفـتـه ، کـیـنـه هـاى دیـریـن خـود را بـر ضـد اسـلام و پـیـامـبـر، اعـمـال مـى کـردند. فساد گسترده امویان را که از اسباب عمده نهضت حسینى و امتناع آن امام شهید از بیعت با یزید بود، مى توان چنین برشمرد:
1 ـ اسلام زدایى و تحریف معارف دین و بدعت گذارى .
2 ـ ترویج فرهنگ جبر و سکوت و تسلیم .
3 ـ غـارت بـیـت المـال و صـرف آن در راه مـنـافـع و امیال شخصى .
4 ـ فساد اخلاق و ترویج شراب و شهوت و قمار.
5 ـ احیاء تعصبهاى قومى و ارزشهاى دوران جاهلى .
6 ـ بـه کـار گـمـاردن عـنـاصـر نـالایـق و فـاسـد، تـنـهـا بـه دلیل اموى بودن .
7 ـ حیله گرى و تزویر و تبلیغات دروغین .
8 ـ کینه و عداوت آنان با آل على (ع ).
9 ـ محروم کردن شیعیان ائمه از مناصب سیاسى و حقوق اجتماعى و اقتصادى .
10 ـ کشتارهاى دسته جمعى مسلمانان و سرکوب آنان در شهرها.
11 ـ دسـتـگـیـرى ، حـبـس و کـشـتـن چـهـره هـاى درخـشـان و انقلابى و آگاه مسلمان که هوادار اهل بیت بودند.
امام حسین (ع ) در سخنان متعددى فساد بنى امیه را مطرح فرموده است . از جمله در نطقى که پس از فرود آمدن در (بیضه ) ایراد کرد و روى اطاعت از شیطان ، ترک اطاعت خدا، فساد آشـکـار، تـعـطـیـل حـدود الهـى ، حـلال کـردن حـرام هـاى خـدا و تـحـریـم حـلال الهـى و بـیت المال را ملک خود دانستن تاءکید نمود: (... الا و اِنّ هؤ لاء قد لزِموا طاعة الشـیطان وَ ترکوا طاعة الرّحمن وَالظهروا الفسادَ وَ عَطّلوا الحدود وَ استَاءثَرُوا بِالفیى ءِ وَ اَحـَلّوا حرام اللّه وَ حَرَمُوا حلاله ...). و در سخن معروف خویش پس از فرود آمـدن در سـرزمـیـن کـربـلا، روى دگـرگـونـى اواضـاع و عمل نشدن به حق و نکوهیده ندانستن باطل تاءکید کرده فرمود:
(اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الحقَّ لا یُعمَل به وَ اَنَّ الباطِلَ لا یُتناهى عَنه ...).
اکنون که دیده هیچ نبیند به غیر ظلم
باید زجان گذشت کزین زندگى چه سود؟
منبع : تبیان زنجان