علی (ع)، مؤول قرآن

تاویل قرآن در روایات به معنای مصادیقی است که آیات قرآن بر آن انطباق می یابد . مصادیق آیات قرآن تنها به عصر و قوم رسول خدا صلی الله علیه و آله منحصر نیست; بلکه همچو روز و شب روان است (۱) و آیات قرآن در هر عصر و نسل مصداق هایی دارد .

سردبیر

تاویل قرآن در روایات به معنای مصادیقی است که آیات قرآن بر آن انطباق می یابد . مصادیق آیات قرآن تنها به عصر و قوم رسول خدا صلی الله علیه و آله منحصر نیست; بلکه همچو روز و شب روان است (1) و آیات قرآن در هر عصر و نسل مصداق هایی دارد .

در هر زمان راسخانی در علم هستند که به روشنی مصداق های واقعی آیات را در زمان خود می شناسند و به درستی می توانند بر آنها منطبق سازند; اما فتنه جویان یا کوردلانی هم وجود دارند که از شناخت مصادیق واقعی آیات ناتوانند یا به قصد فتنه جویی آیات را بر مصداق های غیر واقعی انطباق می دهند (2) ; چنانکه آورده اند: معاویه خود و عثمان را مشمول آیه شریفه «من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلایسرف فی القتل انه کان منصورا (3) » می خواند و می گفت: یاران علی علیه السلام ستمکارانه عثمان را کشتند و من ولی دم عثمانم (4) یا خوارج علی علیه السلام را مصداق آیه کریمه «و لقد اوحی الیک و الی الله من قبلک لئن اشرکت لیحبطن عملک و لتکونن من الخاسرین (5) » می دانستند و او را به سبب آنکه تن به حکمیت داده بود، مشرک می خواندند و می گفتند: «لا حکم الا لله » و بر این اساس نباید حکمیت را پذیرفت (6) .

به همین روی رسول خدا صلی الله علیه و آله با عنایت به افق روشنی که از آینده داشت و به وضوح پیش بینی می کرد که بعد از او کسانی قرآن را بر مصادیق باطل حمل می کنند، به علی علیه السلام فرمود:

امتم پس از من به فتنه می افتند و قرآن را از روی رای [خود] تاویل می کنند و به رای [خود] عمل می نمایند و باده را به نام نبیذ و حرام را به عنوان هدیه و ربا را به اسم داد و ستد روا می شمارند . . . این هنگام [با آنان] به سبب تاویل قرآن [بر باطل] کارزار کن; چنانکه من به سبب [نپذیرفتن] تنزیل قرآن [مشرکان و اهل کتاب] کارزار کردم (7) .

بنا بر آنچه آمد، علی علیه السلام با گفتار و عملکرد خویش تاویلی از قرآن را که متناسب با زمان خود بوده، به دست داده است و درنگ و دقت در آیاتی که بر مصادیق عصر خود منطبق ساخته، در فهم روزآمد قرآن بسیار کارآمد است; چه مواردی که به صراحت ذکر مصداق فرموده اند; نظیر آنجا که خوارج را مصداق آیاتی چون «قل هل ننبئنکم بالاخسرین اعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیاة الدنیا و هم یحسنون صنعا (8) » (9) و «فاصبر ان وعد الله حق و لایستخفنک الذین لایوقنون (10) » (11) شمرده اند یا مواردی که نوع سخن یا عملکرد آن حضرت اشاره کننده به آیاتی از قرآن است و طی آن تلویحا چیزها یا کسانی را مصادیق آیات قرآن محسوب کرده اند .

بجاست در این سال که به نام مقدس علی علیه السلام آراسته است، از این چشم اندازی که از رهگذر این سخن کوتاه برقرار شد، قرآن پژوهان ارجمند به سخنان و سیره عملی آن بزرگوار بنگرند و حاصل تتبع و تدبر خویش را با نگارش مقالاتی ارزشمند عرضه کنند . صحیفه مبین از مقالات شما به شایستگی استقبال می کند .

پی نوشت ها:

1) ر . ک . بحار الانوار، ج 23، ص 79، ح 13 و ص 197، ح 27 و ج 92، ص 97، ح 62 و ص 94، ح 47 و ص 97، ح 64 .

2) ر . ک . سوره آل عمران، آیه 7 .

3) سوره اسراء، آیه 33 .

4) ر . ک . بحار الانوار، ج 33، ص 117، ح 409 .

5) سوره زمر، آیه 65 .

6) بحارالانوار، ج 33، ص 344، ح 587 .

7) همان، ج 32، ص 243، ح 191 .

8) سوره کهف، آیه 103 .

9) بحارالانوار، ج 33، ص 352، ح 587 .

10) سوره روم، آیه 60 .

11) بحارالانوار، ج 33، ص 344، ح 587 .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر