ماهان شبکه ایرانیان

گزارش : جهانی شدن و وظیفه ما

دکتر نهاوندیان، مدیر مؤسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی، در تاریخ ۸۲/۴/۱۲ در جمع طلاب مرکز جهانی علوم اسلامی در مدرسه عالی امام خمینی (ره) سخنرانی کرد.

دکتر نهاوندیان، مدیر مؤسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی، در تاریخ 82/4/12 در جمع طلاب مرکز جهانی علوم اسلامی در مدرسه عالی امام خمینی (ره) سخنرانی کرد.

موضوع سخن وی «جهانی شدن» و «جهانی سازی» بود. وی در ابتدا اشاره کرد که لفظ Globalization به «جهانی شدن» و «جهانی سازی» معنا می شود، و در زبان انگلیسی، هم معنای لازم (شدن=پروسه) دارد و هم معنای تعدی (کردن=پروژه). وی بر آن است که دو مفهوم «جهانی شدن» و «جهانی سازی» در دنیای امروز وجود دارد، و مهم، بازشناسی این دو از یکدیگر است. ایشان در ادامه سخنانش افزود: با توجه به پیشرفت فن آوری I.C.T ارتباطات لحظه به لحظه گسترده تر گردیده و جهان به مرز تبادل لحظه ای اطلاعات دست یافته است. وی با اشاره به تضعیف قدرت و دامنه دولتها در دوران «جهانی شدن»، گفت: بیشترین قدرت در دست شرکت های چند ملیتی است که تنها سود سهامداران خویش می اندیشند و مثل دولتها خود را مکلف به پاسخگویی نمی دانند. پیامد این امر، آن است که وقتی بازارها فراملی شوند و دولتها ملی بمانند، دولتها را تحت فشار می گذارند.

ایشان بیان داشت که پس از فروپاشی شوروی، برخی قدرتها، بویژه امریکا، فکر رهبری جهانی را در سر می پرورانند، بعضی دولتمردان امریکا بر آنند که سازمان های جهانی لیاقت رهبری جهانی را ندارند و آنان باید این سمت را در عهده گیرند. این گروه فقط، بر «اختلافات انسانی» تأکید دارند، حال آنکه باید به «اشتراکات انسانی» و «انسانیت انسان» توجه کرد.

در ادامه، دکتر نهاوندیان اشاره کرد که «جهانی شدن»، هم «فرصت» است و هم «تهدید»؛ و اگر بتوان با ابزارهای اطلاع رسانی، پیام اسلام را به ملتها رساند، بسیاری از مرزهایی که زورمندان ایجاد کرده اند، در هم نور دیده می شود.

وی در پایان گفت: از یک سو باید «جهانی شدن» را بشناسیم، و از دیگر سو در برابر «جهانی سازی» موضع بگیریم و حرکت تحمیلی فرهنگی خاص را افشا سازیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان