ماهان شبکه ایرانیان

تفکر بسیجی

به مناسبت هفته بسیج مراسمی در دانشگاه اصفهان برگزار شد که در این مراسم استاد مصباح یزدی "دام عزه" پیرامون "نقش تفکر بسیجی در تحولات سیاسی و فرهنگی" سخنرانی نمودندکه خلاصه آن را ذیلا ملاحظه می فرمایید.

اشاره

به مناسبت هفته بسیج مراسمی در دانشگاه اصفهان برگزار شد که در این مراسم استاد مصباح یزدی "دام عزه" پیرامون "نقش تفکر بسیجی در تحولات سیاسی و فرهنگی" سخنرانی نمودندکه خلاصه آن را ذیلا ملاحظه می فرمایید.

ویژگیهای بسیجی

مناسب است نخست بحثی پیرامون ویژگیهای بسیجی داشته باشیم تا زمینه بررسی تفکر بسیجی و تاثیر آن درتحولات فرهنگی،سیاسی کشور فراهم شود. بسیج عبارت است از حرکت سریع و فراگیر وتوفنده به سوی هدف والای شناخته شده. اولین عنصر در مفهوم بسیج عنصر حرکت است و در نتیجه، مردم ساکن و تنبل وبی تحرک، مناسبتی با بسیج ندارند. دومین عنصر از عناصر مؤلفه بسیج، سرعت و شتاب است و از این روحرکتهای آرام و فاقد سرعت لازم را نمی توان حرکت بسیجی تلقی کرد. ویژگی دیگر حرکت بسیجی فراگیری و جمعی بودن است وبه همین جهت حرکتهای فردی و پراکنده از حیطه حرکت بسیجی خارج است. ویژگی چهارم هدفمندی و انگیزه داری است. حرکت بسیجی یک حرکت کور و بی هدف نیست بلکه حرکتی است برخاسته از شناخت و معرفت نسبت به هدف والا و ارزشمند. هدفی که برتر از هر سود مادی و منفعت دنیوی است و از این رو جا دارد که همه مزایای مادی حتی حیات دنیوی در راه آن فدا شود و بدین ترتیب ویژگی پنجم یعنی فداکاری وایثار شکل می گیرد. ویژگیهای فرعی دیگری را می توان برشمرد که برای جلوگیری از اطاله سخن از ذکر آنها صرف نظر می کنیم.

تمثیلی برای حرکت بسیجی

برای این که موقعیت بسیج را درجامعه بهتر درک کنیم می توانیم انرژی آب را در شکلهای مختلفش موردتوجه قرار دهیم: آبی که در مخزنی ذخیره شده،انرژی پتانسیل دارد ولی چون تحرک و جریانی ندارد نه تنها منشااثری نمی شود بلکه در معرض تبخیر شدن و نیز در معرض انفعال و تعفن است. نوع دیگر چشمه های کوچکی است که مثل یک سطل آب جمع می شود واگراز آن بر دارند دوباره می جوشد و جای آن را پرمی کنداما چنان نیست که در روی زمین جریان پیدا کند و کشتزارها را سیراب کند و منشا حیات حیوانات وانسانهاشود اما نوع دیگر چشمه های پرآبی است که به صورت نهرها جاری می شود و نه تنها در اثر تبخیر نابودنمی شود و در اثر برخورد با آلودگیها نمی گندد بلکه آلودگیها را می زداید و مستهلک می کند و گیاهان و درختان را می رویاند و هزاران موجود زنده را سیراب می کند انسان بی تحرک و تنبل و راحت طلب مثل همان آب راکدی است که استعدادهایش به فعلیت نمی رسد واز عوامل اجتماعی آسیب می پذیرد و منشا خیر و برکتی برای جامعه نمی شود.انسانهایی که تقوای فردی دارند مانند چشمه های کوچکی هستند که اتصال به منبع انرژی دارند اما نه چندان که بتوانند نفعی برای دیگران داشته باشند.امابسیجی پیوسته می جوشد ومی خروشد و آلودگیها را از بین می برد و منشا حیات و رشد و بالندگی می شود.

نقش بسیج در انقلاب اسلامی ایران

نیروهای پراکنده ای که در افراد جامعه اسلامی ایران به برکت تربیت اسلامی ذخیره شده بود بانهضت وحانیت به رهبری امام راحل -رضوان الله علیه - حالت پیوستگی و وحدت یافت وبا جهت گیری صحیح به سوی هدف والای الهی به جریان افتاد و سیل آسا آلودگیهای طاغوت و عوامل طاغوتی را از سر راه برداشت و پیروزی انقلاب اسلامی را ممکن ساخت و بار دیگر با درک خطرهایی که از ناحیه گروهکهای الحادی والتفاطی از یک سو و قدرتهای استکباری تبلور یافته در جنگ تحمیلی از سوی دیگر، کیان انقلاب اسلامی را تهدید می کرد، همچون سدی شکست ناپذیر دربرابر هجوم نیروهای تجاوزگرایستاد و آنقدر مقاومت کرد تا دشمن را وادار به عقب نشینی ذلت بار نمود. پس درواقع پیروزی انقلاب بلکه وجود کشور ایران مرهون نیروهای بسیجی است و بقاء این نظام اسلامی هم درگروبقاء نیروی بسیج و قدرت و توانمندی آن است.

نقش بسیج در تحولات فرهنگی سیاسی

هرچند بسیج در دوران جنگ تحمیلی به صورت یک نیروی دفاعی و نظامی ظهور کرد اما پشتوانه فرهنگی آن اقتضای محدودیت در دایره نظامی را نداشته و ندارد وایمان به مبدا و معاد که سرمایه اصلی بسیجی است اورا آماده خدمت و فداکاری در همه صحنه های زندگی،صحنه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می کند و حضور بسیجیان با ویژگیهای روحی و فکری خاص در صحنه ها سازندگی و آبادانی و ترسیم خرابیهاو فعالیت های کشاورزی و صنعتی و آموزشی و پرورشی و دیگر نهادهای جامعه اسلامی و خدمات چشمگیرو پربار ایشان در زمینه های مختلف نمونه هایی از تاثیر تفکر بسیجی در جامعه ماست و اینک که دشمنان اسلام و انقلاب نیروهای خود را در جبهه فرهنگی متمرکز کرده و تصمیم گرفته اند که جامعه ما را از درون بپوسانند وارزشهای انقلاب را کم رنگ و ایمان مذهبی رابا وساوس شیطانی و زیرپوشش روشنفکری و علم پرستی تضعیف کند. وظیفه بسیجیان است که با تمام توان خود در برابر این خطر که بزرگترین و اساسی ترین خطرهابرای اسلام وانقلاب است قیام کنند وانواع حیله های دشمن را در زمینه های فکری و فلسفی و هنری شناسایی کرده در برابر هریک عکس العمل مناسب و سنجیده وکارآمدی انجام دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان