ماهان شبکه ایرانیان

محمدعلی اسدی‌نسب:

اسلامی‌سازی علوم نیازمند تحول عمیق در نظام آموزشی حوزه است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: اسلامی‌سازی علوم نیازمند تحول عمیق در نظام آموزشی حوزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی نسب، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: با وضعیت کنونی نظام آموزشی در حوزه، افراد نمی‌توانند در مباحث میان رشته‌های تولید دانش داشته باشند و باید تحول عمیقی در نظام آموزشی حوزه ایجاد شود.

وی افزود: تحول در میان‌رشته‌ای‌ها نیازمند تخصص یک فرد در هر دو رشته است، بنابراین فرد باید خود به صورت خودجوش و خودکار در این زمینه فعالیت داشته باشد و در هر دو رشته علوم و قرآن یا به طورکلی علوم اسلامی و انسانی متخصص شود یا باید فرایند آموزشی تغییر یابد و متخصصان هر دو رشته از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

اسدی نسب اظهار کرد: اقداماتی در این زمینه به طور مثال در جامعه المصطفی(ص) صورت گرفته و کارهای خوبی هم انجام شده است ولی این مقدار اندک است.

کمبود امکانات؛ مانع سرعت‌بخشی به روند تحول

وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی آن در حوزه جدی گرفته شده ولی بعضا کمبود امکانات وجود دارد و یا برخی ممکن است انگیزه‌ای برای این مسئله نداشته باشند تصریح کرد: با وجود اقدامات خوب صورت گرفته در این عرصه، باید مرکز مستقلی برای آموزش و پژوهش در زمینه مباحث میان رشته‌ای ایجاد شود.

دبیر علمی همایش مبانی و منطق علوم انسانی در آراء علامه طباطبایی اظهار کرد:  قرآن کریم منبع لایزال و نامحدود برای استخراج علوم انسانی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تاکید داشته‌اند که علوم انسانی را از قرآن استخراج کنید ولی مقدمات آن در حوزه به اندازه لازم و کافی فراهم نیست.

روند تحول علوم انسانی نظام‌مند نشده است

وی بیان کرد: ممکن است آموزش به صورت غیرنظام مند در این زمینه باشد که حتی تحول هم ایجاد کند ولی چیزی به صورت نظام‌مند سراغ نداریم البته این مسئله مختص حوزه نیست در دانشگاه هم به صورت نظام مند به آن پرداخته نمی‌شود بلکه بیشتر تحقیقات و حرکت‌ها در این زمینه فردی است و بر تلاش و نبوغ برخی افراد استوار است.

اسدی نسب عنوان کرد: برای نظام‌مند کردن بحث تحول در علوم انسانی باید مدرسان و استادانی به کار گرفته و یا تربیت شوند که از عمق لازم برخوردار باشند ضمن اینکه دروس مناسبی نیز برای این مقوله تدوین و تالیف شود که البته در برخی مراکز حوزه و دانشگاه همان طور که گفتم این روند زمان‌بر شروع شده ولی باید نظام‌مند شود.

فراخوان همایش

یادآور می‌شود، همایش مبانی و منطق علوم انسانی در آراء علامه طباطبایی با تاکید بر تفسیر المیزان به دبیری علمی حجت‌الاسلام اسدی نسب و از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فراخوان شده و در حال دریافت آثار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان