به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) این اهتمام به روزآمدی و پاسخ به مسایل شرعی مخاطبان در اسراع وقت، سبب شده است تا دفاتر علما و مراجع معظم تقلید اقدام به ایجاد سایتهای اطلاعرسانی و راهاندازی سیستم پیامکی پاسخگویی به سؤالات شرعی کنند تا بتوانند با استفاده از این تکنولوژی فراگیر امروزی، گامی در راستای ترویج بیشتر مسایل شرعی بردارند.
اما متاسفانه بعد از گذشت مدتی از راهاندازی این پیامکها یا دیگر جوابگویی وجود ندارد و یا اگر پاسخگویی صورت میگیرد، دیرتر از زمانی است که مخاطب انتظار آن را میکشد. به عنوان نمونه کافی است روزی برای پرسش از یک حکم شرعی پیامکی بزنید و سؤالی بپرسید. یا اصلا جوابی نخواهد آمد و نخواهید شنید و یا ساعتها بعد پاسخ آن میآید. البته نباید از حد انصاف گذشت، زیرا این مسئله مختص تمامی دفاتر نیست و دفاتری مانند دفتر آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی بلافاصله پاسخ میدهد و دفتر آیتالله موسوی اردبیلی نیز اگرچه با فاصلهای نیم تا یک ساعت جوابگوست.
گذشته از وضعیت این دفاتر که کار ذاتی آنان شاید پاسخگویی پیامکی به مسایل نباشد، ولی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دارای چنین فعالیت ذاتی است و طبیعتا باید طبق اعلام خودشان از طریق پیامک، اینترنت و تلفن و ... به مسایل شرعی و سؤلات اعتقادی پاسخ دهند، ولی فعالیت پیامک این مرکز هم قدری دیرهنگام مخاطب را به جواب میرساند که ممکن است مخاطب از قید دریافت پاسخ منصرف شود.
البته ممکن است گاهی اختلالات مخابراتی و گاهی هزینههای محتمله باعث بروز این مسایل شود، ولی سؤال این است که اگر امکان چنین خدمتی برای مرکز و دفتری فراهم نیست قول آن را به مخاطب ندهند تا شایبه صوری بودن چنین خدمتی به ذهن متبادر نشود، همان طور که دفاتر و مراکزی هم هستند که این امکان را ندارند و کسی گلایه ای هم از آنان ندارد.
این در حالی است که براساس آنچه در یکی از پایگاههای اطلاعرسانی قید شده، آمده است، طبق اعلام رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، هموطنان عزیز میتوانند برای ارتباط با این مرکز، با توجه به حجم زیاد تماسها، با استفاده از شماره پیامک 30009640، به صورت شبانه روزی و 24 ساعته، سوالات فقهی و احکام شرعی خود را ارسال کنند و در اسرع وقت پاسخ سوالاتشان را دریافت نمایند.
حجتالاسلام والمسلمین علی مخدوم، رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در گفتوگو با ایکنا درباره علت تاخیر در پاسخ به پیامکهای ارسالی میگوید: بنای ما بر این است که معمولا تا 24 ساعت پاسخ را بدهیم، ولی برخی مواقع ممکن است پیامک از سوی مخابرات دیرتر از زمان مورد نظر به دست ما برسد.
وی اظهار کرد: چون حجم انبوهی از دو هزار پیامک در روزهای عادی تا 7 هزار پیامک در روزهای شلوغ به سامانه ما ارسال میشود، لذا پاسخگویی در زمان اندک با دشواری خاص خود مواجه است.
البته گاهی وضعیت شماره تلفنهای این دفاتر هم از وضع خوبی برخوردار نیست، البته نه اینکه کسی جوابگو نباشد بلکه به علت مراجعه بیش از حد مخاطبان، و محدود بودن خطوط، سبب میشود این تلفنها دائما در وضعیت اشغال باشند که عملا امکان خدمترسانی شرعی با اختلال مواجه میشود و فردی که معمولا هم می خواهد پاسخ خود را به سرعت دریافت کند، باید مدت قابل توجهی وقت خود را در صف تلفن بگذراند.
براساس این گزارش، سیستم پیامک شمارههای دفاتر مراجع تقلید به صورت فهرست وار به شرح زیر بیان شده و ارتباط پیامکی خبرگزاری ایکنا برای تهیه این گزارش نیز بر این اساس انجام شده است:
دفتر آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی 30007479 (برای فعال سازی ارسال عدد 2 به سامانه)
دفتر آیتاللهالعظمی موسوی اردبیلی 10009191
دفتر آیتاللهالعظمی علوی گرگانی 100006020
دفتر آیتاللهالعظمی جوادی آملی 30007296 (موسسه اسراء)
دفتر آیتاللهالعظمی حسینی شاهرودی 004747476060
دفتر آیتاللهالعظمی مدنی تبریزی 30006722
دفتر آیتالله رحیمی آزاد 09382201630 (برای فعال سازی ارسال نام و نام خانوادگی)
دفتر آیتالله یثربی 3000722708
دفتر آیتالله سید علی حسینی میلانی 10001414 (ارسال عدد 123 به سامانه)
دفتر آیتالله صفایی بوشهری (امام جمعه بوشهر) 0006106
دفتر آیتالله مجتهد شبستری (امام جمعه تبریز)09395179399
به نظر میرسد بازتعریف کارکرد این سامانهها و همچنین نحوه فعالیت آن باید در دستور مراکز دینی و به خصوص دفتر مراجع معظم تقلید قرار گیرد چرا که در پاسخ به مسائل شرعی به خصوص با استفاده از ابزار نوین، چشم امید مردم به آنان است.