آیت‌ا‌لله فاضل لنکرانی:

غرب به دنبال دور کردن زن از هویت واقعی خود است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متفکران در فلسفه‌ غرب به دنبال این اندیشه هستند که ما چه کنیم که زن را از هویّت واقعی خودش دور کنیم و او را به عنوان یک ابزاری در اختیار سیاست، قدرت و مطامع دنیاپرستان قرار بدهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دیشب 4 اردیبهشت در دیدار جمعی از دانشجویان خواهر دانشگاه آزاد بندرعباس گفت: به نظرم می‌رسد مهم‌ترین مسئله‌ای که برای شما اولویت دارد این است که این فکر و این سؤال را به عنوان یک دغدغه‌ی وجودی خودتان قرار بدهید که امروز دنیا چه روش‌هایی را برای اضمحلال این قشر دنبال می‌کند و اساساً آیا این سؤال بجاست که ما مطرح کنیم که امروز ما باور کنیم و بپذیریم که افرادی (نه افراد معمولی که در یک اداره‌ای مشغول به کاری هستند) و متفکرانی، در میان این متفکران، متفکران در فلسفه‌ی غرب به دنبال این اندیشه هستند که ما چه کنیم که زن را از هویّت واقعی خودش دور کنیم و او را به عنوان یک ابزاری در اختیار سیاست، قدرت و مطامع دنیاپرستان قرار بدهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علیم قم افزود: اگر یک دختر خانمی که در مراحل علمی کار می‌کند چنین اندیشه‌ای در زاویه‌ی ذهنش نباشد، این یک جور با مسائل علمی برخورد می‌کند، یک جور برای آینده‌ی خودش طراحی می‌کند، اما کسی که چنین دغدغه‌ای دارد هم باید به فکر پاسخ به این سؤال باشد و هم حرکت آینده‌ی خودش را ترسیم کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که هر یک از شما مادران آینده‌ی این جامعه هستید، فرزندانی که مثل شما دختر خانم هستند در مسیر مسائل علمی می‌خواهند قرار بگیرند، بیان کرد: آیا شما یک چنین مسئولیتی ندارید که در این جهت برای آنها یک میراثی از خودتان به ارمغان بگذارید لذا این بحث و این مسئله خیلی مهم است، با یک جلسه، دو جلسه و یکی دو تذکر و یک خبر بگوئیم که در مراکز امنیتی کجا نشستند راجع به زن این ایده را مطرح می‌کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: امروز مشکلی که در کشورهای اسلامی به وجود آمده از این نظریه پردازی فلاسفه‌ی غرب، جامعه‌شناسان غربی، نه در پنج و ده سال پیش بلکه در صد سال پیش، در دویست سال پیش، از آن نظریه‌ها پیدا می‌شود. نظریه‌ی فلاسفه‌شان، جامعه شناسان، روان شناسان، اینها اینقدر این نظریه‌شان را مطرح کردند و در جامعه‌ی خودشان پیاده شده، این نظریه از مراحل زیادی عبور کرده، امروز می‌آید در کشورهای اسلامی، در یک قالب خیلی زیبایی هم مطرح می‌شود، قالب تساوی زن و مرد.

وی ادامه داد: عدم تبعیض بین زن و مرد، می‌گویند در همه‌ی شئون، اگر مرد کار می‌کند زن هم باید کار کند، اگر مرد اختیاراتی دارد زن هم بعینه باید همان اختیارات را داشته باشد، اگر مرد به جنگ می‌رود زن هم به جنگ برود، ‌تساوی در همه‌ی امور، این ایده را مطرح می‌کنند و این فکر عدم تبعیض در جنسیت را مطرح می‌کنند و در جامعه‌ی اسلامی، در کشورهای اسلامی زن‌های مسلمان دچار یک اضطراب می‌شوند، دچار یک تردید و تزلزل می‌شوند، آیا شما خودتان در مراکز دانشگاهی نباید به این بپردازید؟ ببینید این حرف‌ها چیست؟ اینها چه اهدافی را دارند دنبال می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که مرد حجاب ظاهری دارد ولو اینکه در اسلام مرد هم حجاب دارد و شاید در بعضی از موارد حجاب مرد بیشتر از زن باشد، ابراز کرد: آنجایی که یک زنی فکر می‌کند در یک محلی هست که کسی او را نمی‌بیند و چادرش را کنار گذاشته، به مرد می‌گوید تو حق نگاه کردن نداری، از یک روزنه‌ی باریک اگر نگاه کنی حرام است و گناه است، این هم یک نوع حجاب برای مرد است. ولی اینها دنبال چه هستند؟ اینکه آمدند یک کسی را مثل رضاخان را در کشور اسلامی ایران سر کار آوردند و این را وادار کردند به مسئله‌ی کشف حجاب، شما الحمدلله تمام این قضایا را بلد هستید، چه کسی رضاخان را به کشف حجاب وادار کرد؟ آیا این فکر یک آدم روستایی ایران بود که به قدرت رسیده و می‌گوید من کشف حجاب کنم، چادر را از زن‌هایمان بگیریم؟! یا اینکه این را به او دیکته کردند و گفتند اگر می‌خواهی بمانی باید این کار را بکنی و کشف حجاب به چه هدفی انجام شد؟ واقعاً اینها مسائلی است که شما خیلی باید روی آن فکر کنید.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: ما وقتی اسلام را به عنوان یک دین جامع می‌پذیریم، اسلام را به عنوان یک دین محکم حکیم، دین حکیمانه می‌پذیریم، می‌گوئیم وقتی تمام دستوراتش از طرف خدا آمده خدا ممکن است یک ملاکاتی دارد و ما نمی‌فهمیم ملاکات را.

سؤالات بی پایه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دیدار خود با جمعی از بانوان در استان خراسان،‌خاطرنشان کرد: یک چیزی که بسیار بسیار اشتباه است، شاید در ذهن شما هم باشد، می‌گویند همه چیز باید روی ملاک عدالت باشد! اگر پدری مُرد و یک پسر و یک دختر دارد عدالت این است که به اندازه به اینها بدهند، اگر قضاوت است 98 درصد فقهای ما می‌گویند زن نمی‌تواند قاضی بشود، می‌گویند خلاف عدالت است چرا زن قاضی نشود و مرد قاضی بشود؟ در حالی که بنیان این سؤال خراب است، مثل اینکه این را از قدیم به شما گفتند وقتی می‌گوئیم همه چیز را خدا آفریده پس خدا را چه کسی آفریده؟ می‌گویند این سؤال غلط است.

وی ادامه داد:‌ می‌گوئیم پس همه‌ی احکام اسلامی باید روی عدالت باشد، بعد می‌گوئیم پس چرا در ارث عدالت رعایت نشده؟ چرا در مسئله‌ی شهادت عدالت رعایت نشده؟ چرا در قضاوت عدالت رعایت نشده؟ سؤال غلط است، چه کسی گفته همه‌ی قوانین خدا روی عدالت است. ما می‌گوئیم این حرف غلط است، ما می‌گوئیم خدا در قانونگذاری یک مصالح و اهدافی را در نظر گرفته مثل اینکه فرض کنید شما الآن یک خانه را می‌خواهید اداره کنید، یک خانم به شوهرش می‌گوید شما کار بیرون را بکن و من کار داخل خانه را می‌کنم، آیا بعد از اینکه چنین تعریفی گرفتید می شود بگوئیم خلاف عدالت کار کردید؟ چرا هر دو کار بیرون نکنیم؟ اگر هر دو کار بیرون را بکنیم چه کسی کار خانه را انجام بدهد یا بالعکس! عقل شما می‌گوید برای تنظیم امور باید یک سری مسئولیت‌ها برای مرد باشد و یک سری مسئولیت‌ها برای زن باشد. حالا اگر گفتیم مسئولیت بیرون با مرد و مسئولیت درون با زن، به این معناست که ما روی عدالت کار می‌کنیم؟ چه ربطی به عدالت دارد؟ این برای تنظیم امور است، خداوند هم در احکامش امور را تنظیم کرده، بار اقتصادی جامعه و خانواده را روی دوش مرد گذاشته و اصلاً این یک احترامی برای زن است. به زن می‌گوید مخارج و نفقه و ... نباید به عهده‌ی تو باشد، این مرد باید کار کند و زحمت بکشد و پول دربیاورد، با احترام به عنوان یک واجب در اختیار زن قرار بدهد، این بهتر است یا بیائیم حرف غربی‌ها را بزنیم بگوئیم صبح اول صبح که می‌شود مرد در یک جا کار کند و زن هم در یک جا، یک اسم قشنگی هم بگذاریم بگوئیم شراکت اقتصادی، کجای این شراکت اقتصادی است؟ این انهدام خانواده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: زن تا ساعت 2 و 3 کار می‌کند و مرد هم کار می‌کند، دیگر چه قوه‌ای می‌ماند برای اینکه این زن بخواهد تدبیر درون خانه را بکند،‌ تربیت بچه‌اش را به عهده بگیرد. لذا ببینید اینهایی که زن و مردشان کار می‌کنند بچه‌هایشان از نظر تربیتی نه متأثر از مادرند و نه متأثر از پدرند، متأثر از بیرون خانه، ‌یا یک کارگری که گذاشتند اینها را اداره کند. پس اصلاً ما می‌گوئیم این ریشه خراب است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسی گفته خدا در جعل احکام و قانونگذاری باید عدالت را رعایت کند؟ گفت: نه. خدا باید در اعمال عدالت را انجام بدهد، کسی که کار خوب انجام می‌دهد و کسی که کار بد انجام می‌دهد اگر خدا بخواهد اینها را با یک نحو مجازات در نظر بگیرد خلاف عدالت است، لذا قیامت مثقال ذرة خیراً یرة با مثقال ذرة شرّاً یرة حسابش جداست.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به روایتی از امام هادی مبنی بر این‌که «الناس فی الدنیا بالاموال و فی الآخرة بالاعمال» بیان کرد: قیامت هر کسی هر مقدار عملی که با خودش آورده باشد، عدالت آنجاست که خدا این کسی که در دنیا خوبی کرده با آن کسی که بدی کرده را یک نحو جزا ندهد ولی مسئله‌ی قانونگذاری، مسئله‌ی جعل قانون، آن کسی که یک قانون می‌گذارد بر یک خانه‌ای، بر یک شهری، خدا می‌خواهد یک قانون قرار بدهد از اول خلقت تا آخر خلقت، باید تنظیم کند. آمده تنظیم کرده، جهاد بر زن واجب نیست، بر مرد واجب است. نفقه بر مرد واجب است و بر زن واجب نیست، اینها تنظیم امور است. حتی این نکته را بگویم چون شاید در ذهن شما این سؤالات باشد؛ غالباً سؤال می‌کنند یعنی چه زن که می‌خواهد از خانه بیرون برود باید با اجازه‌ی شوهرش باشد، مگر زن اسیر است؟ می‌گوئیم این را برای شما بد معنا کردند؛ این را اگر تحلیل کنی که زن باید با اذن مرد از خانه خارج شود به چه معناست، به این معناست که اسلام به مرد می‌گوید تو اینقدر باید مسئولیت داشته باشی که اگر خانم‌ات از خانه بیرون رفت مسئولیتش پای توست، اگر صدمه‌ای خورد، اگر از جهت امنیتی مشکلی پیدا کرد تو مسئولی. یعنی در هر حقیقت مرد را موظف به مراقبت از زن کرده، این بد است؟ این قانون با عقل سازگاری ندارد؟ با وجدان و فطرت سازگاری ندارد؟‌ شما الآن بچه‌تان می‌خواهد از خانه بیرون برود، فطرت‌تان می‌گوید یک چیز طبیعی است می‌گوید کجا می‌خواهی بروی؟ بچه بگوید به تو چه، این جواب است. این مادر دارد دلسوزی می‌کند که این بچه از خانه که بیرون می‌رود کجا می‌رود، زن یک موجودی است که مورد هجمه‌ی هواپرستان و افراد شیطان پرست و شیطان مآب و شیطان صفت قرار می‌گیرد مرد باید مراقبت کند.

وی ادامه داد: حالا این قانون که بگوئیم زن باید با اجازه‌ی مرد از خانه بیرون برود را بگوئیم این با عدالت سازگاری ندارد، این قانون را بردارید. مرد نداند امروز زنش کجا می‌خواهد برود؟ چه جلسه‌ای می‌خواهد شرکت کند،‌ چه زمانی می‌خواهد برگردد؟ اینها چیزهایی است که خیلی باید دقت بشود. جعل قانون بر اساس مصالح دیگری است غیر از مسئله‌ی عدالت.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: یک آقایی دو جلد کتاب نوشته بود درباره حقوق زنان، در مقدمه‌اش نوشته بود باید بر اساس عدالت باشد، گفتم تو یک مقدمه‌ای نوشتی و پایه‌ای گذاشتی که تمام حرفهایت اشتباه است. این مقدمه را از کجا بپذیریم؟ مثالش را عرض کردم همان مثال خانه و تنظیم امور، خدای تبارک و تعالی امور عالم را تنظیم کرده، بحث عدالت هم نیست، این حیوان را قرار داده که برای اینکه انسانها گوشتش را در مسیر کمال خودشان استفاده کنند، بعد بگوئیم این کجایش عدالت است، من از گوشت او بخورم چرا او از گوشت من نخورد؟ اگر این حرف عدالت را به میدان بیاوریم خیلی سؤالات و اشکالات مطرح می‌شود.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که قانونگذاری بر اساس یک ملاکات دیگری هست که ربطی به عدالت ندارد. چرا زن قاضی نشود، اظهار داشت: من یک وقتی برای طلبه‌ها در درس می‌گفتم؛ قضاوت یک شغلی است که روی قاضی را کاملاً در فشار قرار می‌دهد و خانم‌ها با آن ظرافت روحی که خدای تبارک و تعالی برایشان قرار داده صدمه می‌خورند، قضاوت یک امر واجبی است یعنی اگر یک مجتهد جامع الشرایط دو نفر به او مراجعه کردند در یک نزاعی، گاهی اوقات این نزاع ساعتها، روزها، گاهی پرونده‌های ده بیست جلدی می‌شود، وظیفه دارد. حالا خدا این وظیفه را برای زن‌ها قرار نداده، این به معنای ضعف عقلانی آنها نیست، ممکن است یک خانمی در جامعه ما پیدا شود که مواد حقوقی را از بسیاری از قضات بهتر بلد باشد و لذا وکالت زن را هیچ کس اشکال نکرده! زن می‌تواند وکیل بشود، ولی قضاوت می‌خواهد با متهم و مجرم، مجرمی که مسئله‌ی خونریزی و جنایت و ... با آن سر و کار دارد. اسلام آمده کرامت زن را حفظ کرده که در معرض این حوادث قرار نگیرد اما برای مرد واجب کرده که اگر شرایطش را داری و بلد هستی باید قضاوت کنی.

وی با بیان این‌که اگر مسئله‌ی عدالت را مطرح کنیم خیلی سؤالات اصلاً دیگر قابل جواب نیست، بگوئیم اینجا عدالت چه عدالتی است؟ بیان کرد:‌ چرا این فرش آنجا نیفتاد و آن اینجا نیفتاد، پس الآن تبعیض است. این چه ربطی به عدالت دارد؟‌بهترین مثال چینش یک خانه است، شما در آشپزخانه ظرف را یک جا قرار می‌دهد،‌ یخچال را یک جا قرار می‌دهید، شستن را یک جا قرار می‌دهید، بگوئیم این عدالت است. اگر آنجایی که محل شستن بود را این طرف می‌آوردید خلاف عدالت می‌شد، نه! این چینشی است که شما تشخیص دادید برای نظم این آشپزخانه این کار را انجام بدهی این احکام هم از همین منوال است.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: مسائل اساسی خودتان را خیلی خوب فکر کنید، سؤالاتی که دارید از طریق اهلش، آنهایی که واقعاً بتوانند و تسلط داشته باشند برای جواب آنها، سؤال بدون جواب ما نداریم، من خیلی روشن عرض کنم که در مورد بانوان سؤال بدون جواب نداریم، جواب هم که می‌گویم نه جوابی که پسند شخص من باشد، جوابی که روی میزان و طبق منطق است.

وی با تبریک حلول ماه رجب و ولادت امام باقر گفت: امام باقر فرمود از گناهان کوچک مراقبت و خودداری کنید چون همین گناهان کوچک در قیامت مورد سؤال واقع می‌شودو در بعضی از روایات هست که گاهی اوقات غضب خدا در یک گناه کوچک است، انسان گاهی اوقات دیدید که در زندگی‌اش می‌گوید من نمی‌دانم چرا زندگی من گره خورده، اما توجه ندارد، یک گناه کوچکی کرده غضب خدا در همان بوده، از خودتان خیلی مراقبت کنید، پاکدامنی خودتان را حفظ کنید، هیچ سرمایه‌ای برای زن و مرد بالاتر از پاکی و عفّت نیست، در محیط‌هایی که تشریف می‌برید دانشگاه و غیر دانشگاه، واقعاً کرامت خودتان را حفظ کنید و از نظر علمی انشاء الله روز به روز سطح علمی خودتان را بالا بیاورید.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که احتراز از بی‌ادبی، بی‌حیایی، حیای در کلام خیلی مهم است، گفت: خیلی از زن و شوهرهایی که خدایی نکرده بین‌شان اختلاف به وجود می‌آید حیای در کلام ندارند یا مرد ندارد یا زن ندارد یا هر دو ندارند و الا اگر در یک زندگی حیاء در کلام باشد یعنی زن بتواند و بداند با چه لسانی با شوهرش حرف بزند، مرد هم بداند با چه لسانی حرف بزند هیچ وقت بین اینها اختلاف به وجود نمی‌آید، حیای در کلام، حیای در نگاه و این گونه امور را انشاء‌الله رعایت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان