گزارش ایکنا از رقابت حافظان و قاریان ۵ قاره جهان در جشنواره بین‌المللی المصطفی(ص)

گروه حوزه‌های علمیه: مرحله نهایی بیستمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) امروز ۱۴ بهمن‌ماه در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) آغاز شد و متسابقین در حال رقابت با یکدیگر هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) سابقه فعالیت‌های مرتبط با قرآن قدمتی به اندازه نزول آن دارد، زیرا اولین فردی که بیشترین اهتمام به ترویج آن را داشت شخص پیامبر اسلام(ص) بود که با فرستادن سفرایی به داخل و خارج مناطق اسلامی صدر اول این هدف را دنبال فرمودند.

این قاعده کلی همیشه در طول تاریخ اسلام و تشیع جاری و ساری بوده است و هنوز زمان زیادی از تاسیس مرکز اسلامی هامبورگ توسط آیت‌الله‌العظمی بروجردی و اختصاص شهریه برای طلاب حافظ قرآن توسط آیت‌الله العظمی گلپایگانی نمی‌گذرد  که مویدی بر این قاعده است و امروز هم با توسعه وسایل ارتباط جمعی و البته امکانات بی نظیر حوزه نسبت به گذشته رسالتی دوچندان بر دوش متولیان گذاشته است.
جامعه المصطفی در این راستا سالیان درازی است که اقدام به برگزاری مسابقات قرآن و حدیث کرده و می‌کند و البته سال به سال هم  با تغییراتی برای بهترشدن، فراگیرتر و هدفمندترشدن روبرو است اگرچه با نقطه مطلوب و آرمانی متناسب با اهداف انقلاب اسلامی فاصله دارد.
امروز 14 بهمن‌ماه مرحله نهایی بیستمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) آغاز شد و افراد برتر مرحله مقدماتی که در طول چندین ماه گذشته به تدریج مسابقات آنان در کشورهایشان برگزار شد در این مرحله در سه رشته حفظ کل، قرائت ترتیل و تحقیق در حال رقابتی معنوی با یکدیگر هستند.
امروز در دو نوبت صبح و عصر 36 قاری و حافظ قرآن از کشورهای مختلف با یکدیگر رقابت خواهند کرد تا نفرات برتر این سه رشته معرفی شوند. این مسابقات از ساعت 9 صبح با سخنان کوتاه حسین اسدی، مدیر کل قرآن و حدیث المصطفی(ص) آغاز شد و وی اشاره‌ای به برگزاری این مسابقات در 30 واحد خارج و واحدهای داخل کشور در مرحله مقدماتی در رشته‌های کتبی، آثار و شفاهی کرد و گفت: امروز رقابت‌ها تنها در بخش شفاهی است و از 60 نفر برگزیده در تمامی رشته‌ها فردا شب با حضور آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تجلیل خواهد شد.
در ادامه  دو تن از حافظان کل قرآن به اجرای حفظ خود با قید قرعه پرداختند. جیلان عبدالقادر از کشور کنیا اولین حافظی بود که روی سن رفت و برنامه خود را با قرعه اعلام شده توسط شهریار پرهیزگار اجرا کرد.
جیلان عبدالقادر در حاشیه این مسابقات و بعد از ارایه برنامه خود در گفت‌وگویی با ایکنا گفت: من مدت دوسال در کشور کنیا حافظ کل قرآن شدم و در این کشور مدارس خاصی فقط برای حفظ وجود دارد و اقبال مردم و جوانان هم به قرآن زیاد است.
وی ادامه داد: شیوه آموزش در این مدارس به این صورت است که قبل از صبحانه یک جزء آموزش داده در گذشته مرور می‌شود و بعد از صبحانه درس جدید که یک صفحه است توسط استاد ارایه می‌شود و بعد از آن نماز ظهر نیز یک جزء حفظ شده در گذشته مجددا تثبیت می‌شود و روزانه دو جزء تثبیت به همراه یک صفحه درس جدید را می‌گذرانیم.

دیر بجنبیم رقبا از ما پیشی می‌گیرند

این حافظ کل قرآن اهل کنیا که دو سال است در ایران و برای کسب علوم دینی حضور دارد و فارسی را نه چندان شیوا و آسان صحبت می‌کند، گفت: «هفت مدرسه خاص قرآنی در این کشور فعال است و البته وهابیت نیز تلاش زیادی برای تبلیغ عقاید خود دارد.» موضوعی که باید متولیان امور فرهنگی به ویژه جامعه المصطفی(ص) (که بنابر گزارشات این نهاد در بیش از 70 تا 80 کشور جهان نمایندگی دارد) به آن توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند و بدانند اگر دیر بجنبیم رقبا از ما پیشی خواهند گرفت.

رقابتی معنوی و جدی

وی با اشاره به سطح رقابت‌های جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: رقبای من سطح بالایی دارند و رقابت‌ها در حفظ در وضع خوبی برگزار می‌شود و رقابت‌ها جدی است.
عبدالقادر عنوان کرد: جامعه المصطفی(ص) حمایت‌های خوبی از برنامه‌های قرآنی دارد و هر هفته دو جلسه قرآنی برای ما برگزار می‌شود که در تثبیت حفظ و انس بیشتر با قرآن موثر است.
این حافظ کنیایی با بیان اینکه از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکا مطلع است، تاکید کرد: این نامه که ایشان تاکید بر ارتباط جوانان با قرآن فرموده‌اند بسیار می‌تواند در فضای بین‌المللی تاثیرگذار باشد.

فعالیت نزدیک به 200 حافظ قرآن از کشور افغانستان

سیدمحسن احسانی از دیگر شرکت‌کنندگان در رشته حفظ کل قرآن از کشور افغانستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این جشنواره سال به سال به لحاظ کیفی بالاتر رفته است اگر چه به لحاظ کمی به علت اینکه برای هر کشور تنها یک نماینده می‌تواند به مرحله فینال راه یابد شاهد حضور کمتری از افراد در روند برگزاری مسابقات هستیم.
احسانی ادامه داد: شاید نزدیک به 200 حافظ قرآن از افغانستان در جامعه المصطفی(ص) حضور داشته باشند ولی به دلیل گفته شده تنها تعداد کمی از آنان در رقابت‌ها حضور می‌یابند.
این حافظ کل قرآن اظهار کرد: در آستانه برگزاری این مرحله از مسابقات یک کارگاه برگزار شد اما این کارگاه‌ها باید در طول سال انجام شود و منحصر به دوره نزدیک به مسابقات نباشد.
وی بیان کرد: سطح رقابت‌های حفظ بالا و البته برخی کشورها مانند افغانستان، عراق، پاکستان و ... نزدیک به هم است ولی کشورهای دیگر معمولا سطح بالایی ندارند زیرا در کشورشان توجه چندانی به مقوله حفظ نیست و یا امکاناتی وجود ندارد.

به برکت جمهوری اسلامی ایران، حافظ شدم

احسانی حفظ خود را به برکت جمهوری اسلامی می ‌داند و ادامه می‌دهد که اگر جمهوری اسلامی نبود معلوم نبود امروز کسانی مانند من بتوانند حافظ قرآن شوند البته معتقدم حمایت‌های جامعه المصطفی(ص) باید از حافظان و قاریان بیشتر بشود.
این حافظ کل قرآن عنوان کرد: در جامعه المصطفی(ص) نخبگان علمی داریم اما برای مقوله نخبگی در قرآن طرحی وجود ندارد، گرچه برخی مراجع معظم شهریه‌ بیشتری به حافظان می‌دهند، ولی حمایت عملی‌تر جامعه المصطفی(ص) را انتظار داریم.


وی تاکید کرد: امروز در افغانستان و به برکت تربیت کادر قرآنی توسط جمهوری اسلامی برنامه‌های قرآنی و جلسات زیادی دایر می‌شود و دانش‌آموزان و جوانان و همه مردم را با قرآن آشنا می‌کنند. 
قضاوت مسابقات توسط داوران بین‌المللی
این مسابقات که در دو بخش بانوان و طلاب مرد طی دیروز و امروز در حال برگزاری است، توسط داورانی در سطح ملی و حتی بین‌المللی قضاوت می‌شود. در بخش طلاب مرد آقایان حاج ابوالقاسم و پرهیزگار داوری حسن حفظ، حشمتی و ستوده‌نیا داوری تجوید، علامی و شهیدی داوری وقف و ابتدا را بر عهده دارند همچنین محمدحسین سعیدیان و قره شیخلو داوری صوت و حنیفی و لطفی‌نیا نیز داوری لحن را برعهده دارند و علی سرابی از فعالان قرآنی نیز نظارت بر داوری را عهده‌دار است.
11 داور و ناظر داوری در بخش مردان به شیوه مسابقات ملی و بین‌المللی در اتاق جداگانه‌ای حضور دارند تا کمترین سطح دسترسی به آنان برای متسابقان وجود داشته باشد موضوعی که از دید شرکت‌کنندگان یک بعد منفی و یک بعد مثبت دارد؛ بعد منفی آن این است که نمی‌توانند اعتراضات خود را به صورت شفاهی مطرح کنند و بعد مثبت آنکه از استرس و فشار روانی حضور داروان در عرصه مسابقات کاسته می‌شود و البته باید به آن این نکته را هم اضافه کرد که وجود 11 داور و ناظر داوری در برخی مسابقات که سطح متوسطی دارند نیازمند کارشناسی است.

مسابقاتی با رسالت بین‌المللی
یکی از اهداف برگزاری این جشنواره بین‌المللی کردن قرآن و معارف آن است و با این سطح از شرکت‌کنندگان (13 هزار نفر) ظرفیت بالقوه برای تحقق این هدف وجود دارد. با توجه به نامه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکا و نقطه اصلی چالش امروز مسلمانان با دنیای غرب به نظر می‌رسد باید برای معرفی بیشتر قرآن به جوامع مختلف و به ویژه هدف این نامه از طریق این مسابقات و برنامه‌های مشابه، برنامه‌ریزی جدی‌تری صورت گیرد و دایره فعالیت‌ها محدود و منحصر به کشورهای همسایه و یا کمتر تاثیرگذار در فضای سیاسی و اجتماعی بین‌المللی نشود. راهی که البته با دشواری‌های فراوان و زحمات زیادی روبرو است و نهادهای فرهنگی ما با چنین آرمانی فاصله نسبتا زیادی دارند و البته صبغه علمی و دانشگاهی جامعه المصطفی(ص) می‌تواند پتانسیل بهتری را در اختیار برنامه‌ریزان این نهاد بین‌المللی حوزوی قرار دهد تا در این راستا گام‌های موثرتر و بهتر از گذشته بردارند اگرچه تلاش‌های صورت گرفته کنونی نیز چیزی نیست که آن را کم جلوه دهیم و شایسته تقدیر ندانیم.

مراسم اختتامیه

مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) فردا شب 15 بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و مسئولان المصطفی(ص) برگزار خواهد شد و از 60 برگزیده این جشنواره در رشته‌های مختلف تقدیر می‌شود و بدین ترتیب این جشنواره نیز که به لحاظ تنوع رشته‌های قرآنی و توجه همزمان به ثقلین کم نظیر و یا بی نظیر است به کار خود خاتمه خواهد داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر