معرفی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (۴)

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی جهت تحقق بخشیدن به اهداف ترسیم شده خود و در پی شناخته شدن دستاوردهای مرکز در سطح کشور و نیز در مجامع بین المللی و پیرو مراجعات روز افزون محققان حوزه و دانشگاه و مؤسسات علمی و فرهنگی برای تهیه اطلاعات مورد نیازشان، با عنایت به تجربه چند ساله تحقیقاتی و اجرایی; اقدام به ایجاد معاونتی به نام معاونت اطلاع رسانی نمود

اندیشه خلاق

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی جهت تحقق بخشیدن به اهداف ترسیم شده خود و در پی شناخته شدن دستاوردهای مرکز در سطح کشور و نیز در مجامع بین المللی و پیرو مراجعات روز افزون محققان حوزه و دانشگاه و مؤسسات علمی و فرهنگی برای تهیه اطلاعات مورد نیازشان، با عنایت به تجربه چند ساله تحقیقاتی و اجرایی; اقدام به ایجاد معاونتی به نام معاونت اطلاع رسانی نمود. در شماره پیشین با بانکهای اطلاعاتی این معاونت آشنا شدید و در جریان حضور فعال مرکز در نمایشگاههای داخلی و اقدامات معاونت اطلاع رسانی در این رابطه قرار گرفتید. در این شماره ادامه مطلب را در زمینه نمایشگاههای خارجی و سمینارهای تخصصی پی می گیریم.

نمایشگاههای خارجی

تقاضای روز افزون مسلمانان خارج از کشور برای دستیابی به منابع اصیل اسلامی و از طرفی به نمایش گذاشتن دست آوردهای تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی در مجامع اطلاع رسانی جهانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را بر آن داشت تا با شرکت در نمایشگاههای بین المللی رسالت عظیم اطلاع رسانی به مسلمانان جهان را به عهده گرفته و ضمن ارائه محصولات خود نسبت به راهیابی دیگر مراکز تحیقاتی و محصولات آنها به عرصه های جهانی تلاش شایسته ای را به کار گیرد که به عنوان نمونه می توان به سامان بخشی گروه نرم افزارهای اسلامی جهت شرکت در نمایشگاه بین المللی جی تکس اشاره نمود.

در گزارشی که به استحضار خوانندگان عزیز می رسد، شرکت مداوم و پیوسته مرکز تحقیقات در نمایشگاههای جهانی و بازتاب این حضور تشریح شده است.

نمایشگاه سبیت

این نمایشگاه به عنوان بزرگترین و اصلی ترین نمایشگاه کامپیوتری در دنیا شناخته شده و همه ساله به مدت هشت روز در ماه مارس (اوایل فروردین ماه) در شهر هانوور آلمان برگزار می شود و بیش از 6000 غرفه دار از 60 کشور جهان در آن شرکت نموده و بالغ بر هفتصد هزار نفر بازدید کننده از نقاط مختلف جهان شاهد آن هستند. این نمایشگاه دارای زیرمجموعه اطلاع رسانی، نرم افزار، سخت افزار، مشاروه و خدمات و تجهیزات ایمنی و تحقیقات و... می باشد.

مرکز تحقیقات تاکنون جمعا هشت هیئت از سالهای 71 تا 78 به نمایشگاه سبیت اعزام نموده که افراد اعزامی از متخصصان این مرکز بوده اند.

اهداف کلی شرکت در نمایشگاه سبیت

1- آشنایی با آخرین دستاوردهای تکنولوژی در زمینه نرم افزار و سخت افزار و تهیه دستگاههای مورد نیاز مرکز; که این امر با بازدید از غرفه ها و مطالعه کاتالوگ ها در طول نمایشگاه انجام می گرفت. همچنین در این رابطه از نمایشگاه کتاب لایپزیک که در آن ناشرانی از کشورهای مختلف اروپایی شرکت می نمایند بازدید به عمل آمد که از این رهگذر توفیق جمع آوری کاتالوگهای بسیار مفیدی در زمینه کتب انتشار یافته به دست آمد.

2- شرکت در کنفرانس های علمی در طول مدت نمایشگاه و انتقال اطلاعات آن به مرکز که با شرکت برخی از اعضای هیئت در کنفرانسهای مربوط، دستاوردهای علمی مفیدی در زمینه ارتقای علمی به دنبال داشته است.

3- عرضه برنامه های مرکز در کنار نمایشگاه در مراکز فرهنگی آلمان و ارائه جلسات سخنرانی در مساجد و مراکز اسلامی آلمان. از آنجا که محققان مقیم کشورهای خارجی از نظر دستیابی به متون اسلامی و شیعی در مضیقه اند یکی از اهداف، ایجاد ارتباط لازم جهت توزیع و فروش نرم افزارهای مرکز در کشور آلمان بود. بحمدالله هیئت توانست دهها برنامه را در کشورهای آلمان و فرانسه به دست متقاضیان رسانده و زمینه ارتباطات آینده را نیز در کشور آلمان و فرانسه ایجاد نماید. در این زمینه می توان به بعضی از دستاوردهای شرکت در نمایشگاه اشاره نمود. از جمله آنها بازدید از مسجد فاطمة الزهراء سلام الله علیها فرانکفورت و سخنرانی در مسجد مذکور بوده است. ملاقات با آقای دکتر سید محمد باقر نجفی در کلن آلمان یکی دیگر از موارد قابل ذکر است. گفتنی است که ایشان اجازه استفاده از کلیه تالیفاتشان را که در زمینه تاریخ و فرهنگ اسلامی و ایران است به صورت عرضه نرم افزاری به ما اعلام نمودند که بعضی از آنها بسیار نفیس و در عین حال منتشر نشده می باشد. همچنین از مسجد مرکز اسلامی هامبورگ بازدید صورت گرفت و نیز ملاقاتی با آقای پروفسور اشتاین باخ مسئول مؤسسه شرق شناسی آلمان که از محققان بنام آن رشته می باشند انجام شد. ایشان ضمن ابراز خوشنودی از این دیدار فعالیتهای مرکز را انقلابی در پهنه دانش اسلامی ذکر کردند.

4- بحث و تبادل نظر با شرکت های تولید و توزیع کننده CD از کشورهای مختلف مانند آلمان، روسیه، آمریکا و بوسنی و... جهت همکاری با مرکز; که در این ارتباط موضع گیری غالب غرفه داران در برابر کشور ایران مثبت بود و عده ای از آنها ضمن اهدای CD های تولیدی خود پیشنهاد نمایندگی فروش محصولات خود در ایران را به مرکز ارائه نمودند. لازم به ذکر است که با لطف و عنایت الهی هیئت در طول سالها شرکت خود توانسته است به عمده اهداف مورد نظر خود ست یابد.

نمایشگاه جی تکس

نمایشگاه فن اطلاع رسانی خلیج Exhibition Gulf Information Technology که به اختصار جی تکس ( Gitex) نامیده می شود، در سال 1981 تاسیس شد و سالانه در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار می شود.

کشور امارات متحد عربی جهت گسترش روابط اقتصادی خود و تبدیل شدن به قطب تجاری خاورمیانه تسهیلات فراوانی را در اختیار بازرگانان قرار می دهد که نرخ بسیار پایین 4% عوارض گمرکی، یکی از این امکانات است.

از جهت فرهنگی نیز علاوه بر سهولت تردد مسلمانان کشورهای دیگر، و انتقال این اطلاعات از امارات به کشورهای اسلامی - به جهت عربی بودن کشور امارات - حساسیت کمتری برمی انگیزد. نمایشگاه جی تکس در دو بخش نمایش و فروش تشکیل می گردد و در سال 94 از سوی جامعه اقتصادی اروپا به عنوان بهترین و بزرگترین رخداد رایانه ای خاورمیانه برگزیده شد و اکنون یکی از پنج نمایشگاه بزرگ جهانی به شمار می رود.

از چند سال پیش اولین گروه از تولیدکنندگان نرم افزارهای ایرانی در نمایشگاه جی تکس حاضر شدند و بحمدالله از اولین سال حضور مؤسسات ایرانی، تولیدکنندگان نرم افزارهای اسلامی و در راس آنها مرکز تحقیقات در این عرصه حضوری فعال و مستمر داشته اند.

نمایشگاه لبنان

بیروت به سبب موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مدیترانه ای زمانی عروس خاورمیانه خوانده می شد اما امروز زخم های جنگ داخلی را در جای جای پیکر مجروحش می توان به وضوح دید. وجود فرهنگها و ادیان و مذاهب مختلف ساختار فرهنگی آشفته ای را برای لبنان به ارمغان آورده است ولی در این آشفته بازار فرهنگی می توان نسلی نو را مشاهده کرد که نه فقط در صور، صیدا، نبطیه و بلندیهای جنوب و نه تنها در بقاع و بعلبک که در قلب بیروت طلایه دار حیاتی طیبه اند. اینک دیگر ضاحیه بخشی از ایران که نه، منطقه ای از قم است. بر دیوارهایش تصاویر امام راحل قدس سره و مقام معظم رهبری -مدظله- نقش بسته و پرچم افتخار آفرین جمهوری اسلامی بر بسیاری از دیوارها سایه افکن شده است. دیگر همه کتاب شمس الولایة را که درباره مقام معظم رهبری است می شناسند و بسیاری از افراد راجع به نرم افزارهای مربوط فتاوای ایشان سؤال می کنند. این جمع نور ایمان را بر سیما، عزم ایستادگی را در دل و ذکر مقاومت را بر لب دارند و مردانه با ولی امر مسلمین عهد بسته اند که تا آخرین نفس از پای ننشینند.

مرکز تحقیقات در راستای اهداف خود در یازدهمین نمایشگاه تولیدات جمهوری اسلامی ایران که یکی از با شکوه ترین نمایشگاههای لبنان می باشد شرکت نمود.

کشور لبنان با پیشینه فرهنگی و علقه های خاص خودش نسبت به ایران اسلامی یکی از کشورهایی است که با جمعیتی بیش از پنجاه درصد (50%) شیعه، دارای اعتبار خاصی در جهان می باشد.

نمایشگاه لبنان که یازدهمین نمایشگاه محصولات جمهوری اسلامی ایران در بیروت بود و با همت مرکز توسعه صادرات جمهوری اسلامی ایران در مرکز اکسپو (EXPO) بیروت در بخش غربی و نزدیک به مرز میان مناطق سنی و مسیحی نشین قرار دارد در فضایی به وسعت 8000 متر مربع و با حضور یکصد و ده شرکت کننده برگزار شد.

از این نمایشگاه با توجه به اهمیت و محبوبیتی که در میان مردم بخصوص شیعیان لبنان داشت - و بدان اشاره شد - طبق آخرین آمار رسمی که از طریق دولت لبنان اعلام گردید، بیش از یکصد هزار نفر بازدید به عمل آوردند، به گونه ای که ازدحام بازدیدکنندگان در بسیاری از مواقع علی رغم وسعت فضای نمایشگاه، تردد را دشوار می ساخت.

در این نمایشگاه مرکز تحقیقات توانسته بود دستاوردها و نوآوریهای خود را در قالب نرم افزارهای نور عرضه نماید. بررسی انجام شده در ضمن این سفر، نشان می دهد که برنامه های نور به عنوان یکی از مهمترین نرم افزارهای علوم اسلامی مطرح بوده است.

گرچه صنعت رایانه در لبنان در آغاز راه قرار دارد ولی با تفحصی که انجام شده ملاحظه گردید که در فاصله برگزاری دو نمایشگاه مراجعه کنندگان فراوانی برای دریافت معارف اهل بیت: در پی تهیه مجموعه نور بودند.

به عنوان نمونه یکی از توزیع کنندگان نرم افزارهای کامپیوتری در لبنان رسما اعلام نمود که به علت کثرت مراجعه ای که جهت تهیه برنامه های نور وجود داشته، یکی از مؤسسات تکثیر نرم افزار، تعداد یک هزار و پانصد حلقه لوح فشرده (CD) از برنامه الفاظ را شامل (معجم الفاظ بحارالانوار، کتب اربعه،وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل، نهج البلاغه همراه شرح ابن ابی الحدید، معجم الفاظ قرآن به همراه 10 ساعت صوت قرآن کریم و...) به صورت غیر قانونی تکثیر و در اختیار

علاقه مندان قرار داده است. این امر هر چند که غیر قانونی بوده است ولی نفس نیاز و ضرورتی که به انجام این عمل منجر شده است جای تامل می باشد. چون اگر اهداف مرکز را مد نظر قرار دهیم، می بینیم که مرکز بدون در نظر گرفتن منافع مادی، توانسته ست با حضور و یا عدم حضور خود، علوم اهل بیت: را در سطح وسیعی عرضه کند و این جای خوشنودی بوده و می تواند نویدی نسبت به آینده باشد.

اما در سال 77 مرکز با حضور فعال خود و با ارائه برنامه های نور خود که نامی آشنا برای علاقه مندان بود توانست عرضه لوحهای فشرده معجم های الفاظ نور را به همراه لوح فشرده نورالانوار و نورالسیره - که برای اولین بار عرضه می شد - در معرض دید عموم قرار دهد. استقبال به قدری بود که در نیمه نمایشگاه، برنامه های الفاظ نور و نورالانوار به پایان رسید.

در جریان برگزاری نمایشگاه، اقشار فرهنگی و دانشگاهی، علمای طراز اول لبنان، طلاب و دانشجویان لبنانی، مسئولان سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و دیگر مسئولان ارگانها ونهادهای ایرانی مقیم لبنان و... با حضور در غرفه و آشنایی با برنامه ها و دریافت توضیح کامل در خصوص نحوه استفاده از نرم افزارهای ارائه شده، دلگرمی خاصی به هیئت اعزامی می دادند. در اینجا به نمونه هایی از سخنان زیبایی که از روی صفا و صمیمیت و در یک جو کاملا فرهنگی و معنوی عنوان می شد برای زینت دادن این گزارش اشاره می شود:

«شما با این حرکت، اسلام و بخصوص شیعه را زنده کردید.»

«شما ایرانیان با این حرکت امام زمان (عج) را خوشنود و خوشحال کردید.»

از همه مهمتر این که وقتی آنها متوجه می شدند که این مجموعه تحت اشراف و هدایتهای مقام معظم رهبری قرار دارد، آنچنان به وجد می آمدند که دست به دعا بر می داشتند و برای سلامتی و طول عمر معظم له دعا می کردند.

در بعضی از ملاقاتها با بیانی بسیار لطیف می گفتند لبنانی یعنی ایرانی، یعنی دو جسم در قالب یک روح.

آنها ایران و ایرانی بودن را لیاقت می دانستند. به همین دلیل گاهی مشاهده می شد که در کنار هیئت اعزامی اقدام به گرفتن عکسهای یادگاری می کردند.

یکی دیگر از برکات شرکت در این نمایشگاه، دیدار با دبیر کل حزب الله لبنان حضرت حجة الاسلام والمسلمین سیدحسن نصر الله بود که در یک فضای معنوی برگزار شد.

در این نشست برنامه ها و اهداف مرکز معرفی شد، ضمن آنکه ایشان از فعالیتهای صورت گرفته استقبال نمود، بحث فشرده ای در زمینه اطلاع رسانی با نامبرده انجام گرفت.

دبیر کل محترم حزب الله در ادامه سخنان خود نسبت به فعالیت رایانه ای حزب الله در شبکه اینترنت و اهمیت این حضور، گزارش مبسوطی داد. ایشان در سخنان خود اشاره کرد که راه اندازی شبکه اطلاع رسانی حزب الله لبنان در شبکه اینترنت، با استقبال شایان توجه از تمام دنیا بخصوص نوجوانان، جوانان و قشر دانشگاهی مواجه شد به گونه ای که روزانه بیش از یک هزار سؤال در زمینه های مختلف اسلامی از این شبکه طرح می شود. لازم به ذکر است که غیر از این ارتباط در هر هفته تعدادی بیش از یک هزار نامه از طریق پست در زمینه های مختلف برای حزب الله ارسال می شود. ایشان در بیانات خود چنین افزود که پس از این استقبال، به ناچار مرکزی برای پاسخگویی به سؤالات دینی و اجتماعی و سیاسی تشکیل شده است. ایشان در همین جا تقاضا داشت به هر صورتی که امکان دارد در این زمینه از تجارب ارزشمند مرکز تحقیقات استفاده شود. بخصوص با توضیحاتی که در مورد شروع فعالیت شبکه اینترنت علوم اسلامی در قم داده شد، ایشان خواستار همکاری با مرکز جهت تقویت محتوایی شبکه اینترنت حزب الله شدند.

نمایشگاه بوسنی

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در راستای ارائه نرم افزارهای علوم اهل بیت: در سراسر جهان در سال 75 در نمایشگاه بوسنی که در شهر توزلا و سارایو برگزار شده بود شرکت نمود که دستاوردهای بسیار مهمی را در طول سفر از جمله عرضه بسیار چشمگیر نرم افزارها،ملاقات با شخصیتها، سخنرانیهای متعدد در مراکز اسلامی به دنبال داشت.

مرکز به علل زیر در نمایشگاه بوسنی شرکت نمود:

1- بوسنی تنها کشور مسلمان اروپا است در خط مقدم جبهه اسلامی علیه جهان کفر قرار گرفته است.

2- با توجه به سالهای متمادی که این کشور زیر سلطه کمونیسم بوده است، از اسلام تنها نامی برای آنها باقی مانده است لذا برگزاری مناسبتهای فرهنگی در این کشور بسیار ضروری نظر می رسد.

3- اشتیاق فراوان مردم بوسنی به ایران و علوم اسلامی و...

نمایشگاه کتاب دمشق (های تک 97)

یکی دیگر از نمایشگاههای خارجی که مرکز در آن شرکت نمود نمایشگاه کتاب دمشق بود که سال 76 در دمشق برگزار گردید. با توجه به اهمیت سوریه در میان کشورهای عرب برای انتشار علوم اسلامی - شیعی، شرکت در این نمایشگاه به خودی خود حائز اهمیت بود. در این نمایشگاه علاوه بر ارائه و معرفی نرم افزارهای علوم اسلامی و شیعی که با استقبال بسیار خوبی روبرو گردید بخصوص برای کسانی که در استفاده از کتابهای شیعی با مشکل مواجه بوده و حتی این کتابها برای آنها ممنوع می باشد.

در طول مدت نمایشگاه ملاقاتهای متعددی با افراد صاحب نفوذ، شخصیتهای علمی، فرهنگی انجام گرفت که نتایج مثبتی را نیز به دنبال داشت. البته شرکت درهای نمایشگاه سوریه منحصر به نمایشگاه های تک نبوده و این مرکز در نمایشگاههای مختلفی در سوریه شرکت داشته که از باب نمونه فقط به نمایشگاه های تک اشاره شد.

نمایشگاه ایفلا

«ایفلا» نام اختصاری فدراسیون بین المللی انجمنها و مؤسسات کتابداری است که با مشارکت 15 کشور در کنگره جهانی کتابخانه ها در سال 1927 در شهر ادینبورگ انگلستان تاسیس شد. این فدراسیون تشکلی مستقل، غیر دولتی و بین المللی است و دارای رابطه مشورتی نزدیکی با یونسکو است به طوری که در طبقه بندی یونسکو در بالاترین رده (ردیف الف) قرار دارد. اهداف اصلی آن بالا بردن سطح تفاهم و تعاون جهانی، تبادل نظر و ارائه خدمات تحقیقی و ایجاد تشکیلاتی است که از طریق آن بتوان گرایش بین المللی را نسبت به حرفه کتابداری جلب نمود. «ایفلا» اکنون 1381 عضو دارد که شامل انجمنهای کتابداری، مؤسسات و اشخاص حقیقی از 138 کشور جهان می باشد. مقر «ایفلا» در شهر هیگ هلند است.

این فدراسیون نشریات و کتابهای متعددی را در زمینه کتابداری و اطلاع رسانی منتشر کرده است.

شصت و دومین کنفرانس «ایفلا» با شعار «تکاپوی تغییر; کتابخانه ها و توسعه اقتصادی » از 4 تا 10 شهریور سال 75 (31 - 25 آگوست 1996) در مرکز کنفرانسهای بین المللی پکن برگزار گردید. مقالات عرضه شده در کنفرانس اصلی و سمینارهای جانبی به یکی از زبانهای انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیولی، روسی و چینی بود که به صورت هم زمان به زبانهای دیگر نیز ترجمه می شد. متن مقالات به همراه مقالات دیگری که مربوط به موضوع محوری کنفرانس بود و تا تاریخ مقرر (15 ژوئن) به «ایفلا» رسیده بود در 9 جزوه با بیش از صد مقاله چاپ شد و در اختیار کلیه اعضا قرار گرفت.

در جنب کنفرانس، نمایشگاهی با فضایی بالغ بر 4500 متر مربع ترتیب داده شد که تولیدکنندگان، مؤسسات انتشاراتی و توزیع کنندگان کتاب این امکان را یافته بودند که محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند.

نمایشگاه در سه سالن برگزار گردید:

سالن اول: کتابها و نشریات

سالن دوم: تجهیزات کتابداری

سالن سوم: کامپیوتر و نرم افزارهای اطلاع رسانی

استقبال بازدیدکنندگان از غرفه مرکز تحقیقات در سالن اطلاع رسانی بیش از حد انتظار بود. اکثر اوقات تعداد معتنابهی در مقابل غرفه تجمع نموده بودند. اگر چه یکی از علل اصلی این امر، توزیع پوسترها و بروشورهای تبلیغاتی بود ولی این خود زمینه مناسبی را برای جذب بازدیدکنندگان به غرفه و توضیح برنامه ها فراهم کرده بود.از دیگر عوامل مؤثر، برنامه های چند رسانه ای بود که در خلال آنها صوت تلاوت قرآن و تواشیح، کنجکاوی بازدیدکنندگان را برانگیخته بود و آنها رابه سوی غرفه راهنمایی می کرد. این تجمع، غرفه را در کانون توجهات قرار داده بود به گونه ای که چندین کانال تلویزیونی از چین همواره در قسمتی از گزارشهای خبری خود از نمایشگاه، تاملی هم بر روی غرفه جمهوری اسلامی داشتند. خبرنگاران اعزامی صدا و سیما نیز بخشی از این گزارش ها را جهت نمایش خریداری کردند. تاثیر این ازدحام به قدری بود که در عین وجود غرفه یک شرکت کانادایی در نزدیکی ما، سفیر کانادا مصاحبه تلویزیونی خود را در مقابل غرفه جمهوری اسلامی برگزار کرد که صدای تلاوت قرآن و تصویر آیات الهی و نشان (آرم) جمهوری اسلامی در پس زمینه این گفتگو مشاهده می شد! پخش این مصاحبه طولانی از تلویزیون چین در هشتم شهریور، خود تبلیغی مفصل از غرفه ایران بود.

اجتماع کتابداران سرتاسر جهان در یک کنفرانس و بازدید آنها از نمایشگاه زمینه مناسبی را برای عرضه برنامه ها فراهم آورده بود.

و چون بسیاری از بازدیدکنندگان با مقولات اطلاع رسانی آشنا بودند حجم فعالیتهای مرکز و سهولت دستیابی به آنها برای شان اعجاب انگیز بود. از سوی دیگر به هیچ وجه انجام این فعالیت گسترده در زمینه علوم اسلامی را انتظار نداشتند و چون دسترسی آنها به متون اسلامی دشوار بود مایل به تهیه این برنامه ها برای کتابخانه های مربوط بودند. البته باید یادآوری نمود که متاسفانه این عدم آشنایی تنها گریبانگیر بازدیدکنندگان خارجی نبود بلکه، بسیاری از ایرانیان نیز از این برنامه ها بی اطلاع بودند و از انجام این کارها در حوزه علمیه قم تعجب می کردند.

نمایشگاه بین المللی کتاب ابوظبی

این نمایشگاه که یکی از مهم ترین نمایشگاههای کتاب در کشورهای عربی می باشد همه ساله در ابوظبی پایتخت کشور امارات متحده عربی برگزار می گردد و ناشران متعددی از سراسر جهان در این نمایشگاه شرکت می کنند. هر ساله تعدادی از ناشران ایرانی هم با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در امارات متحد عربی در این نمایشگاه شرکت می کنند.

با توجه به اینکه در سال 1998 علاوه بر کتاب برنامه های کامپیوتری نیز برای اولین بار در این نمایشگاه عرضه می شده است، مرکز تحقیقات به عنوان تولید کننده نرم افزارهای علوم اسلامی در جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت کرد و همراه با عرضه نرم افزارهای اسلامی خود عرضه نرم افزارهای سایر مؤسسات ایرانی را نیز بر عهده گرفته بود که با استقبال شرکت کنندگان در نمایشگاه روبرو گردید.

این نمایشگاه در سال 1998 در مرکز شهر ابوظبی در المجمع الثقافی به مدت 10 روز از اول تا دهم ماه مارس برگزار گردید.

سمینارها

امروز ضرورت به کارگیری کامپیوتر در تحقیقات اسلامی و نیز چگونگی استخدام هرچه بیشتر و مطلوبتر آن توجه بسیاری از محققان و دانش پژوهان را بخود جلب نموده است. بر اساس همین ضرورت پروژه های مطالعاتی و تحقیقاتی متنوعی را در این عرصه آغاز شده است که قابل طرح و بررسی می باشد. با عنایت به لزوم اطلاع رسانی، دست اندرکاران و پژوهندگان رشته های مختلف علوم اسلامی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اقدام به برگزاری سمینار دوسالانه کامپیوتر و علوم اسلامی نمود که ما در اینجا به طور اختصار به بیان کیفیت برگزاری این سمینارها به تفکیک سالهای برگزاری می پردازد.

اولین سمینار کامپیوتر و علوم اسلامی

زمان برگزاری: 17 و 18 دی ماه سال 71 مصادف با میلاد امیرالمؤمنین علیه السلام

مکان: مدرسه دارالشفاء

شرکت کنندگان: جمعی از علما و فضلا و مدرسان حوزه، مؤسسات فرهنگی قم و سایر شهرستانها، استادان و دانشجویان دانشگاهها، مراکز تحقیقات کامپیوتری، مؤسسات، وزارتخانه ها و شرکتهای کامپیوتری.

در جلسات عمومی سمینار، بزرگان حوزه و دانشگاه به ایراد سخن پرداختند که در این میان می توان از سخنرانی حضرت آیة الله جوادی آملی نام برد. جلسات تخصصی نیز در قالب سه کمیسیون فنی و ارتباطات و تحقیقات برگزار شد.

دومین سمینار کامپیوتر وعلوم اسلامی

زمان: 24 آذر 73

مکان: مدرسه دارالشفاء

در این سمینار عده زیادی از استادان و دانشجویان دانشگاهها، مدیران مؤسسات کامپیوتری و تحقیقاتی، علما و فضلای حوزه علمیه و ... شرکت نمودند و در مجموع از استقبال کم نظیری برخوردار بود.

دومین سمینار کامپیوتر و علوم اسلامی با سخنرانی حضرت آیة الله مصباح یزدی پیرامون ضرورت مکانیزه کردن تحقیقات علوم اسلامی و حجة الاسلام محمدی عراقی درباره چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه و دکتر سید طه هاشمی راجع به چگونگی برگزاری سمینار آغاز گردید.

موضوعات مطرح شده در قالب سه کمیسیون فنی و تحقیقات و ارتباطات با محورهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سومین سمینار کامپیوتر وعلوم اسلامی

زمان: 29/9/75

مکان: مدرسه دارالشفاء

این سمینار نیز مانند سمینارهای سالهای قبل از استقبال بسیار خوبی برخوردار بود.

موضوعات مطرح شده در سمینار در قالب سخنرانی های عمومی و کمسیونهای تخصصی انجام گرفت.

در آغاز سمینار حضرت آیة الله استادی در رابطه با ضرورت استفاده از کامپیوتر در علوم اسلامی و همچنین حجة الاسلام والمسلمین آقای شهریاری در رابطه با اهداف کلی سمینار به ایراد سخن پرداختند.

در این نشست متخصصان و محققان سازمانها و دانشگاهها پیرامون کاربرد شیوه های هوشمند نمایش و پردازش متون، امکان شبیه سازی هوش، بررسی و امکان سنجی ایجاد پایگاه دانش و سیستم خبره برای فقه اسلامی به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند. در کنار کمیسون های جانبی میزگردی نیز در رابطه با به کارگیری سیستم خبره در علوم اسلامی با حضور چند تن از استادان دانشگاههای مختلف برگزار گردید که در آن پیرامون ضرورت استفاده ازهوش مصنوعی در تحقیقات، تاریخچه هوش مصنوعی، تکنیکهای مدلی جهت طراحی یک سیستم مجتمع خبره برای درک متون قرآن و حدیث بحث و تبادل نظر شد.

معاونت اطلاع رسانی و شبکه ها

شبکه جهانی اطلاع رسانی نور(اینترنت)

با گسترش شبکه های جهانی، خصوصا اینترنت، و حجم روز افزون اطلاعات منتشر شده در آنها و همچنین افزایش تقاضای مؤسسات و مراکز علمی، تحقیقی و تبلیغی اسلامی برای دسترسی به این شبکه ها، مرکز تحقیقات از سوی دفتر مقام معظم رهبری ماموریت یافت تا امکانات استفاده از خدمات این شبکه ها را بعنوان یکی از زمینه های فعالیت خود وجهه همت قرار دهد.لذا این مرکز شبکه اطلاع رسانی نور را با هدف ارائه خدمات مزبور به کلیه مراکز و مؤسسات فوق الذکر تاسیس نمود که در این زمینه بانک اطلاعات شبکه جهانی نور مشغول سرویس دهی به پژوهشگران علوم اسلامی می باشد. همچنین با تاسیس پایگاه اطلاع رسانی حوزه تلاش می شود تا علوم و معارف اهل بیت: در دسترس جهانیان قرار گیرد.

شبکه اطلاع رسانی نور BBS

مرکز تحقیقات در سال 1376 همزمان با عید غدیر خم و آغاز دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اقدام به راه اندازی شبکه اطلاع رسانی نور (B.B.S) نمود.

شبکه نور این امکان را به کاربران خود می دهد تا با استفاده از رایانه، مودم و خط تلفن با آن ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نیازشان را به دست آورده یا با دیگر کاربران سیستم ارتباط برقرار نمایند.

عضویت و دریافت خدمات از طریق B.B.S نور رایگان می باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر