مراسم اختتامیه همایش حدیث رضوی برگزار شد/ دریافت ۱۰۹ مقاله

گروه حوزه‎های علمیه: مراسم اختتامیه سومین همایش حدیث رضوی ۱۵ مهر در موسسه دارالحدیث و با حضور آیت الله ری شهری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا، معاون فرهگی موسسه دارالحدیث امروز 15 مهر در سومین همایش حدیث رضوی گفت: امام رضا(ع) ولایت مداری را شرط بهشتی شدن و محشور شدن با ائمه در بهشت دانسته‎‌اند.

300 اثر در اولین همایش

سبحانی نیا بیان کرد: سه همایش در سه سال گذشته در حوزه معارف رضوی برگزار شده است که اولین همایش با موضوع سبک زندگی با تاکید بر احادیث رضوی بود که 300 اثر ادبی و مقالات به این دبیرخانه رسید.

وی گفت: همایش دوم در زمینه نقش زمانه در صدور روایات رضوی برگزار شد که به دلیل تخصصی بودن موضوع و تاریخی بودن آن، تعداد 50 مقاله به همایش رسید.

معاون موسسه دارالحدیث بیان کرد: در پژوهش های پیشین مکتوباتی نیز داشتیم که این آثار علاوه بر مقالات همایش‎ها منتشر شد؛ همچنین حکمت نامه رضوی و یکی از آثار پیشین یک ماه پیش در کتاب سال رضوی صاحب عنوان شد.

وی افزود: انتشارات دارالحدیث نیز در بخش ناشران برگزیده آثار رضوی نیز به عنوان برگزیده انتخاب شد؛ همایش حاضر نیز با دریافت 109 مقاله از کیفیت خوبی برخوردار بوده است.

سبحانی نیا خاطرنشان کرد: در زمینه احادیث امام رضا(ع) ابعاد بسیاری وجود دارد که باید برای تدوین این مقالات فعالیت بیشتری انجام شود؛ احادیث سیره‏ و احادیث تفسیری امام رضا(ع) نیز می‎توانند موضوع همایش‎های بعدی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: دوران حضور امام در مدینه و احادیث فقهی امام نیز می‎تواند به عنوان یکی از موضوعات این همایش‎ها باشد.

وی گفت: بررسی تاریخی پیرامون فرزندان امام رضا(ع) به ویژه فرزندان معصوم(ع) حضرت می‎تواند موضوع پژوهش‎های رضویه باشد که قطعا می‎تواند کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام داد.

109 مقاله در دبیرخانه همایش

همچنین حجت‎الاسلام والمسلمین رسول رضوی، دبیر علمی همایش حدیث رضوی گفت: 109 مقاله به دبیرخانه رسید که در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفته است که در مرحله اول دو استاد کار را بررسی کردند.

وی افزود: در این مرحله 40 مقاله به مرحله دوم راه یافت و در مرحله دوم ارزیابی علمی و ارزیابی محتوایی با 22 استاد انجام شد.

رضوی افزود: از میان این 109 مقاله که توسط 133 پژوهشگر تالیف شده بود 70 مقاله توسط مردان تالیف شده بود و از نظر جغرافیایی نیز بیشترین مقالات از شهر قم و استان مازندران و خراسان رضوی بودند.

دبیر علمی سومین همایش حدیث رضوی بیان کرد: 70 درصد نویسندگان دارای تحصیلاتی تکمیلی حوزوی و دانشگاهی بودند و در زمینه کیفی نیز رشد خوبی در این همایش دیده شد.

30 درصد مقالات؛ علمی و پژوهشی

وی گفت: 30 درصد ازمقالات در سطح علمی و پژوهشی تالیف شده است همچنین دین شناسی و مهدویت بیشترین تعداد این مقالات را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه خداشناسی و امامت و صفات الهی و قرآن و اعجاز از دیگر موضوعات این همایش بودند که متاسفانه در زمینه نبوت مقاله‎ای ارسال نشد.

وی افزود: در موضوع انسان شناسی نیز تقریبا مقاله‎ای به دبیرخانه ارسال نشده است و متاسفانه رویکرد تاریخی نیز در این همایش کمتر مورد توجه واقع شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر