ماهان شبکه ایرانیان

محمدرضا خردمندان کارگردان «بیست و یک روز بعد»:

هوای تازه سینمای ایران حمایت نشد

«بیست و یک روز بعد» به کارگردانی و نویسندگی آقایان محمدرضا خردمندان و احسان ثقفی آخرین روز اکران در برج میلاد را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر جزو سه فیلم برتر آرای مردمی است. به همین دلیل سراغ کارگردان و یکی از نویسندگان این اثر رفته‌ایم.

به گزارش مشرق، هر اثری به جهت بازخوردها و استقبال در جشنواره فجر از سوی آرای مردمی حائز اهمیت است. محمدرضا خردمندان درباره «بیست و یک روز بعد» که جزو سه فیلم برتر آرای مردمی است می‌گوید: با وجود این که دبیرخانه جشنواره «بیست و یک روز بعد» را به لحاظ زمان اکران در کاخ رسانه‌های گروهی یعنی برج میلاد در زمان بسیار بد و بعد از اعلام نامزدها قرار داده است اما فکر می‌کنم فیلم در سینماهای مردمی و بین مردم خوب دیده شده است و تا اندازه‌ای این اجحاف جبران شد و باعث خوشحالی است. چند بار با مردم موفق شدم فیلم را ببینم که بازخوردها بعد از خروج از سالن‌های سینما عالی و در مواقعی حیرت انگیز بود و امیدوارم فیلم به چیزی که شایستگی‌اش را دارد برسد.

مردم جواب چینش بد اکران و بی پاسخی دبیرخانه را دادند
وی درباره اختصاص روز آخر جشنواره برای اکران این فیلم در برج میلاد گلایه و اظهار کرد: نمی‌خواهم اعتراض کنم اما این چینش برنامه بسیار بد بود، اهل قضاوت نیستم و نمی‌خواهم نیت خوانی کنم اما دبیرخانه هیچ منطق روشن و مبرهنی برای این اتفاق نداشت. در روز اول به دبیرخانه اعتراض‌مان را منتقل کردیم، آن را رسانه‌ای نکردیم و هیچ پاسخی برای ما نداشتند که چرا فیلم ما در جایی قرارداده شده که 6 فیلمِ قبل از آن، فیلم‌های بخش چشم انداز هستند، هیچ ارتباطی با بخش مسابقه و رقابتی جشنواره ندارند و در زمانی است که جشنواره تقریباً به پایان خود نزدیک می‌شود. با این حال ما صبوری کردیم تا ببینیم چه اتفاقی برای فیلم می‌افتد و فکر می‌کنم تا امروز بهترین پاسخ را خود مردم به فیلم داده‌اند.

هوای تازه در سینمای ایران
قطعاً ویژگی فیلمنامه و کارگردانی یک اثر و عناصر دیگر در آن در آرای مردمی مؤثر است. از دلایل محبوبیت این فیلم از کارگردان و نویسنده آن جویا شدیم که وی در این باره توضیح داد: «بیست و یک روز بعد» فضای متفاوتی دارد یعنی در سینمای ما یک تجربه تازه است به ویژه در فضایی که همه فیلم‌ها و ایده‌ها شبیه هم هستند و فکر و حرف تازه وجود ندارد. این اثر با یک شیوه روایی تازه، حرف تازه‌ای می زند و جذابیت‌های بصری و ویژگی‌های سینمایی دارد. متأسفانه در حال حاضر فیلم‌ها فضای آپارتمانی دارند که از این اتاق به آن اتاق و از آن خیابان به خیابان دیگری فیلمبرداری می‌شود. این اتفاق در «بیست و یک روز بعد» دیده نمی‌شود. این فیلم مملو از لوکیشن‌ها و فضاهای تازه و قصه خوب است که مخاطب را درگیر می‌کند. یکی از واکنش‌هایی که من را بسیار ذوق زده و خوشحال کرد بعد از اکران در پردیس ملت بود.

یک نفر گفت من دانشجوی سینما هستم و فیلم شما به من نشان داد با دست خالی می‌توان مردم را صد دقیقه میخکوب روی صندلی نگه داشت. منظورش این بود که بازی‌ها، فیلمنامه قصه و کارگردانی از چیزهایی بود که جذبش کرده است و خیلی از نابازیگران هم در این فیلم درخشان بازی می‌کنند. مجموع این عناصر تأثیر زیادی گذاشت تا مردم فیلم را دوست داشته باشند و احساس کنند یک هوای متفاوت می‌وزد و حس و حال متفاوت با آن چه امروز در پرده سینماها وجود دارد اتفاق افتاده است.


خردمندان درباره موضوع این فیلم بیان کرد: این اثر درباره یک نوجوان است که سودای بزرگ شدن دارد اما در مسیری که طی می‌کند با یک بزرگ‌تر مواجه می‌شود و بر سر یک انتخاب می‌ماند که باید انتخاب کند و راه را ادامه دهد.

حمایت نکردند اما من شفاف سازی می‌کنم
 حمایت از هر فیلمی مسأله‌ای است که نتیجه گرفتن یا نگرفتن در آن ممکن است حتی در نتیجه تأثیر بگذارد. نتیجه‌ای که شاید خواب شب یک کارگردان را به صبح نرساند. کارگردان «بیست و یک روزبعد» در این باره گفت: به هر حال فیلم 40 لوکیشن گوناگون و سخت داشته است و خیلی از دستگاه‌هایی که باید کمک می‌کردند این کار را نکردند. انتقاد بزرگی که من بعد از ساخت «بیست و یک روز بعد» به فضای فرهنگی کشورمان دارم این است که همه ما می‌نالیم که فیلمنامه خوب نیست و فیلمنامه‌ها نزدیک به هم است، در این میان ما فیلمنامه‌ای متفاوت نوشتیم که فضاهای تازه‌ای را می‌خواهد تجربه کند که این اتفاق نیازمند این بود که از سوی خیلی از دستگاه‌ها برای جذب چیزهایی که برای فیلم نیاز داشتیم حمایت شویم اما کمک‌های لازم را نکردند که در زمان مناسب این مسأله را شفاف سازی خواهم کرد.

وی درباره سختی‌های اولین فیلم بلند خود تصریح کرد: در مجموع سختی‌های ما تعدد لوکیشن‌ها و بازیگران کودک و نوجوان بودند که برای رسیدن به سطح حرفه‌ای و نحوه بازی گرفتن از آن‌ها با چالش روبه رو بودیم که خدا را شکر هر کس که فیلم را در این روزها دیده کم و کاستی از این نظر نمی‌بیند با این که با تلاش بازیگران همه در یک اندازه قرار دارند علاوه بر این بخش زیادی از فیلم ما در خارج از فضای شهری یعنی بیابان فیلمبرداری شده و این کار تولید ما را به جهت دسترسی کم به امکانات و خدمات خیلی سخت کرد که البته با وجود سختی‌ها به نتیجه رسید.


شخصیت‌های اصلی «بیست و یک روز بعد» نوجوان هستند. نویسنده این فیلم درباره تأثیر آن به‌ر روی کودک و نوجوان توضیح داد: من با نگاه فیلم برای مخاطب نوجوان آن را نساختم، اثر از این حیث که به یک موضوع اجتماعی خیلی جدی می‌پردازد فیلم بزرگسال محسوب می‌شود اما نوجوانان هم می‌توانند به خاطر همذات پنداری با شخصیت اصلی از آن لذت ببرند.

از همه در هر جا تقاضای انصاف دارم
دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی نزدیک می‌شود. کارگردان بیست و یک روز بعد درباره کیفیت این دوره خاطرنشان کرد: فیلم‌های این دوره را دوست نداشتم و اثری که بتواند جذبم کند وجود نداشت اما اتفاقات خوبی در حوزه فیلم اولی‌ها افتاد و این آثار فیلم‌های درخشان نسبت به فیلم‌های با سابقه تر بودند و فکر می‌کنم اتفاق خوبی از این نظر افتاده است.

خردمندان به عنوان سخن پایانی گفت: من تقاضای انصاف از همه دارم و امیدوارم همه در هر نقطه‌ای که هستند فقط انصاف و حق انصاف را رعایت کنند.

 منبع: صبح نو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان