سرمقاله ؛ فرهنگ پایدار

اینترنت از کارآمدترین ابزار اطلاع رسانی در عصر حاضر به شمار می رود

اینترنت از کارآمدترین ابزار اطلاع رسانی در عصر حاضر به شمار می رود. همچنانکه ابزار و وسایل اطلاع رسانی و ارتباطی مانند تلفن، رادیو و تلویزیون تغییرات عمده ای را در جوامع مختلف ایجاد کرد و منشا تحولاتی اجتماعی و فرهنگی شد، اکنون اینترنت، این پدیده جدید و متعامل [intractive] که به صورت دینامیکی چهار گوشه جهان را به هم متصل نموده است به تدریج به جانشینی برای پست تلفن، رادیو، تلویزیون و روزنامه ها تبدیل می شود.

این پدیده عملا تاثیرات متفاوت رسانه های مختلف را به طور یکجا در شئونات گوناگون جامعه تزریق می کند و بسیاری از مرزها را در ارتباطات فکری و مبادلات فرهنگی ملل از میان بر می دارد.

بزرگ ترین تحولی که اینترنت ایجاد کرده، گشودن دروازه ای فراخ برای ورود و خروج اطلاعات است; اطلاعاتی که می تواند مفید ویا مضر و مخرب باشد.

طبیعی است که در چنین عصری نمی توان تنها با کنترل و مراقبت از مرزهای جغرافیائی، نظارت لازم بر امور فرهنگی و اجتماعی را اعمال نمود. امروزه دریای متلاطم اطلاعات در فضای زندگی جوامع موج می زند و هر کس با در اختیار داشتن ابزار ارتباطی لازم در این زمینه، اطلاعات را به سوی خویش سرازیر می کند.

مهم ترین تاثیری که این ابزار بر جوامع می گذارد اثرگذاری فرهنگی است که در مواردی بسیار منفی و ضد ارزشهای رایج در آن جامعه است. به عبارت دیگر این ابزار به عنوان ساده ترین و در عین حال مؤثرترین و پیشرفته ترین راه برای تهاجم علیه فرهنگ و آداب و رسوم ملتهاست.

با این ابزار می توان پایه و اساس فکری یک جامعه را بر هم زد و ضرباتی جبران ناپذیر بر اعتقادات و مبانی دینی قشر جوان وارد ساخت.

این معضل مختص اینترنت و جریان به اصطلاح آزاد اطلاعات نیست. اصولا وسایل ارتباطی و اطلاع رسانی در اشکال متنوع به مدد فن آوری جدید، حرف اول را در جوامع امروزی می زنند و با تمام ابعاد آشکار و پنهان خود فرهنگ سنتی اجتماعات بشری را دستخوش تحولات اساسی می نمایند.

به جرات می توان گفت چاره اندیشی تحلیلگران اجتماعی و متصدیان فرهنگی مبنی بر کنترل این جریان عظیم اطلاعاتی و پاکسازی این شاهراه از اطلاعات آلوده که از طریق تکنیک و صنعت و نوآوریها و اندیشه های پیچیده متخصصان حمایت می شود، راه به جایی نخواهد برد مگر آنکه از این پس اقدام به جمع آوری تمام ابزار و وسایلی نمود که در این راه به کار گرفته می شود که این نیز عملا غیر ممکن و نامعقول است. از این رو در عصر ارتباطات برای صیانت مرزهای فرهنگی راهکارهای ویژه و متناسب با همین عصر را می طلبد.

اگر به تهاجم فرهنگی و روشهایی که برای استحاله فرهنگی جوامع به کار گرفته شده اند حتی اگر به عنوان یک «پدیده اجتماعی » در عصر ارتباطات به آن نگاه کنیم، به جای گریز از آن، به مقابله با آن خواهیم اندیشید. تا چه رسد به زمانی که آن را جریانی حساب شده تلقی کنیم. در این تقابل است که در می یابیم همین ابزار جدید و بارزترین شکل آن یعنی شبکه اینترنت بهترین وسیله تدافعی برای مبارزه و مقابله با این جریان عظیم و ناهنجار است.

زمانی که ما از این ابزار به عنوان وسایل تدافعی و در گامی فراتر تهاجمی در راستای ایده های خود استفاده کنیم آنگاه از چنبره تاثیرپذیری به جبهه تاثیرگذاری وارد خواهیم شد. در آن صورت ما نیز در تهاجم علیه فرهنگهای ناسالم و مهاجمان فکری در عرصه تعامل فرهنگی، ابتکار را به دست خواهیم گرفت. به این ترتیب نه تنها به عنوان یک مدافع که به عنوان یک مقابله کننده قدرتمند به ارائه فرهنگ اصیل انسانی-اسلامی خود خواهیم پرداخت.

از این روست که عدم حضور مقتدرانه فرهنگی در عصر ارتباطات و به ویژه در عرصه پهناور اینترنت به معنی پذیرفتن شکست در بخش وسیعی از صحنه تهاجم فرهنگی است. گریز از حضور در شبکه های جهانی اطلاع رسانی، نادیده گرفتن تحولات عصر ارتباطات و ارائه تحلیلهایی منفی گرایانه از انفجار اطلاعات، ما را در موضعی منفعلانه و ضعیف و شکست پذیر قرار خواهد داد.

اگر چه امروز فرار از حضور در شبکه های جهانی به معنی عقب نشینی از این آوردگاه جدید فرهنگی است اما باید متوجه بود که این پدیده نوظهور آن چنان حساس و برنده است که استقبال حساب نشده از آن نیز خطر آفرین بوده و رواج غیر منطقی آن در تمام ابعاد اجتماعی خالی از مفسده و برکنار از پاره ای چالشها نخواهد بود. به هر حال علی رغم همه نگرانیهای موجود و خطراتی که زیربنای فکری نسل جوان را تهدید می کند; خوشبختانه فرهنگ غنی اسلامی به پشتوانه معجزه جاوید قرآن مجید و آموزه های ائمه اطهارعلیهم السلام هر روز با گذشت ایام رو به رشد و بالندگی است. همچنین فرهنگ ملی و بومی پارسی زبانان قرنها است که با برجسته ترین نمونه های اخلاقی همراه با فضایل انسانی در مقابل تهاجمهای متعدد بیگانه، استوار و پا بر جا مانده است. اینها همگی از امتیازاتی هستند که فرهنگ پر مایه این مرز و بوم را از فرهنگ سایر ملل متمایز می کند و به عنوان یک فرهنگ پایدار جلوه گر می سازد.

این نقاط ثقل فرهنگی در پرتو عشق به ولایت و خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام ، جوانان مسلمان این ملت را -به خواست خدا- از گزند روزگار مصون و محفوظ داشته و خواهد داشت.

سردبیر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان