نگاهی به کتابهای تازه

تلاش موسسه انتظار نور حرکت در جهت شناخت نیازها و پرسش های جامعه، بویژه نسل تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و پاسخگویی به این نیازهاست

دین

به سوی حکومت جهانی امام مهدی (عج)، علی اکبر حصاری، تهیه موسسه انتظار نور، قم، بوستان کتاب قم، 1382، 111ص، 3000 نسخه.

تلاش موسسه انتظار نور حرکت در جهت شناخت نیازها و پرسش های جامعه، بویژه نسل تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و پاسخگویی به این نیازهاست. کتاب «به سوی حکومت جهانی امام مهدی (عج)» نیز بر آن است تا نخست ابعادی از ظلم و جور آخرالزمان را برپایه واقعیت ها و آمار به تصویر کشد، آنگاه وضعیت مستضعفان عالم در شرایط نابرابر جهان امروز، چنان روشن می شود که بتوان قضاوت کرد آیا به حد اضطرار نزدیک شده اند یا نه؟ سپس بانیم نگاهی به فرآیند سیاست های راهبردی استکبار جهانی، احتمال شکل گیری حکومت جهانی را بررسی و در پایان سرنوشت صلح و عدالت را مرور می کند تا معلوم شود آیا راهی برای تحقق آن، جز به دست منجی موعود الهی وجود دارد؟ در نهایت اشاره ای به نقش مصلحان در ایجاد زمینه ظهور منجی و پیروزی نهایی حق نیز شده است.

منبرالوسیله در تعلیم و تربیت اخلاق، سیدابوالقاسم دهکردی، تحقیق مجید جلالی دهکردی، قم، بوستان کتاب قم، 1382، 2 ج، 1500 نسخه.

«منبرالوسیله » اثر عالم ربانی آیة الله سید ابوالقاسم حسینی نجفی دهکردی اصفهانی (1353 - 1272ه.ق) است که مشتمل بر دیدگاه های اخلاقی، عرفانی، فلسفی و تجربه های سلوکی ایشان است. وجود شعر، حکایت و ذکر مصایب ائمه اطهار (ع) از ویژگی های این کتاب و نشانه ارادت خالصانه منصف به خاندان عصمت و طهارت است.

این عارف در مقدمه کتاب می نویسد:

«این کتاب، مرکب عروج من به سوی پروردگار است. سعادت دنیا، بهروزی آخرت و سلامت دین را در عمل بدان می دانم. این را برای خودم و هر آن که از من پیروی کند; نوشته ام. به درستی که مطالب این کتاب را قرارداد خدای تعالی در قلبم، و به واسطه آن شرح صدر پیدا نمودم و روشن شد چراغ جانم و...»

منبرالوسیله در دو جلد عرضه شده که جلد اول آن درباره عدل و توحید و جلد دوم آن مربوط به اصول سه گانه است.

طبقات مفسران شیعه/ عبدالرحیم حقیقی بخشایشی، قم، نشر نوید اسلام، 13820، 2 ج، 1000 نسخه.

تفاسیر متنوع قرآن کریم یکی از بزرگترین ذخایر معرفتی فرهنگ اسلام است که به واسطه کوشش و همت مفسرانی که با غوردر آیات قرآن و تحقیق و تعمق در آنان طی سالیان متمادی داشته اند، اکنون به ما رسیده است.

این مجموعه با هدف گردآوری اندیشه و آراء مختلف و متنوعی که درباره قرآن انجام گرفته است تاریخ شکوهمند سیر تفسیری قرآن را از نخستین عهد رسالت و نزول آیات نورانی آن در ادوار و اطوار مختلف مورد بررسی قرار داده است و به تعقیب فعالیت آنان در طول قرون و اعصار پرداخته است.

روش معرفی تفاسیر دراین اثر به صورت الفبایی و قاموسی است و از نظر ترتیب زمانی از طبقه بندی عصری و قرنی استفاده شده است و همزمان با پیشرفت کمی، تاریخ و قوعی و رشد کیفی تفاسیر ارائه شده است و تفاسیر قرآن با توجه به اندیشه های هر قرن و زمان و روزگار زندگی مفسران هر عصر مطرح شده است. بنابراین، خواننده ضمن آشنایی با تفاسیر در مسیر تحول و تکامل تاریخ تفسیرنگاری قرار می گیرد.

میراث حدیث شیعه/ به کوشش مهدی مهریزی، علی صدرایی خویی، قم، دارالحدیث، 13820، 559 ص، ج 11، 1000نسخه.

میراث حدیث شیعه عنوان سلسله دفترهایی است که به عرضه آثار و نوآوری های علمای شیعه در حوزه حدیث و علوم حدیث نظر دارد.

دراین مجموعه رساله های کوتاهی که در حجم یک کتاب نیستند و تاکنون منتشر نشده یا به شکل مطلوبی در اختیار محققان قرار نگرفته اند، تصحیح و احیا می شوند.

هر دفتر ازاین مجموعه به ترتیب شامل پنج بخش متون حدیث و دعا، شرح و ترجمه حدیث و دعا، علوم حدیث، اجازات و شرح حال محدثان و معرفی نسخه است.

در بخش اول جلد یازدهم این مجموعه فضایل شهر رجب و الاثنا عشریه مورد تحقیق قرار گرفته است. در بخش دوم «زبورالعارفین » علی قلی خان بن قرچقای خان ترکمانی قمی (قرن 11 ق) معرفی و بررسی شده است و المراشح (میرزا محمدبن محمدهادی نائینی (قرن 13 ق) و فهرس الصدریة فی الاجازات العلیه، تحقیقات بخش سوم این مجموعه است. در بخش معرفی نسخه نیز کتاب الدعاء و شرح دعای عرفه معرفی شده است.

جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد/ سعید ضیایی فر، قم، بوستان کتاب قم، 1382، 1024ص، 1500نسخه.

فلسفه علم و فلسفه دین، ره آورد نگاه بیرونی به علم دین است. این نگاه به فقه (فلسفه فقه) در حال تکوین است و از زمره مباحث مهم آن تاثیر علم کلام بر اجتهاد است. تاثیری که فقه را به سوی فربهی و پویایی بیشتر سوق داده است. در این کتاب تلاش شده است ضمن شناسایی و بررسی دیدگاه های کلامی تاثیرگذار بر اجتهاد، با ذکر شواهد و نمونه ها تاثیر آن ها نشان داده شود. این نوشتار مشتمل بر پنج دفتر و هر دفتر منقسم بر چند فصل است. در فصل اول مباحث عقل چون: حسن و تبع عقلی، حسن عدل و تبع ظلم، آزادی و نفی ولایت و حسن شکر بررسی شده است. دفتر دوم و صفات الهی را چون علم، حکمت، لطف ، تکلیف و قانونگذاری الهی تبیین کرده است.

مفهوم نبوت، عصمت پیامبر و شئون پیامبر در دفتر سوم بررسی شده و دفتر چهارم به مباحث تحلیلی مفهوم امامت، عصمت امام، شئون امام و دوران غیبت پرداخته است. دفتر آخر، ویژگی های شریعت را در سه فصل تبیین و تحلیل کرده است.

علوم اجتماعی

الگوی مطبوعات و رسانه های گروهی/ حمید مولانا، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1382، 132ص، 2500نسخه.

فقدان یک الگو و مدل مناسب برای مطبوعات و رسانه های تبلیغاتی منطبق با اهداف و مبانی جامعه موجب آسیب پذیری نظام جامعه می شود و درنتیجه مرزهای سیاسی، فرهنگی، حقوقی و اخلاقی فعالیت مطبوعات به خوبی تبیین نشده و به یکی از مشکلات و چالش های اصلی و بزرگ نظام تبدیل می شود.

باتوجه به اینکه علم ارتباطات از علومی است که ساخته و پرداخته متفکران و دانشمندان غرب است، لاجرم متاثر ازآموزه ها، مبانی، ارزش ها و هنجارهای آن دیارند و با اهداف نظام اسلامی ما که یک انقلاب فرهنگی و معنوی شناخته می شود و هدف اصلی خود را رشد و تعالی معنوی جامعه می داند درتعارض است. بنابراین نمی تواند الگوی مناسبی برای این کشور باشد.

در این کتاب نظام رسانه ای ایران مورد مطالعه وبررسی قرارگرفته و کوشش شده است پس از یک بررسی تاریخی و اجتماعی، چارچوب یک الگوی مطبوعات اسلامی تبیین و تشریح شود.

توان بخشی کودکان/ طلعت الله یاری، تهران، سروش، 1382، 136ص، 2000نسخه.

کودکانی که ازنظر جسمی یا ذهنی مشکل دارند به واسطه شرایط ویژه ای که دارند نیاز به برنامه ریزی صحیح و رسیدگی به موقع برای رشد مناسب و به دست آوردن توانایی پیشرفت را دارند.

این کتاب براساس تجارب والدین در برخورد و با این گروه از کودکان و عقاید متخصصان این رشته در مورد کم توانی، سامان یافته است و به حقایق موجود درباره شرایط کودکان کم توان ایران اشاره هایی شده وسعی شده تا دلایل کافی برای احقاق حقوق این کودکان جهت رسیدن به زندگی عادی ارایه شود.

در این اثر، فهرست مراحل رشد کودک ارایه شده و راهنمایی عملی برای والدین این کودکان می تواند باشد.

نشریات

مطالعات آفریقا/ سال هشتم، شماره هشتم، پاییز و زمستان 1382.

نشریه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی مطالعات افریقا، کاری است از دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه که به صورت دو فصلنامه چاپ و منتشر می شود.

این نشریه به درج مقالات مربوط به مسایل منطقه ای و بین المللی قاره افریقا و تجزیه و تحلیل آنها می پردازد. در این شماره نیز مقالات تحقیقاتی وبین المللی چون: چارچوبی برای گسترش روابط فرهنگی ایران ومصر، جایگاه سازمان کنفرانس اسلامی در آفریقا و نقش کشورهای آفریقایی مسلمان، نگاهی به سفر شیراک به الجزایر بعد از حادثه 11سپتامبر و تحول بین دو کشور بعد از 41سال و همچنین سایر مقاله ها و گزارش هایی از اندیشمندان و محققان که توجه شان معطوف به قاره آفریقا است.

فروغ اندیشه/ سال دوم، شماره ششم، زمستان 1382.

فروغ اندیشه فصلنامه ای دانشجویی علمی، پژوهشی و اطلاع رسانی، در حوزه فلسفه و کلام و دانش های همگن است که به درج مقالات علمی پژوهشی اساتید و دانشجویان این رشته اقدام می کند.

این نشریه در گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی و به مدیر مسوولی مصطفی فقیه اسفندیاری چاپ و منتشر می شود.

در ششمین شماره فروغ اندیشه می خوانید: غزالی را بیشتر بشناسیم، فلسفه اسلامی یا غرب؟ توحید خالق و رب معبود، فقه پویا! ، پایگاه های اینترنتی فلسفه، تفکیک مکتب در مکتب تفکیک! !؟ ، هرمنوتیک را رد کنیم یا بپذیریم؟ ، استنتاج های مباشر و جایگاه آن در منطق، پلورالیزم؟ ! ...

حق و حقوق جوانان، سال اول، شماره اول، اردیبهشت 1383.

ماهنامه اجتماعی و فرهنگی حق و حقوق جوانان به مسایل و مشکلات جوانان از منظری نو می پردازد و در محفلی دوستانه و صمیمی پای درددل جوانان می نشیند و با آنان از هردری من جمله حقوق اجتماعی آنان سخن می گوید.

این نشریه توسط گروهی که عمدتا خود از قشر جوان هستند تهیه، تنظیم و منتشر می شود. مطالب این نشریه بیشتر گرایش ادبی دارد و به همین جهت از داستان های کوتاه و شعر، بهره برده است. وجه غالب این نشریه مصاحبه های متعدد آن و حفظ حال و هوای مطلوب و جذاب برای جوانان است.

برخی از مطالب اولین شماره حق و حقوق عبارتند از: حقوق عمومی را پاس بداریم، من دختر فراری نیستم، موسیقی کیلویی چنده؟ ! خلقت حضرت آدم و نافرمانی ابلیس، یعقوب لیث پادشاهی که عیار بود، مسابقه داستان نویسی، عشق و حال و صفا و توهین مایه ها، اندر حکایت شرکت واحد و...

صاحب امتیازی و مدیر مسوولی این نشریه را سید مالک لطفیان به سردبیری مجید پورولی به عهده دارد.

سخن سمت/ سال هشتم، شماره یازدهم، پاییز 1382.

مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی وابسته به سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) اقدام به چاپ و انتشار فصلنامه سخن سمت یا صاحب امتیازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کرده است.

در سرمقاله آمده است: «هدف محوری از انتشار سخن سمت به دست دادن ابزارها و معیارهایی است که نویسنده کتاب درسی قبل از نوشتن به کار می گیرد و بعد از نوشتن محک می زند تا کتاب را نه به یک خودآموز بلکه به منبعی غنی که مقتصدانه و مدبرانه و با نظامی متقن، اطلاعات مورد نیاز خواننده را در خود جای داده است تبدیل کند.»

در این شماره می خوانید: قابلیت فهم واژه، واژه در ساختار خرد و کلان، نویسه گردانی اعلام فارسی و عربی با حروف انگلیسی، تحلیل حقوقی از مسوولیت در قبال ارایه کالاهای معیوب، بازنویسی کتاب های درسی به منظور یادگیری بهتر، نقد شرق شناسی، مقایسه سرفصل های دروس رشته روان شناسی، تدوین کتب درسی در دانشگاه الهیات عیسوی تگزاس و...

الهیات و حقوق/ سال چهارم، شماره یازدهم، بهار 1383.

مجله تخصصی الهیات و حقوق فصلنامه ای پژوهشی در زمینه علوم انسانی است که از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی چاپ و منتشر می شود.

این نشریه به درج مقالات علمی در زمینه های علوم قرآن و حدیث، حقوق و فلسفه و کلام می پردازد و یازدهمین شماره خود را ویژه علوم قرآن و حدیث منتشر کرده است. در این شماره می خوانید:

معجزه ضرورتی دفاعی، امامت در نگره قرآنی امام کاظم (ع)، حقیقت گروی، استراتژی اساسی در زبان قرآن، حکمت های سوگند در قرآن، تاویل و راسخان در علم، آسیب شناسی فهم روایات (تعارض و علل آن)، پژوهشی در حدیث و «طلب العلم فریضه » ، درآمدی بر علوم تجوید و...

کتاب ها و نشریات رسیده

- زخم آفتاب: داستان واقعه حره/ حسن جلالی عزیزیان، قم، بوستان کتاب قم، 1382، 71 ص، 3000 نسخه.

- گلی گم کرده ام/ محسن عباسی رادی، قم، بوستان کتاب قم، 1382، 40ص، 3000 نسخه.

- چهل حدیث راستگویی و دروغگویی/ تهیه و تنظیم سیدعباس رفیعی پور علوی علویچه، قم، نشر معروف، 1381، 64 ص، 5000 نسخه.

- ستاره غربت: محمدبن عل (ع) تنها ستاره امامت که در کودکی در عاشورا درخشید/ محبوبه زارع، قم، بوستان کتاب قم، 1382، 47 ص، 3000 نسخه.

- دو چشم ناتمام: قاسم و عبدالله (ع) چشمان امام حسن (ع) / محبوبه زارع، قم، بوستان کتاب قم، 1382، 63 ص، 3000 نسخه.

به یک بال و دو پرنده: طفلان مسلم (ع) مثل دو پرنده با بال شهادت/ محبوبه زارع قم، بوستان کتاب قم، 1382، 63 ص، 3000 نسخه.

- قاصدک کربلا: حضرت رقیه (ع) قاصدکی در دشت کربلا/ محبوبه زارع، قم، بوستان کتاب قم، 1382، 63 ص، 3000 نسخه.

- گهواره طوفان: علی اصغر (ع) طوفانی در گهواره عاشورا/ محبوبه زارع، قم، بوستان کتاب قم، 1382، 47 ص، 3000 نسخه.

- گزارش گفت وگو/ ماهنامه خبری علمی، فرهنگی، سال سوم، شماره 9، فروردین و اردیبهشت 83.

- خبرنامه فرهنگستان/ ماهنامه، سال 3، شماره 17، فروردین و اردیبهشت 1383.

- فرهنگ پایداری/ ماهنامه فرهنگی هنری دفاع مقدس، سال دوم، 1382.

- بینات/ نخستین نشریه قرآنی به زبان فارسی، سال دهم، شماره 3 و 4، پیاپی 39 - 40، پاییز و زمستان 1382.

- شکوة/ نشریه علمی - ترویجی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، شماره 81 زمستان 82.

- حجره/ نشریه طلاب، اسفند 82 و فروردین 83، شماره 8 و 9.

- کتاب ماه ادبیات و فلسفه/ ماهنامه تخصصی اطلاع رسانی و نقد و بررسی کتاب، سال هفتم، شماره 6، فروردین 83.

- آینه پژوهش/ ویژه نقد کتاب، کتاب شناسی و اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی، سال چهاردهم، شماره ششم، بهمن - اسفند 1382.

- شاهد/ ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، شماره 349، خرداد 1383

- رسانه/ فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال چهاردهم، شماره 4، زمستان 82.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر