ماهان شبکه ایرانیان

محروم، زجر کشیده و فراموش شده

معلولان و سالمندان همچنان با مشکلات عدیده اى براى ادامه حیات خود مواجه اند که این مسأله نشأت گرفته از عدم توجه جدى مسوولان به مسایل این قشر از جامعه است

محروم، زجر کشیده و فراموش شده
معلولان و سالمندان همچنان با مشکلات عدیده اى براى ادامه حیات خود مواجه اند که این مسأله نشأت گرفته از عدم توجه جدى مسوولان به مسایل این قشر از جامعه است.
مسوولان همه اذعان مى کنند که به فکر این قشر جامعه هستند و جملگى از کارهاى انجام شده و در دست اقدام صحبت مى کنند اما در عمل هیچ خبرى از رفاه و آسایش براى معلولان و سالمندان نیست.
رییس کمیسیون اجتماعى مجلس شوراى اسلامى در حالى از افزایش دو برابرى حقوق معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستى خبر مى دهد که معاون توانبخشى بهزیستى کل کشور اذعان داشت این بودجه هنوز در اختیار سازمان قرار نگرفته و بهزیستى همچنان در زمینه اسکان معلولان با کمبود شدید بودجه روبه رو است.
به گفته رییس کمیسیون اجتماعى مجلس، اختصاص بودجه 350 میلیارد تومانى براى تأمین نیازهاى سالمندان و معلولان از جمله اقدامات مهم مجلس شوراى اسلامى بوده و از طرف دیگر مجلس معتقد است؛ باید بیشترین توجه جامعه به سوى این قشر محروم و زجر کشیده معطوف شود.
نباید فراموش کرد که سالمندان در دوره خاصى از تاریخ براى کشورمان خدمات رسانى بسیارى انجام داده اند. حالا بى توجهى به آن ها دور از انصاف است و باید بحث رسیدگى به مشکلات و کمبودهاى معلولان مورد توجه خاص قرار گیرد.
هر چند در برنامه سوم نگاه به نیاز سالمندان مورد توجه قرار نگرفته بود اما در برنامه چهارم قرار بر این است که آن ها مورد توجه جدى ترى قرار گیرند. البته در این جا نیز مجبوریم به آمار اکتفا کنیم و اگر آمارها بگویند وضع بهتر شده ما هم چشم به واقعیات ببندیم و بگوییم، «آرى! بهتر شده».
هر چند از سال 75 به بعد آمارى دقیق از این قشر از جامعه در دست نیست، اما آمار موجود بهزیستى از وجود 12 هزار سالمند خبر مى دهد که در مراکز مختلف سراسر کشور تحت پوشش هستند.
البته حدود پنج هزار سالمند با طرح پوشش در منازل از خدمات سازمان بهزیستى بهره مى برند و تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستى بالغ بر 500 هزار نفر اعلام شده.
با توجه به هرم سنى جامعه جوان کشور، آن چه مهم به نظر مى رسد اولویت بندى میان نیازهاى گروه هاى مختلف سنى است.
عده اى در بحث اسکان سالمندان و معلولان براین باورند که جوانان سالم و بدون اسکان مناسب نیز نباید از بودجه هاى دولتى بدون بهره بمانند و حتى عده اى دیگر معتقدند با وجود معضل کمبود شدید مسکن براى جوانان، بهتر است اول این مشکل حل شود و سپس براى اسکان سالمندان و معلولان تدبیرى اندیشید!
اما دکتر رجب صمدى، روانپزشک و مدیر کل بهزیستى استان تهران ضمن اشاره به اقدامات و نیازمندى هاى بهزیستى در این خصوص مى گوید: «برخورد گروه هاى سنى مختلف با معلولان و سالمندان نیز باید همچون جمعیت جوان و سالم باشد و باید همه در کنار هم زندگى کنند، به طورى که ضدفرهنگ ترحم به این قشر از افراد جامعه از بین برود؛ چون این موضوع به هیچ عنوان به نفع آن ها و جامعه نیست. این افراد نیز همچون جوانان و افراد سالم جامعه حق اسکان دارند در حالى که هنوز افراد مختلف جامعه این امر را به طور جدى نپذیرفته اند.»
اما با گذرى بر جامعه حقیقت بیشتر نمایان شده و بهتر مى توان به مشکلات و نیازهاى سالمندان و معلولان پى برد.
از آن جایى که در بسیارى از مناطق هنوز براى اسکان و هزینه هاى اولیه زندگى سالمندان و معلولان برنامه عملى جدى صورت نگرفته، بسیارى از این افراد به راه هایى نظیر تکدى گرى و ایجاد حس ترحم افراد گوناگون جهت تأمین معیشت رو آورده اند، در حالى که این فعالیت آن ها از هیچ بعدى مناسب جامعه نیست.
اگر این اشخاص از عزت نفس مناسبى برخودار نباشند، تنگناهاى مالى و رفتار ترحم آمیز افراد جامعه بر این مشکلات دامن خواهد زد.
این وظیفه بزرگ و سنگین برعهده دولت است، چون سازمان ها بدون پشتوانه هاى مالى راه به جایى نخواهند برد.باید پذیرفت که اگر از امروز به فکر حمایت از سالمندان و معلولان نباشیم. قشر عظیم جوان امروز، فردا به جرگه سالمندان خواهند پیوست.
منبع:www.javannewspaper.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان