ماهان شبکه ایرانیان

گزارشی از همایش «راهکارها و راهبردهای تبلیغ در افغانستان»

شرائط جدیدی که در افغانستان به وجود آمده بر هیچ کس پوشیده نیست؛ شدت عملیات تروریستی و برخوردهای افراطی به نام دین از یک سو و اتهامات و تبلیغات منفی بوق های تبلیغاتی وابسته به استکبار از سوی دیگر، باعث شده که دین مقدس اسلام در سطح جهان در نظر کسانی که از روح اسلام آگاهی ندارند، به صورت یک مجموعه خشک و غیر منطقی جلوه کند

شرائط جدیدی که در افغانستان به وجود آمده بر هیچ کس پوشیده نیست؛ شدت عملیات تروریستی و برخوردهای افراطی به نام دین از یک سو و اتهامات و تبلیغات منفی بوق های تبلیغاتی وابسته به استکبار از سوی دیگر، باعث شده که دین مقدس اسلام در سطح جهان در نظر کسانی که از روح اسلام آگاهی ندارند، به صورت یک مجموعه خشک و غیر منطقی جلوه کند. و شریعت آسان محمدی(ص) برای تودة ناآگاه به صورت خشن و غیرقابل انعطاف به نظر آید.

تفاوت شرائط کنونی افغانستان با شرائط پیشین این است که اکنون این کشور با فرهنگ غرب به صورت مستقیم روبرو شده است. وجود فضای بیش از حد آزادی باعث شده که هر فرهنگی و هر نحله ای به راحتی بتواند هر چه را که بخواهد در گوش تودة ناآگاه زمزمه نماید. و بر این اساس نیز فرهنگ غرب در حال حاضر با همان شکلی که به هیچ وجه مورد پذیرش یک جامعه دینی نیست، به شدت در افغانستان تبلیغ می شود بدون اینکه وجود شرائط این چنین، برخورد متفاوت و متناسب با نیازها را از سوی مبلغین در پی داشته باشد.

مجمع اسلامی میثاق، با درک اهمیت این موضوع و برای عملی سازی شیوه های علمی تبلیغ، چنانکه سال گذشته اوّلین همایش خود را تحت عنوان «نقد و ارزیابی مجله گشایش» برگزار کرد، امسال نیز دومین همایش علمی تحقیقی خود را با حضور مبلغین، تحت عنوان «تبلیغ در افغانستان و راهکارهای آن» اختصاص داد.

جهت بهتر برگزار شدن همایش، این مجمع پس از بررسی و مشاوره پیرامون موضوع و تعیین محورها، در اول تابستان سال جاری فراخوان مقالات همایش را به استحضار مبلغان، محققان و پژوهشگران رساند و علی رغم اینکه دوماه فرصت در فراخوان مقالات، زمان کمی به نظر می رسید، شوق و احساس مسئولیت محققان موجب گردید که در این مدت کوتاه بهترین مقالات علمی و تحقیقی به دبیرخانه ارسال شود.

در طول مدتی که برای فراخوان در نظر گرفته شده بود، تعداد سی مقاله به دبیرخانه همایش رسید. و این مقالات در اوّلین فرصت توسط اعضای هیئت علمی که از علمای صاحب قلم هستند، ارزیابی و به شرح زیر رتبه بندی مقالات صورت گرفت:

امتیاز 80 به بالا درجه اول، امتیاز 65 تا 80 درجه دوم و امتیاز 50 تا 65 درجه سوم و امتیاز زیر 50 نیز درجه چهار قرارداده شد. از میان مقالات درجه یک مقالات برتر همایش انتخاب گردیدو سایر مقالات نیز آماده چاپ شد.

عناوین مقالات برگزیده عبارتند از:

1. مبلغان و چالش هائی از درون، محمد هدایت.

2. چالش ها و راهکارهای تبلیغ در افغانستان، محمد طاهر قاسمی.

3. نارسائیهای مبلغان افغانستان و شیوه های پیام رسانی، سید محمد علی موسوی.

4. کاستی های شیوه تبلیغ دین در افغانستان، سید محمد علی موسوی.

5. درآمدی بر زمینه شناسی تبلیغ؛ بررسی دو کارکرد اجتماعی دین، در افغانستان، محمد اسلم جوادی.

6. زمینه و راهکارهای تبلیغ در مدارس و دانشگاهی، محمد امان شریفی.

7. بایسته های مبلغان در شرائط کنونی افغانستان، عبد اللطیف نظری.

8. بایسته های یک مبلغ در شرائط کنونی، محمد جواد برهانی.

9. تبلیغ و تقریب بین مذاهب در افغانستان، محمد اکبری پسابندی.

10. تبلیغ و تقریب بین مذاهب در افغانستان، محمد شیخ زاده.

11. ضرورت تبلیغ در جامعه امروزی افغانستان، غلام رسول محسنی ارزگانی.

12. زمان و تبلیغ در افغانستان، زیبا رحیمی.

13. راهکارهای مقابله با جریانات سازماندهی شده ضد دینی در افغانستان، عبدالقیوم آیتی.

14. کاستی های تبلیغات دینی در افغانستان، محمد علی ابراهیمی.

15. افغانستان، تبلیغ و راهکارهای آینده، سید محمد علی موسوی کامل.

برنامه های اجرا شده در جلسه نهایی همایش

در جلسه نهایی حجت الاسلام والمسلمین آقای اعرافی دربارة تبلیغ، اهمیت و راهکارهای آن در شرائط کنونی سخنانی ایراد کرد. ایشان یادآور شدند: «در شرائط فعلی جهان، تبلیغات ضد ارزشی به شدت صورت می گیرد و در این میان می بایست تبلیغات اسلامی علاوه بر استفاده از تجربیات و دستاوردهای روش سنتی تبلیغ، از روش ها وامکانات جدید نیز بهره بگیرند

ایشان به مسئله جهانی سازی اشاره کرده و بیان داشتند: «در روند جهانی سازی اگر از شرائط به دست آمده استفاده مناسب نمائیم در پیشبرد اهداف دینی مؤثر خواهد بود و اگر نتوانستیم استفاده صحیح بکنیم، ممکن است آثار نامطلوبی به جای بگذارد. ایشان در ادامه علمای دینی افغانستان را ذخیره بزرگ دانسته و نقش آنها را در سرنوشت آینده افغانستان و گسترش فعالیت دینی کشور مهم خواندند و فرصت به دست آمده در افغانستان را مناسب برای فعالیت دینی دانسته و در ادامه به برنامه ها و طرحهای مرکز جهانی علوم اسلامی دربارة افغانستان اشاره کردند.

همایش بعد از نماز ظهر و عصر دوباره شروع به کار نمود. در بخش نخست، رئیس مجمع اسلامی میثاق، از اهداف فعالیت ها و طرح های انجام شده و در دست اقدام مجمع سخن گفت. و برگزاری چند همایش علمی و چند میزگرد، انتشار نشریه گشایش، تهیه و نشر سایت اینترنتی، کتابخانه و ... را از جمله فعالیت های انجام شده توسط مجمع نام برد. ایشان برگزاری همایش راهکارها و راهبردهای تبلیغ در افغانستان را، نقطه عطفی در روند فعالیت های دینی کشور دانستند.

در پایان صاحبان مقالات برتر جوایز خود را از دست آقایان حضرات: آیة الله صادقی بروافی، حجة الاسلام و المسلمین محامی و حجة الاسلام و المسلمین عمرانی دریافت داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان