![](/Upload/Public/Content/Images/1396/04/05/1413230795.jpg)
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله محمدتقی مصباح یزدی، یکشنبه شب 7 تیر ماه در درس اخلاق خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به فرازی از دعای امام سجاد(ع) در خصوص رابطه خدا و انسان گفت: حضرت در این دعا، به فرازهایی اشاره میکند که در آن انسان مقام خود را در مقابل خدا تعریف و امتیازاتی را که خدا به این روابط داده است بررسی میکند.
وی افزود: شکرگزاری یکی از اجزای اصلی دعاهای ماست؛ در واقع شکر است که باعث ارتقای انسان و مزید نعمت خواهد شد؛ یکی از نعماتی که باید برای آن شکری بی پایان در نظر گرفت، نعمت دین اسلام است که خود خداوند فرموده آن را پسندیدیم و برای شما در نظر گرفتم.
مصباح یزدی اظهار کرد: دین اسلام بود که قل و زنجیرها را از پا و گردن مردم باز کرد و از دوش آنها غم و غصه را برداشت زیرا این دین در عین راحتی، دینی بسیار جذاب و پرکشش و عمیق و دقیق و با برنامه است.
وی گفت: هیچ یک از شرایع دینی، عقلی و بشری و حتی ادیان گذشته این برنامه دقیق را برای زندگی انسان نداشتند که از قبل از تولد تا لحظه مرگ انسان، برای آدمی برنامههای مدون بچیند و او را در زندگی یاری کند؛ در واقع شکر دین همان شکر نعمت هدایت است که ما به واسطه دین اسلام هدایت شده ایم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اکثر انسانها زمانی که سخن از شکر نعمت میشود به یاد نعمات مادی و نعماتی هستند که به یاد دارند یا دیدهاند ولی نعمت عقل و هدایت و دین از بزرگترین این نعمتها است که دیده نمیشود.
وی گفت: اگر انسان قدر و ارزش و مقام و جایگاه معرفت و نعمات معنوی را بداند متوجه خواهد شد که هیچ نعمت مادی در مقابل این نعمات معنوی قابل قیاس هم نیست زیرا نعمات معنوی هم خیر دنیا را اکثرا به همراه دارد و هم خیر آخرت را.
وی بیان کرد: یکی از دلایل فهم این مسئله آن است که اگر انسان از نعمتهای مادی بدون داشتن معرفت استفاده کند نه تنها این نعمات سودی برای او ندارد ممکن است مایه ضرر و خسران او را فراهم کند؛ در حقیقت معرفت است که میتواند راه را به انسان نشان میدهد و تشخیص میدهد که چه نعمتی برای انسان سود دارد و باید به چه شکل از این نعمت استفاده کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نعمت حقیقی آن است که برای انسان سودی داشته باشد که به درد آخرت بخورد و این مطلب از طریق معرفت شناخته میشود یعنی انسان با معرفت است که میفهمد چه چیزی نعمت است وگرنه برخی چیزها اصلا نعمت نیست ولی ما تصور میکنیم که نعمت است.
وی گفت: برخی انسانها در بسیاری از مواقع قدر نعمتهای خدا را نمیدانند اکنون در برخی کشورها قدر عقل را نیز نمیدانند و با خوردن مسکرات حتی میخواهند لحظاتی از شر عقل راحت شوند؛ انسان با عقل به هر چیزی نگاه مثبت میکند ولی بسیاری عقل را نیز نعمت نمیدانند و سعی میکنند در حالت خلا به سر ببرند.
مصباح یزدی با ذکر این مطلب که انسان برای بهتر زندگی کردن همیشه راه حلهای بسیاری را انجام داده است، بیان کرد: انسان در طول تاریخ تلاش کرده است که بتواند بر مشکلاتی چون بیماریها غلبه کنند ولی همیشه هم موفق نبودهاند؛ انسان بر برخی بیماریها غلبه کرده است ولی صدها بیماری جدید بدون درمان بوجود آمده است که بشر را به کام مرگ میکشد.
وی گفت: انسان هنوز به وجود خود مسلط نشده است و جسم خود را نیز به شکل صددرصد درمان نکرده که به سراغ روح برود؛ تازه دانشمندان زیادی هستند که روح را نیز انکار میکنند و کل روح انسان را تابعی از تحرکات اعصاب و مولکولهای مغز تفسیر میکنند.
وی اظهارکرد: روح انسان مثل جسم و بیشتر از آن نیاز به پاکسازی و بهداشت و درمان دارد ولی وقتی بشر آن را انکار میکند جای دین در مقابل او قرار میگیرد؛ این هم نشانه این است که همیشه عقل نمیتواند انسان را به سازی و سالم سازی کرده و او را به خوبی مدیریت کند زیرا یکی از دو بعد انسان را نیز انکار میکند و اصلا به فکر درمان آن نیز نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در مسایل اجتماعی و سیاسی نیز بشر پیشرفتهایی داشته است که توانسته برای خود فرمولی از توابع مختلف تعریف کرده تا مشکلات خود را در پناه آنها حل کند؛ در حقیقت با تشکیل نهادها و وزارت خانهها سعی کرده مشکلات خود را تقسیم و یک به یک آنها را حل کند.
مصباح یزدی بیان کرد: همه این مسایل نشان میدهد که انسان عقلی کامل ندارد که بتواند تا ابد با پشتوانه عقلی خود همه مشکلات را حل کند؛ در واقع در این دنیا انسان باید به مدد دین بکارد و در دنیای دیگر آن را برداشت کند نه اینکه تصور کند در دنیای بعد هم میتواند با همین عقل به پیشرفت برسد زیرا در بهشت یا جهنم فقط خداست که ما را هدایت میکند و آنجا جای کار نیست.
وی گفت: اگر تصور کنیم که انسان با یک نسخه میتواند این دنیا را بهسازی کند تصوری اشتباه است؛ انسان حتی برای رابطه با خدا نیز برنامه دقیق و مدون ندارد و نمیتواند برای خود برنامه بنویسد.
وی عنوان کرد: مکاتب عرفانی مادی در بهترین حالت تواضع در مقابل خدا را نشان میدهند ولی کدام مکتب است که برای همه حالات انسان برنامه و حتی دعای خاص تعریف کند.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: انسان بدون دین و شریعت نمیتواند به جایی برسد؛ انسان بدون دعا و بدون نیایشی که از ائمه فراگرفته نمیتواند برنامه زندگی خود را پیدا کند و خود را به خدا نزدیک کند و به همین خاطر است که باید گفت بشر بدون خدا و دین راه خود را گم می کند و معنی اهدناالصراط المستقیم را نمیفهمد.