نامه ها ؛ حجة الاسلام والمسلمین سید محمد رضا حسینی(دام عزه العالی)

سردبیر محترم مجله پژوهش و حوزه

سردبیر محترم مجله پژوهش و حوزه

سلام علیکم

تاکنون دو شماره از نشریه وزین «پژوهش و حوزه » به دفتر کانون رسیده است. بحمد الله «پژوهش و حوزه » بستر مناسبی را جهت ارائه و طرح موضوع ها و نیازهای پژوهش دینی فراهم ساخت که در آن ثمره اندیشه های خلاق طلاب جوان در غالب نشریه ای پویا عرضه می گردد.

کانون ضمن آرزوی موفقیت، پیشنهادهای ذیل را تقدیم می دارد:

1. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار از اولین نمایشگاه مراکز علمی پژوهشی حوزه علمیه قم، امید می رود این نشریه در سازماندهی مراکز پژوهشی ابتکار عمل را به دست گیرد.

2. از محققین و دین پژوهان ارجمند پرتلاش خواسته شود تا برنامه تحقیق و پژوهش خود را به همراه بهترین شیوه و کارآمدترین روش عرضه کنند تا طلاب و فضلای جوان حوزه با روش تحقیق آشنا شوند و از آن بهره گیرند.

3. جهت تشویق نویسندگان جوان، با چهره های فضلای جوان و موفق در امر پژوهش گفتگو شود.

4. صفحه ای از نشریه به پاسخگویی سؤالات مربوط به امر پژوهش و تحقیق اختصاص یابد.

5. بخشی از نشریه را به معرفی منابع و مصادر مهم در حوزه های مختلف تحقیق و پژوهش اختصاص دهید.

امید آن می رود که پژوهشگران و فرهیختگان حوزه، فعالیت های پژوهشی خود را از طریق نشریه معزز «پژوهش و حوزه » به اطلاع علاقه مندان به پژوهش و تحقیق در حوزه علوم اسلامی برسانند و ما در هر شماره شاهد رشد و بالندگی این نشریه نوپا باشیم.

دبیر کانون نویسندگان فضلای قمی حوزه علمیه قم

علی بنایی، 23/8/1379

هیئت محترم تحریریه، نویسندگان و پدیدآورندگان

و سردبیر محترم فصلنامه پژوهش و حوزه(دامت افاضاتهم)

سلام علیکم

بازگشت به نامه شماره 831/135 مورخ 26/7/1379 با سپاس به درگاه ایزد منان و قدردانی از لطف شما، دریافت اولین و دومین شماره فصلنامه وزین و گرانسنگ «پژوهش و حوزه » را به اطلاع می رساند.

بدون شک این محصول فرهنگی پژوهشی ارزشمند، موجب سرفرازی و نشاط همه علاقه مندان به حوزه دانش و پژوهش است به ویژه آن که در ساحت مقدس و مبارک حوزه مقدسه علمیه قم تولید می شود. اینک و با اغتنام فرصت به عنوان کمترین طلاب، نکاتی را ذیلا تقدیم محضر اهل فضل و دانش پژوهان می نماید تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

1. پژوهش، گوهری گرانمایه و دری قیمتی است که محبوب و همدم همیشگی حوزه های علمی و دینی بوده است و فقیهان و اصولیان و در یک سخن، غواصان اقیانوس معارف الهی و عالمان حوزه دین، همیشه بدان پرداخته اند و چون جان شیرین عزیزش داشته اند بنابراین روا نیست اکنون که اقبالی عمومی و همه گیر به سمت وسوی پژوهش رخ می نماید حوزویان یافته های خود و پیشینه درخشان و حال بالنده شان را در این میدان ارائه ننمایند. از این منظر اقدام دست اندرکاران این فصلنامه ارزشمند، بزرگ و ستودنی است.

2. یکی از آفات و نقاط آسیب پذیر امروز پژوهش و دل مشغولی های دوستداران و علاقه مندان این مقوله، موازی کاری های فراوانی است که حتی در حوزه مقدسه قم نیز در حال انجام است و به ویژه بسیاری اوقات انرژی و توان علمی پژوهشگران جوان حوزه را تحلیل می برد. امید است فصلنامه وزین «پژوهش و حوزه » با تلاشی عمیق و ریشه دار به ستادی کارآمد و با درایت، جهت ساماندهی این امر تبدیل شود و با انعکاس فعالیت های پژوهشی حوزه و فاضلان جوان و آینده ساز آن، زمینه نفی و رفع این نگرانی را فراهم آورد.

3. پس از پیروزی انقلاب و با حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی از آن جهت که حاکمیت دینی است و صبغه اعتقادی بر پیکره خود دارد مسؤولیت حوزه مضاعف و دو چندان است; زیرا اداره امور داخلی و خارجی کشور و تعامل با دنیای گسترده امروز، کاری تخصصی و کارشناسانه است و هرگونه غفلت از این مهم، آینده ای دشوار و نگران کننده را ترسیم می نماید.

4. بدان جهت که خاستگاه این محصول فرهنگی، حوزه مقدسه قم است و پدید آورندگان آن فضلای جوان دین باور و دردآشنا می باشند لازم است تلاش شود تا نقصان و کاستی در سطح محتوای آن پدید نیاید و با جدیت از دو خطر تحجر و واپسگرایی و روشنفکری سطحی و دین گریز اجتناب شود.

5. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص بایستگی های پژوهشی حوزه و حوزویان کرارا و در مقاطع مختلف، رهنمودهای ارزشمند و راهکارهای وزینی ارائه نموده اند که شایسته است بدان ها پرداخته شود و در تحقق یافتن و فعلیت دیدگاه های معظم له اهتمام وافر به عمل آید; چرا که اولی کسان بدین امر، پژوهشگران هستند که فرزندان خمینی کبیر و پرورش یافته گان دانشگاه اسلام و انقلاب اسلامی هستند و به لطف خدا هیئت محترم تحریریه و مسؤولان و سیاستگذاران این فصلنامه از آنانند.

در خاتمه دست شما را به گرمی می فشارم، این سعی مشکور را ارج می نهم و مزید توفیق شما را از درگاه حضرت احدیث(جلت عظمته) مسالت می نمایم.

والسلام علیکم جمیعا و رحمة الله وبرکاته

برادر شما، سید محسن شفیعی

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری

در دانشگاه علوم پزشکی اهواز

حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد رضا حسینی(دام عزه)

دبیر محترم فصلنامه پژوهش و حوزه.

سلام علیکم

با احترام و آرزوی توفیق، اولین و دومین شماره مجله وزین «پژوهش و حوزه » را که تحت اشراف نخبگان فاضل حوزه علمیه قم، تغذیه علمی و مدیریت می شود دریافت کردم.

بی تردید وجود چنین نشریه ای در ساختار تشکیلاتی مدیریت حوزه علمیه قم لازم می نمود که بحمدالله تحقق عینی یافت و امید است رشد و بالندگی، روحیه پژوهش و ابتکار در حوزه مقدسه و خلاقیت و نواندیشی در راه شناساندن مکتب اهل بیت(ع) از این مسیر بیش از پیش فراهم شود.

پیشنهاد چند نکته خالی از فایده نیست.

1. با توجه به این که نشریه «فصلنامه اطلاع رسانی پژوهشی » است، لازم است فضای حاکم بر این نشریه اطلاع رسانی از وضع موجود حوزه ها و تبیین بایسته های پژوهشی و ارائه طریق، در مورد روند جریان پژوهش های آینده حوزه ها باشد و نشریه فقط ارگان مدیریت حوزه نباشد.

2. در قسمت گزارش ها، سعی شود هر چند به اجمال، از اجلاسیه ها و نشست های مراکز و پژوهش های مختلف حوزه، اطلاع رسانی شود و با گزارش های تصویری، پوشش حوزوی این نشریه نمایان تر گردد.

3. معرفی مشروح و واقعی پژوهش های قابل ارائه و در حال انجام به منظور

الف) پیشگیری از تکرارهای مخل به پژوهش;

ب) ایجاد انگیزه بیشتر بر انجام پژوهش های مفید و کارآمد;

4. مصاحبه با نخبگان بی نام به خصوص فضلای اندیشمند جوان.

امیدوارم، با اطلاع رسانی درست از کارهای انجام شده و در حال انجام حوزه های علمیه، در ساماندهی پژوهش های حوزوی و غنای آن و سمت و سو دادن به کارهای باقی مانده، موفق باشید.

محمد هادی یعقوب نژاد

واحد اصطلاح نامه علوم اسلامی

10/8/1379

سردبیر محترم مجله پژوهش و حوزه

برادر عزیز جناب حسینی(زید عزه)

سلام علیکم

هر چند امروز تا بخواهی مجله و نشریه وجود دارد و از میان این همه نشریه، تعداد انگشت شماری با محتوا و مفید و قابل مطالعه هستند که از جمله آن ها می توان فصلنامه «پژوهش و حوزه » را نام برد. بدون تعارف در سطح حوزه علمیه قم و مراکز وابسته جای آن خالی بوده و خدا را شکر که با همت عده ای از پژوهشگران جوان حوزه علمیه مقدسه قم (صانها الله عن الحوادث) این خلا پر شده است. شماره اول مجله را دوستان از این جانب گرفتند و توفیق مطالعه حاصل نشد و از مطالعه شماره دوم فصلنامه جدا فیض بردیم. اطلاع رسانی جالب در خصوص پایان نامه های طلاب و مراکز وابسته تحقیقی حوزه علمیه و دانشگاه و همچنین تازه های نشر بسیار قابل استفاده بود. گفتگوی اقتصادی حجة الاسلام مدرسی هدایتگر است. همچنین بانکداری و نقد متون کتاب های درسی قابل اهمیت است. ان شاء الله، موفق باشید.

ذکرالله احمدی

15/8/1379

جناب آقای سید محمد رضا حسینی

سردبیر محترم نشریه پژوهش و حوزه(دامت برکاته)

سلام علیکم

موفقیت حضرت عالی را از خداوند متعال خواهانم. دومین شماره نشریه «پژوهش و حوزه » واصل شد و بسیار از آن بهره مند شدم.

جامعه ما خاصه نسل جوان آن، بیش از هر زمانی فهم دقیق اسلام را در ابعاد گوناگون طلب می کنند. متاسفانه در بسیاری از نشریات درباره اسلام کلی گویی می شود و کمتر به بیان مسائلی پرداخته می شود که کاربرد داشته باشد، به خصوص در مسائل اجتماعی و سیاسی اسلام.

انتظار می رود، این فصلنامه وزین که از حوزه ای عظیم انتشار می یابد بیش از هر نشریه ای به بیان جزئی مسائل اسلامی پرداخته و روش های ناب دینی را برای حل معضلات اجتماعی، خاصه مسائل سیاسی و اخلاقی ارائه دهد.

در پایان از تلاش خالصانه حضرت عالی و تمام همکاران محترم شما قدردانی و تشکر می کنیم.

با تقدیم احترام

محمدرضا امین زاده - مسئول دفتر نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قم،14/8/79

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان