ماهان شبکه ایرانیان

تصادفی دانستن عالم خلقت انکار علم است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه عالم خلقت براساس منطق و حساب و کتاب آفریده شده است، تاکید کرد: تصادفی دانستن عالم خلقت انکار علم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 15 دی در درس تفسیر در مسجد اعظم قم با بیان اینکه مشرکان و کافران در معاد برای رهایی ازعذاب دروغ می‌گویند، تصریح کرد: این عذاب تجسم و ظهور و بروز ملکات نفسانی آنان است.

وی با بیان اینکه خدا چون رحمة للعالمین است هر چه را که مورد نیاز یک مخلوق است، به او می‌دهد، لذا فرمود «ربنا الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی»، افزود: افرادی که در قیامت سیاه چهره‌اند، با دو مشکل رو به رو هستند؛ یکی اینکه سیه‌رویند و دیگر اینکه چهره آنان گرفته است و این گرفتکی غیر از سیاه بودن است و درباره مومنان فرمود آنان سفید رویند و بشاش که بشاش بودن غیر از سفید بودن است که در دو آیه مختلف در دو سوره به این مسئله پرداخته شده است.

این مفسر قرآن عنوان کرد: سیاهی نشانه کفر و استکبار است و مشرکان و کفار می‌فهمند که حادثه فاقره و کمرشکنی در انتظار آنان است و فوز مومنان نیز ذاتی نیست، بلکه این فوزی است که به تعبیر قرآن، خدا به آنان داده‌ است.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: در دعا و قرآن آمده است که فوز و رحمت الهی همه نعمت خدایی است، لذا امام سجاد فرمود توفیق شکرگزاری خدا یک نعمت است لذا باید شکر همین نعمت را هم بگوئیم؛ بنابراین هر چه مومن دارد، به عنایت الهی است، ولی کفار به علت سوء عمل خودشان گرفتار عذاب هستند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن صدر و ساقه‌اش علم است، عنوان کرد: علوم قرآن در حوزه به علومی گفته می‌شود که به قرآن برگردد مثل مکی و مدنی، محکم و متشابه ولی علومی که قرآن مطرح کرده است و مقداری از آن در تفسیر موضوعی منعکس است مربوط به موضوعاتی مانند توحید و رسالت و امامت و ... است که محتوا را تشکیل می‌دهد و برخی نیز مربوط به علوم است و منشا علم هم منطق است و اینکه نگوئیم عالم بی جهت به وجود آمده است زیرا اگر تصادفی باشد علمی شکل خواهد گرفت.

این مفسر قرآن بیان کرد: فرمود جهان یا خود به خود پدید آمده است که در این صورت هیچ چیزی مبتنی بر صبغه علمی نیست و هیچ رابطه ای میان اشیاء نیست، انسان مریض می‌شود بی جهت، و بی جهت هم خوب می‌شود و اگر جهان خود به خودی نیست در این صورت براساس منطق شکل می‌گیرد لذا الا و لابد هر معلولی علت دارد و هر مخلوقی هم خالقی، پس اشخاص علت دارند و علتشان هم خودشان نیستند و مبدایی است که او را آفرید.

وی تاکید کرد: مشرکان هم تردید ندارند که خالق خداست بلکه مشرک هستند؛ از امام عسکری پرسیدند پیامبر با مشرکان جدال کرد، فرمود بله یقینا جدال کرده است زیرا دستور خدا بود و به آنان گوشزد کرد که ربوبیت با خالقیت همراه است؛ رب یعنی مدبر و سید و مالک یعنی کمال عطا می‌کند و اگر کمال عطا می‌کند همان طور که اصل هستی را افاضه کرد، کمال را هم ایجاد می‌کند، الا و لابد ربوبیت به خالقیت بر می‌گردد. پس حالا که او مدیر و وکیل است، باید کار را هم به او سپرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: ما دلمان می‌خواهد مشکل مالی و ... که داریم به دست دیگری حل شود . این کم معرفتی است زیرا همه سرباز خدا هستند؛ فرمود دستی بدتر از دست بگیر نیست؛ در دعاها مراقب باشیم و همت بلند داشته باشیم زیرا همه جنود خدایند و از او بخواهیم خدایا مشکل من را با دست خودم حل کنم چرا از دیگران بخواهم. لذا اگر خدا بخواهد کسی را رسوا کند با خودش می‌کند و اگر بخواهد مشکل را حل کند هم با دست خودمان حل می‌کند و اگر دیگران هم اسباب باشند باز سرباز او هستند و ما منکر وسیله و سببیت هم نیستیم ولی باید بدانیم همه سرباز اویند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان