ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

قیامت دار رابطه و ضابطه نیست/ تبیین ولایت مطلقه و خاصه الهی

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم تاکید کرد: انسان در دنیا با ضابطه یا رابطه مشکل خود را حل می‌کند، اما در قیامت رابطه و ضابطه در کار نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 27 اردیبهشت ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم در سخنانی گفت: روز قیامت روز اجتماع و جامعه نیست روز جمع است و روز فرد است و این جمع، عین فرد است. در دنیا هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند زندگی اجتماعی داشته باشد و کسی که به جنگل پناه می‌برد زندگی حیوانی دارد. در آخرت همه جمع هستند و همه هستند اما تک هستند و کسی نمی‌تواند مشکل دیگری را حل کند نه ضابطه و نه رابطه حاکم است.

وی ادامه داد: انسان در دنیا یا با ضابطه و یا با رابطه مشکل خود را حل می‌کند اما در قیامت رابطه در کار نیست زیرا همه از خاک برخاسته‌اند و در آن روز هر کسی از برادر و مادر و فرزند خویش فرار می‌کند و هر کسی میهمان سفره خویش است و باید ره توشه را از الان ببرد و دار ضابطه هم نیست زیرا سرای عمل نیست و هر کس هر توشه‌ای برداشته همان بهره او خواهد بود.

قیامت؛ روز فصل و فرقان

وی با بیان اینکه قیامت روز فصل و فرقان است زیرا هر کس را به تنهایی مورد عتاب و عقاب و ثواب قرار می‌دهند تصریح کرد: در برزخ رشد علمی فراوان است اما رشد عملی وجود ندارد و کاری نمی‌تواند انجام بدهد که بتواند به رشدی برسد بلکه خیرات و مبرات و نتایج کارهای دنیایی به او می‌رسد. در آنجا تائب نمی‌تواند به ثواب بیشتری برسد و مجرم نمی‌تواند تائب شود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه رویا گاهی گوشه اندکی از فضای قیامت را می‌تواند برای ما تداعی کند عنوان کرد: در رویا سخنان و رفتارهای فرد محصول ملکات نفسانی اوست زیرا زبان از کنترل او خارج است و در رویا خداوند گوشه‌ای از رخدادهای قیامت را به او نشان می‌دهد و هر کسی در بیداری قبلی ملکاتی داشته باشد در رویا نیز آن را به منصه ظهور می‌گذارد.

اختیاری بودن ایمان

این مرجع تقلید با اشاره به اختیاری بودن ایمان به خدا اظهار کرد: اگر خدا می‌خواست همه مردم اهل ایمان بودند و هیچکس کفر نمی‌ورزید ولی نخواست و مردم هم مختار آفریده شدند. لذا  همه امور الهی براساس مشیت و حکمت اوست و با هیچ وسیله و توسلی از خدا نمی‌شود خواست که معاذالله کار غیر حکیمانه بکند و توسلات باید در مسیری باشد که با حکمت الهی سازگار است.
جوادی آملی بیان کرد: همان طور که خدا رحمت رحمانیه و رحیمیه دارد ولایت مطلقه و ولایت خاصه نیز دارد که ولایت مطلقه خدا با کل نظام است که خدا ولی نظام هستی است و به آنها هستی بخشیده است و همه را تدبیر می‌کند.

وی تاکید کرد: در نظام تشریع نیز نظام خاصه و ولایت خاصه دارد اما کسانی که بیراهه رفته‌اند از ولایت الهی محروم شده‌اند و هیچ ولیی از آنها حمایت نمی‌کند و آتش، ولی آنهاست.

آتش ولی کافران و مشرکان است

وی افزود: براین اساس گروهی در تدبیر شعله هستند و تبهکاران از ولایت حاصه طرفی نمی‌بندند و فرمود اگر کسی تحت ولایت دیگری قرار گیرد باید بداند که خود او آ دیگری تحت ولایت مطلقه الهی هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان