آیت الله العظمی صافی:

گسترش فقه بازار، احیای امر اهل بیت(ع) است/ لزوم تقویت رابطه بازار با حوزه

گروه حوزه‎های علمیه: آیت ‎الله العظمی صافی گفت: گسترش فقه در کسب و کار و بازار و آشنا کردن بازاریان با متن دین همان احیای امر اهل بیت(ع) است زیرا در گذشته بازاریان از مهمترین علاقه مندان به حوزه بودند و خود، بیانات دین را فرا می گرفتند و به مردم نیز آموزش می‎دادند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی صافی امروز 28 خرداد در دیدار با آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‎های علمیه با اشاره به حرکت حوزه در زمینه گسترش فقه بازار گفت: این حرکت بسیار مبارک است که از ماه مبارک رمضان آغاز شده و قلب امام زمان(عج) را شاد می کند.

وی افزود: گسترش فقه در کسب و کار و بازار و آشنا کردن بازاریان با متن دین همان احیای امر اهل بیت(ع) است زیرا در گذشته بازاریان از مهمترین علاقه مندان به حوزه بودند و خود بیانات دین را فرا می گرفتند و به مردم نیز آموزش می دادند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: سابقه رابطه بازار و حوزویان و حوزه دین بسیار گسترده است و به یاد دارم که در گذشته عده بسیاری از بازاریان ارتباطات وسیعی با روحانیت داشتند و فضای خوبی را برای رشد دین ایجاد می کردند.

وی گفت: در گذشته کتاب «انیس التجار» که به بیان همین احکام می پرداخت وجود داشت ولی در این زمینه باید کاری کنیم که نسل جدید بازاری هم این ارتباط را داشته باشد و بداند که چه معاملی و به چه شکلی درست یا نادرست است.

این مرجع تقلید بیان کرد: اعتقاد داریم که ارتباط هرچه بیشتر حوزویان با مردم و متدینین بازاری نقش مهمی در ارتقای دین در جامعه دارد و این افراد خود بهترین مبلغان برای دین و صیانت از احکام الهی هستند.

وی گفت: متاسفانه این امور در حال فراموشی بود و نسل جوان بازار ارتباط گسترده ای که در گذشته بین بازار و حوزه بود را ندارند که این ارتباط باید ایجاد شود و نسل جوان بازاری در جریان این مباحث قرار گیرد.

این مرجع تقلید با ذکر این نکته بسیاری از یاران ائمه و راویان حدیث از جمع بازاریان بوده اند، اظهارکرد: این موج خوب که از حوزه قم آغاز شده است باید به همه کشور منتقل شود و مسیر زندگی مردم را نیز تغییر دهد

گفتنی است در ابتدای این مراسم آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‎های علمیه کشور، آیت الله صافی را از پیشگامان ارتباط حوزه و بازار دانست و گفت: ایشان با اجازه استفاده مسجد امام حسن عسکری(ع) برای فعالیت تبلیغی و فرهنگی و علمی در زمینه فقه کسب و کار گامی مهمی در این زمینه ایجاد کردند.

وی افزود: در گذشته بسیاری از مدارس در دل بازارها ساخته می شد زیرا تجاز همیشه با علما ارتباط داشتند و احکام را از علما فرا می‎گرفتند که در این زمینه این حرکت از قم و مسجد امام حسن عسکری(ع) در ماه رمضان آغاز شده است که امیدواریم به زودی به یک حرکت ملی تبدیل شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر